Praha - Podezření ministerstva financí, že se při mohutné propagační kampani hlavního města "cestou ztratilo" pár milionů, skončilo po dvouletém vyšetřování ve ztracenu. Protikorupční policie konstatovala, že se závěry Kalouskových cifršpionů neprokázaly.
"Podezření, že část peněz byla použita na jiné účely, se nepotvrdilo," konstatoval mluvčí protikorupční služby Jaroslav Ibehej.
"Intenzivně jsme tuto věc prošetřovali, nicméně jsme nezjistili, že by se ve věci jednalo o podezření z trestného činu, a tak po souhlasu státního zástupce bylo šetření ukončeno," dodal.
Trestní oznámení podaly finance
Policejní vyšetřování se rozeběhlo poté, co ministerstvo financí před dvěma lety podalo trestní oznámení kvůli unikátní kampani za bezmála padesát milionů korun, kterou chtěli pražští radní v éře primátora Pavla Béma oživit cestovní ruch v hlavním městě. Analytici resortu měli podezření, že zhruba třetina peněz byla použita na jiné účely.
Proč měla policie a experti ministerstva financí, kteří se specializují na praní špinavých peněz, rozdílný pohled na jednotlivé toky peněz, to dnes Kalouskův resort rozebírat nechce.
"Ministerstvo financí nebude tuto záležitost jakkoli komentovat s ohledem na povinnost zachovávat mlčenlivost ze zákona," prohlásil za resort Ondřej Jakob.
Ve stejné době padlo obdobné trestní oznámení: analytici financí tehdy policii poslali na firmu ProMoPro, které tým Alexandra Vondry svěřil předraženou zakázku na ozvučení, a ministerstvo financí v té souvislosti nechalo zablokovat desítky milionů v zahraničí. V této kauze naopak policie rozdala obvinění konkrétním lidem.
Firma: Asi chybné výpočty
Zakázku na "imageovou reklamní kampaň hlavního města Prahy v zahraničí 2010" zadal magistrát společnosti Onyx Advertising, která byla jediným uchazečem. Nikdo jiný se do výběrového řízení nepřihlásil.
Průběh soutěže už tehdy kritizovali opoziční zastupitelé. „Výběrové řízení vyvolávalo dojem, že jde o zakázku šitou dopředu na míru jedné reklamní agentuře," konstatoval tehdejší zastupitel a dnešní poslanec ČSSD Petr Hulinský.
Ani to ale policie neprokázala. Zástupci vítězné společnosti dodnes trvají na tom, že z jejich strany bylo vše v pořádku. Proč ministerstvo financí tedy podávalo trestní oznámení, vysvětlit neumí.
"Nemáme pro to vysvětlení, ale s největší pravděpodobností došlo při mediálních analýzách údajného problému k chybám ve výpočtech - zejména s nezapočítáním DPH," komentoval za Onyx Group závěry vyšetřování Petr Šebeček.
Jak už Aktuálně.cz upozornilo, firma zakázku nepřipravovala výhradně "na své triko", ale najímala si subdodavatele, kterým také přeposlala desítky milionů.
Podpora všemi možnými prostředky
Akci na propagaci hlavního města v zahraničí opakovaně prosadili pražští občanští demokraté. „Je nutné turistický ruch podpořit všemi možnými, dostupnými, známými prostředky, které jsme schopni vymyslet," obhajoval projekt tehdejší radní pro oblast kultury Ondřej Pecha (ODS).
Za padesát milionů si Praha pro 2010 objednala propagaci například na Eurosportu, slovenské Markíze a v čínském Travel Channel.
Součástí kampaně byly také objednávky na plakáty v Itálii, Španělsku, Francii, Velké Británii a Číně. Peníze měly být využity i na propagaci na internetu a v magazínech některých leteckých společností.