Ťok: Problémy s D8 způsobilo odvodňování, otevře se v termínu koncem roku

ČTK ČTK
6. 11. 2016 13:20
Poslední problémy dálnice D8, která se opět začala mírně pohybovat, se daří řešit. Hlavním viníkem bylo odvodňování svahu, který si sedal. "Svah odvodňujeme, aby byl stabilnější. A tím, jak se odvodňuje, tak se posouvá. A nám se ten násep samotné dálnice silnice začal trošku pohybovat. Už se uklidnil, pohybuje se méně. Voda se dostává z toho území, takže podloží je stabilnější a já jsem přesvědčen, že bezpečně dálnici pro všechny řidiče otevřeme na konci roku 2016," řekl ministr.
Sesuv na dálnici D8 v červenci 2013.
Sesuv na dálnici D8 v červenci 2013. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha/Litoměřice - Pokud se nestane nic nepředvídatelného, poslední úsek dálnice D8 se zprovozní v plánovaném termínu 17. prosince. V pořadu Partie televize Prima to uvedl ministr dopravy Dan Ťok (ANO). Problémy se stabilitou podloží nyní způsobovalo odvodňování svahu, násep dálnice se podle něj už uklidnil.

"Svah odvodňujeme, aby byl stabilnější. A tím, jak se odvodňuje, tak se posouvá. A nám se ten násep samotné dálnice silnice začal trošku pohybovat. Už se uklidnil, pohybuje se méně. Voda se dostává z toho území, takže podloží je stabilnější a já jsem přesvědčen, že bezpečně dálnici pro všechny řidiče otevřeme na konci roku 2016," řekl ministr.

Na slavnostní otevření "opatrně" zve hosty, měli by například přijet německý ministr dopravy nebo saský premiér.

Sesuv za miliardu

Dálnice D8 z Prahy přes Ústí nad Labem do Německa se s nestabilitou podloží potýká dlouhodobě. V létě 2013 se po silných deštích utrhl svah u Litochovic na Litoměřicku.

Sesuv zavalil rozestavěný úsek dálnice asi v délce 200 metrů a značně poškodil i nedalekou železniční trať.

Podle ministerstva dopravy může za sesuv nedaleký kamenolom. Správce silnic a železnic už jeho majitele, společnost Kámen Zbraslav, zažaloval o uhrazení zhruba miliardové škody. Společnost vinu odmítla.

Problémy nejsou překvapivé

Podle Miroslavy Pošvářové, ředitelky tzv. Stínového ŘSD, není nový sesuv nic překvapivého.

"Dlouhodobě se upozorňuje na rizikové území v délce tři kilometry, které končí opěrou mostu estakády. Opěra estakády je v pohybu od doby, kdy byla stavebně založena a měří se. Založení mostu nevyhovuje riziku sesuvu, protože piloty jsou krátké," uvedla dříve šéfka neziskové organizace, kterou založil podnikatel Radim Jančura.

Dálnice D8 z Prahy na Ústí nad Labem a dále k hranicím s Německem se buduje již přes čtvrt století. První úsek byl otevřen 6. listopadu 1990. Na problémy se stabilitou okolních svahů ještě před zahájením stavebních prací upozorňovali ekologičtí aktivisté.

V minulých dnech pak obec Prackovice oznámila, že bude chtít po státu kvůli dálnici odškodné 30 milionů. Stavba prý totiž poškodila podzemní prameny a podzemní voda tak ničí infrastrukturu obce a vyplavuje sklepy domů.

Máme hotový průzkum, máme hotovou sanaci, ale legislativa, kterou v Česku máme, bohužel nedovoluje, abychom okamžitě zahájili stavební práce, říká geolog Petr Kycl z České geologické služby. | Video: DVTV
 

Právě se děje

Další zprávy