Úřady hledají recept na špinavý vzduch

Pavel Baroch
24. 9. 2006 0:00
Praha/Ostrava - Většina Čechů dýchá znečištěný vzduch. Pokud si s tím země neporadí, hrozí jí sankce od Evropské unie. Uvnitř: ANKETA
Hutě jsou významným znečišťovatelem ovzduší
Hutě jsou významným znečišťovatelem ovzduší | Foto: Ondřej Besperát

Poslední statistiky přinesly vážné varování: Znečištěný vzduch už nedýchají pouze lidé ve městech, ale také na venkově.

Brusel chce Evropany před škodlivinami v prostředí chránit, zpřísňuje ekologické limity a požaduje po členských státech, aby normy plnily. České úřady proto vymýšlejí, jak škodliviny v ovzduší dostat pod přípustnou hranici a vyhnout se tak i případné tvrdé pokutě Evropské unie.

"Věříme, že se sankcím vyhneme, když dokážeme, že děláme všechno pro to, abychom znečištění snížili," řekl Aktuálně.cz Jan Kužel, ředitel ochrany ovzduší ministerstva životního prostředí.

Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Vloni začaly platit přísné evropské limity pro koncentrace drobných částic prachu, přičemž v dosud nezveřejněné zprávě ministerstva životního prostředí o ekologické situaci v roce 2005, kterou má redakce Aktuálně.cz k dispozici, se uvádí: "Znečištění ovzduší částicemi prachu menšími než deset mikrometrů překračuje imisní limit platný od ledna 2005, což znamená, že Česká republika neplní své závazky vůči Evropské unii."

Ostrava jedná s velkými podniky

Podle jednoho z limitů je možné překročit stanovené koncentrace drobných, "neviditelných" částic prachu maximálně pětatřicetkrát. Více než sto stanic Českého hydrometeorologického ústavu už tuto hranici překonalo více než tři měsíce před koncem roku.

Mittal Steel Ostrava
Mittal Steel Ostrava | Foto: Ondřej Besperát

Mezi deseti největšími rekordmany je devět stanic na Ostravsku. Například v Českém Těšíně byl limit překročen už 170krát, v Ostravě-Přívozu 160krát, Havířově 155krát a v Karviné 149krát.

Právě na Ostravsku je v současnosti nejhorší ovzduší v zemi. A největším znečišťovatelem je těžký průmysl, tedy hutě či železárny. Jenže podniky platné ekologické limity plní, takže úřady se snaží vyjednat s firmami, aby své emise snížily ještě víc.

"Jednáme prakticky se všemi významnými zdroji v našem kraji," potvrdil Aktuálně.cz Milan Machač, vedoucí oddělení ochrany ovzduší ostravského krajského úřadu.

Významnější dohoda se nezdařila

Ne vždy se ovšem dohoda podaří uzavřít, jako v případě ostravských společností Mittal Steel a Vysoké pece.

"Jednu dobu byla šance na uzavření významnější dohody. To se však bohužel nepodařilo naplnit," řekl Machač.

Vedení Mittal Steel uvedlo, že uzavření nadstandardní dobrovolné dohody není reálné. "Ukázalo se, že takovéto řešení by bylo právnicky velmi složité a jednotlivé firmy v regionu by neměly stejné podmníky," vysvětluje Jana Dronská, mluvčí Mittal Steel.

Dodala, že i tak Mittal Steel omezuje své emise více, než stanovuje zákon, což potvrzuje i Milan Machač z krajského úřadu.

"Obecně se dá říct, že úspěšní jsme, ale pár pokusů - zejména stanovení takzvaných emisních stropů - skončilo nedohodou. Provozovatel se odvolal a ministerstvo životního prostředí ho podrželo," řekl bez bližších podrobností Machač.

Deníku Aktuálně.cz se podařilo zjistit, že podnikem, který "ministerstvo podrželo", byly Třinecké železárny.

Praha spoléhá na silniční okruhy

Vážné potíže má i hlavní město. Od roku 1990 narostl v Praze automobilový provoz více, než za předcházejících sto let existence automobilismu od konce 19. století. Právě narůstající automobilismus je hlavním důvodem toho, že Praha šlape s kvalitou svého ovzduší na paty Ostravsku.

"Ovzduší na území hlavního města není ideální," souhlasí pražský radní Miloš Gregar (ODS), který má na magistrátu na starosti životní prostředí.

Pražská rada přijala program, s jehož pomocí by se pražské ovzduší mělo vyčistit. "Myslím, že pak bychom měli limity plnit," odhaduje Gregar.

Za zcela zásadní pokládá současné vedení hlavního města (ODS a ČSSD) dostavbu vnějšího a vnitřního silničního okruhu. Z analýzy, kterou si magistrát nechal vypracovat, vyplunulo, že dobudování takzvané "kapacitní komunikační sítě" přinese v ochraně ovzduší největší efekt.

Nové silnice včetně tunelů přinesou podle studie zlepšení v různých částech Prahy až o bezmála osmdesát procent. Ne všechny čtvrtě na dopravních okruzích ovšem vydělají.

"V některých částech může dojít k mírnému zhoršení," připouští Gregar.

Pomník cyklisty na pražském nábřeží
Pomník cyklisty na pražském nábřeží | Foto: Ludvík Hradilek

Čistší ovzduší vyjde na desítky miliard

Dostavba celé dopravní sítě vyjde na 46,5 miliardy korun a Praha zatím nesdělila, jestli bude mít k dispozici ze své pokladny či od státu dost peněz. Už teď si přitom stěžuje, že stát dává Praze málo peněz na stavbu dalších linek metra.

I další opatření, která by měla pomoci vyčištit pražský vzduch, ovšem vyjdou na miliardy.

Pražské metro - ilustrační záběr.
Pražské metro - ilustrační záběr. | Foto: Josef Mašek

Například výměna vozového parku pražské městské hromadné dopravy za ekologičtější a modernější vozy vyjde v následujících letech na zhruba 11,6 miliard korun. Na další záchytná parkoviště na okraji Prahy bude potřeba skoro dvě miliardy, stavba nových cyklostezek a vysazování zeleně vyjdou souhrně na bezmála půl miliardy.

Vedení města tvrdí, že to s plánem na zlešpování ovzduší myslí vážně.

Radní Gregar uvedl, že chce, aby na příští rok šlo z pražského rozpočtu na čištění ulic a chodníků od prachu o sto milionů korun více než letos, přičemž Praha zatím dává na kropení a čištění komunikací ročně asi 230 milionů.

Strany na ovzduší zatím moc nemyslí

Měsíc před komunálními volbami se ovšem ukazuje, že ochrana ovzduší v Ostravě a v Praze dosud není pro většinu parlamentních stran důležitým tématem. A když se o něm zmiňují, obvykle neuvedou, jak chtějí zlepšení dosáhnout.

Foto: Aktuálně.cz

Vítěz parlamentních voleb - ODS - v Moravskoslezském kraji uvádí v kapitole životní prostředí jako své priority odpady, čistírny odpadních vod či ochranu před povodněmi. O zlepšování ovzduší se nezmiňuje.

Svůj pražský program ODS zatím nezveřejnila. Jelikož je teď ve vedení města, lze předpokládat, že jednou z hlavních priorit bude dostavba silničních okruhů včetně tunelů. "Auta pod zem," zní jedno z předvolebních hesel primátora Pavla Béma (ODS).

Zelení, kteří se zlepšení ovzduší věnují ze všech stran nejvíce, s dokončením vnitřního městkého okruhu nesouhlasí. "Přivede to další auta do historického centra města," tvrdí dopravní expert této strany  Petr Šlégr. Strana chce zaměřit například na podporu tramvají; metro je příliš drahé.

Stejně jako v Praze i v Ostravě chtějí zelení omezit jízdu aut do centra.

ČSSD zatím svůj předvolební program v Ostravě na svých internetových stránkách nezvěřijnila, v Praze chce strana zmrazit cen jízdného v MHD, omezit dopravu v centru a vysazovat další zeleň.

KDU-ČSL své povolební ekologické sliby v Praze a Ostravě na internetových stránkách dosud nezveřejnila.

 

Právě se děje

Další zprávy