Vedro poničilo na D5 kamiony. Silničáři škodu zaplatí

Pavel Baroch
16. 7. 2010 11:25
Na plzeňské dálnici narostl hrbol vysoký až 40 cm, poškodil dvě nákladní auta
Právě zde se zvedla dálnice až o 40 cm. Na vozovce jsou ještě patrné stopy po brzdícím kamionu
Právě zde se zvedla dálnice až o 40 cm. Na vozovce jsou ještě patrné stopy po brzdícím kamionu | Foto: Pavel Baroch

Bor u Tachova - Majitelé dvou kamionů, které se v pondělí poškodily na vyboulené dálnici D5 u Boru u Tachova, mají reálnou šanci, že jim silničáři škodu zaplatí.

Hrbol vysoký až 40 centimetrů vznikl na mírném stoupání směrem na Plzeň kvůli extrémně vysokým teplotám.

Na nákladních autech vznikla podle policie škoda za více než 160 tisíc korun. Jednomu při průjezdu přes hrbol prasklo přední sklo a poškodil se spojler. Na druhém kamionu se poničil náklad - převážená osobní auta.

Mluvčí Ředitelsví silnic a dálnic Martina Vápeníková vysvětlila, že nárok na proplacení škody na vozidle mají jejich majitelé jen v případě, pokud například díra nebo jiné poškození vozovky není předem označeno dopravní značkou.

"Jsme na takové případy pojištění," řekla Aktuálně.cz Vápeníková. A právě taková situace nastala i na 122. kilometru dálnice D5 v pondělí večer.

Hrbol narostl za dvě hodiny

Plzeňská policejní mluvčí Martina Kohoutová uvedla pro Aktuálně.cz, že nehody obou kamionů se staly okolo sedmi hodin večer. Tedy ve stejnou dobu, kdy policisté volali místní dálníční správě, že na D5 je technický problém. Hrb přitom na vozovce vyrostl rychle, netrvalo to déle než dvě hodiny.

"Ještě  v pět hodin bylo všechno v pořádku, ale o dvě hodiny později už volala policie, co se stalo," řekl Aktuálně.cz v úterý dopoledne Miroslav Mužík, vedoucí dálniční správy v Ostrově.

Varovné značky až po nehodách

Teprve po policejním upozornění postavili silničáři před hrbol varovné značky a snížili povolenou rychlost. Nakonec, v deset večer tento úsek dálnice uzavřeli.

Ilustrační snímek
Ilustrační snímek | Foto: Ondřej Besperát

"Bylo to kvůli bezpečnosti," vysvětlil Mužík, podle něhož byla jízda přes bouli riziková i při nízké rychlosti. Mnozí řidiči navíc povolenou rychlost nedodržovali.

Příčina? Rozpálené kamínky

Pracovní pražské laboratoře Ředitelství silnic a dálnic už oznámili první výsledky testů poškozené dálnice. Vozovka se vyboulila kvůli rozpálenému kamenivu v betonu, které se začalo v extrémním vedru rozpínat.

"Je samozřejmě otázka, jestli byl v betonu použit vhodný typ kameniva," řekla Vápeníková. Dodala, že další expertizy poškozené dálnice ještě pokračují.

Podobným způsobem se vyboulila i vozovka na Pražském okruhu. Z tohoto místa ovšem  nehody hlášeny nejsou, nejspíš i proto, že pražský hrbol je nižší.

 

Právě se děje

Další zprávy