Stávka začala ve dvanáct hodin; nedotkla se pouze provozu rychlovlaků Pendolino, jejichž strojvůdci cestujícím za jízdy přečetli prohlášení.
Infobox
NEPŘEHLÉDNĚTE:
Strojvůdci chtějí stávku, jsou na ni sami Strojvůdci chtějí 16. března stávkovat a zastavit železniční dopravu po celé zemi. Dráhy ani odborová centrála za nimi však nestojí.
Poslanci schválili kontroverzní zákoník Zatímco sociální demokraté a komunisté mluví o moderní normě, která prospěje všem zaměstnavatelům i jejich pracovníkům, odpůrci tvrdí, že nový zákoník povede k dalšímu propouštění a omezení podnikání v zemi...
Analýza: Plusy a mínusy nového zákoníku Na jedné straně zjednodušení nepružných pravidel, na straně druhé přehlížení potřeb moderních firem. Návrh nového zákoníku práce je konfliktní v mnoha směrech...
"Určitě by se nemělo stát, že vlaky s úderem poledne zastaví, ať jsou, kde jsou. Osobní vlaky dojedou na nejbližším nádraží, nechceme riskovat bezpečnost cestujících," uvedl ráno pro deník Aktuálně.cz prezident Federace strojvůdců Petr Čechák.
Rovněž nákladní vlaky budou zastaveny tak, aby neblokovaly například silniční provoz.
Vedení Českých drah se stávkou nesouhlasí; přivítalo její krátkodobé trvání. "Díky tomu nebude plynulost provozu výrazně ovlivněna," soudí tiskový mluvčí společnosti Aleš Ondrůj.
Je stávka legální?
Ministr dopravy Milan Šimonovský považuje protest za nezákonný. Podle něho by dráhy měly škody, které jim vzniknou, na strojvůdcích nárokovat.
Totéž soudí i Veronika Drábková z oddělení kolektivního vyjednávání Ministerstva práce a sociálních věcí. Upozornila, že zákoník práce rozeznává jen jediný druh legální stávky. "Je to stávka, která se týká kolektivního vyjednávání," uvedla pro deník Aktuálně.cz Drábková.
O případné nelegálnosti stávky podle ní může rozhodnout jen soud.
Pokud by usoudil, že protest nebyl legální, může zaměstnavatel vymáhat od odborářů náhradu škody. Dráhy odhadují, že dnešní půlhodinové zastavení vlaků přijde zhruba na milion korun.
Faktem ovšem je, že za stávkování dosud české soudy postihy nevyměřily.
Zřejmě zbytečný protest
"Stávka je navíc zbytečná. Senát stejně nejspíš kontroverzní paragraf, kvůli kterému strojvůdci protestují, neschválí," tvrdí Šimonovský.
Jeho slova potvrzují senátoři; vlivné výbory už zákoník doporučily s úpravami vrátit do sněmovny k přepracování.
Strojvůdci tvrdí, že zmíněný paragraf umožní zaměstnavatelům uzavírat kolektivní smlouvu jen s nejsilnější odborovou organizací. To by právě na drahách poškodilo slabší Federaci strojvůdců, která dnešní protest organizuje - a která má obvykle vyšší platové požadavky než nejsilnější Odborové sdružení železničářů.
"Ten paragraf je prostě špatný. Pokud jej zákonodárci neopraví, připravíme silnější protesty, než bude ten dnešní," uvedl mluvčí Federace strojvůdců ČR Libor Poláček.