Těžší verzi maturity z matematiky zvládli bez chyby. Čeština nám ale nejde, připouští

Terezie Chalupová Terezie Chalupová
22. 9. 2023 17:16
Matematika patří u maturitních zkoušek k tomu nejobávanějšímu. Z obvyklých předmětů u ní pravidelně neuspěje největší procento žáků. Přesto se najdou tací, kteří si dobrovolně vyberou těžší variantu testu z matematiky. Deset žáků letos zvládlo tuto verzi bez jediné chyby. Někteří z nich ale přiznávají, že jim naopak dělal problém český jazyk.
Jakub Kopčil z plzeňského gymnázia si převzal ocenění od senátora Jiřího Drahoše.
Jakub Kopčil z plzeňského gymnázia si převzal ocenění od senátora Jiřího Drahoše. | Foto: Kancelář Senátu

Maturanti si u závěrečných zkoušek mohou vybírat mezi matematikou a cizími jazyky. Jejich nejčastější volbou je angličtina, zatímco matematika příliš oblíbená není. I letos si ji vybralo jen necelých 17 procent žáků. Každý osmý z nich navíc v tomto předmětu neuspěl. 

I přes vysokou neúspěšnost, v porovnání s češtinou či angličtinou, se ale mezi více než 12 tisíc žáky, kteří si vybrali matematiku, našlo 2750 z nich, kteří si dobrovolně vzali těžší variantu testu. V té žáci musí navíc ovládat například kuželosečky či komplexní čísla. I tak deset žáků zvládlo těžší verzi zkoušky bez jediné chyby. Minulý týden se sešli v Senátu, aby si převzali čestné uznání. 

''I když to může znít divně, začal jsem počítat už ve školce.'' vzpomíná jeden z deseti bezchybných, Ondřej Trinkewitz z Gymnázia a SPŠ ve Frenštátu pod Radhoštěm. ''Nikdy jsem nechápal, proč musí být u maturity povinná čeština. Na tu jsem se musel připravovat nejvíc," popisuje. 

Nyní ho čeká nástup na vysokou školu, na kterou se vzhledem ke svým dosavadním úspěchům z různých matematických soutěží dostal i bez přijímacích zkoušek. "Chystám se studovat programování, matematika mi zůstane jako takový koníček," vysvětluje Trinkewitz.

Bez přijímacích zkoušek vzali i Jakuba Štepa z kladenského gymnázia. Žák, který rovněž zvládl obtížnější verzi maturity bez chyby, bude studovat obecnou matematiku na Matematicko-fyzikální fakultě Univerzity Karlovy. I on připouští, že nejvíce ho před maturitou trápilo učení na český jazyk. ''Přípravu na matematiku jsem dělal spíš jen tak pro zábavu.'' říká Štepa. 

Všichni úspěšní studenti, kteří se sešli v Senátu, mají k matematice velmi kladný vztah, každého ale na ní fascinuje trochu něco jiného. Například Jakub Kopčil z plzeňského gymnázia říká, že má na ní rád konzistentnost. Její studium mu umožňuje lépe chápat, jak optimálně přistupovat k životu, ať už je cíl jakýkoliv. ''Od základky byla matika můj oblíbený předmět, obtížnější variantu jsem si tam dal jen tak ze srandy. Přijímačky už jsem prominuté měl,'' vysvětluje.

Všechny z nich provází matematika celým životem. Od dětství přes základní školu až do současnosti, kdy na ně čeká vysokoškolské studium. Vidí matematiku všude, a to i mimo školní prostředí, jak ukazuje příklad Vojty Krejzara z Gymnázia Františka Xavera Šaldy v Liberci. ''Věřím, že matematika je všude kolem nás. I kdybychom jen stáli na místě, neustále v nás probíhají chemické reakce popsané matematickým aparátem. Matematika je ústřední médium a jazyk, jímž komunikujeme s přírodou," popisuje. 

Mezi stoprocentně úspěšnými žáky stejně jako loni, kdy se těžší verzi matematiky podařilo složit bez chyby jedenácti studentům, nebyla žádná dívka. Pro ocenění si však do Senátu přijeli z celé republiky, například z Třebíče, Pardubic, Brna nebo Plzně. Ředitel Cermatu Miroslav Krejčí všem úspěšným žákům nabídl, že mohou v jím řízené organizaci, která maturitní zkoušky připravuje a hodnotí, pracovat. 

 

Právě se děje

Další zprávy