Jde o sumu, která podle výpočtů brněnského Centra dopravního výzkumu představuje přímé i nepřímé ztráty z dopravních nehod.
Výzkumníci do studie zahrnují - kromě přímých škod na automobilech - také náklady na zdravotní péči, na práci policie, soudů či pojišťoven. Do celkových ekonomických ztrát patří také sociální dávky a invalidní důchody, které oběti havárií případně pobírají. A rovněž fakt, že usmrcení či zranění lidé nepracují; tedy ztrátu pracovní síly.
Ztráty rostou
Centrum dopravního výzkumu počítá ekonomické ztráty při nehodách už od roku 2001. Dospěl k verdiktu, že celková suma ztrát rok od roku roste.
Ještě před čtyřmi lety překročila škoda za všechny nehody 49 miliard korun. V roce 2003 už částka přesáhla 50 miliard.
A podle nově zveřejněných údajů Centra, vycházejících ze statistik roku 2004, škody znovu stouply. I když na silnicích ubývá vážných nehod, při nichž umírají lidé, stejně se celkové škody vyšplhaly na více než 54 miliard.
Ve studii Centra, již má redakce deníku Aktuálně.cz k dispozici, se píše: "Škody u nehod, při kterých zemřeli lidé, převyšují - v průměru na jednu nehodu - devět a půl milionu korun." Větší část těchto peněz přitom tvoří nepřímé náklady, tedy například sociální výdaje nebo ztráta "produkce".
"U nehod s těžkým zraněním se ekonomická ztráta vyšplhala v průměru na více než tři miliony korun," píše se dále ve studii.
Jenom administrativní náklady pojišťoven, soudů a policie dosahují - u jedné nehody se smrtelným zraněním - na sto tisíc korun. A u nehod, při nichž se nikdo nezranil, činí škoda v průměru devadesát pět tisíc korun na osobu.
Pokárání Unií
V České republice loni zemřelo při dopravních nehodách 1127 lidí, což je nejméně za posledních 15 let.
V porovnání s počtem obyvatel připadlo loni v Česku na milion obyvatel 112 mrtvých, což lze srovnat například s počty ve východoněmeckých spolkových zemích.
I letos zatím podle policejních statistik umírá na českých a moravských silnicích méně lidí, přibylo však dopravních nehod. V prvních dvou měsících letošního roku policie zaznamenala přes 34 tisíc havárií, o 672 více než ve stejném období loňského roku. Za posledních 17 let je to třetí nejvyšší počet.
Česko už kvůli vysokému počtu mrtvých při dopravních nehodách kritizovala v bilanční zprávě Evropská komise. Ta označila Polsko, Portugalsko, Řecko, Estonsko, Lotyšsko, Litvu, Maďarsko, Kypr a Česko jako země, kde jsou s dopravou největší problémy.
Podle statistik komise navíc od roku 2001 do roku 2004 počet mrtvých na českých silnicích stoupal. (Komise totiž do svých údajů zahrnula i lidi, kteří zemřou do třiceti dnů po nehodě.) Česká policie však zveřejňuje statistiky, ve kterých eviduje ty, kteří zemřou do dvaceti čtyř hodin po nehodě.
Česko se - stejně jako ostatní země Evropské unie - zavázalo, že do roku 2010 sníží o polovinu počet usmrcených na silnicích, tedy přibližně na 650 lidí.
Výrazně k tomu má podle ministerstva dopravy pomoci zavedení bodového systému trestání přestupků v dopravě. Nový systém začne platit v červenci. Po dosažení 12 trestných bodů má následovat odnětí řidičského průkazu na jeden rok; řidič bude muset znovu do autoškoly. Novela také zpřísňuje postihy například pro řidiče, kteří před jízdou pili alkohol.