reklama
 
 

Švédsko: Chcete řidičák, musíte umět jezdit ekologicky

8. 12. 2007
Úsporná jízda může ušetřit tisícovky, zájem ale není
Doporučujeme

Praha - Zájemci o řidičský průkaz ve Švédsku budou muset v autoškolách kromě správného řízení a znalosti předpisů napříště prokázat také to, jestli řídí dostatečně ekologicky a z výfuku nevychází zbytečně mnoho exhalací.

Ekologická jízda se vyučuje také v autoškolách ve Velké Británii či v Holandsku. V Česku se učební osnovy o ekologii nezmiňují a o národní program zaměřený na šetrnou jízdu také není příliš velký zájem.

"Přihlásilo se něco přes pět se řidičů," řekl Aktuálně.cz Tomáš Voříšek ze společnosti SEVEn, která je koordinátorem kampaně s názvem Hledáme řidiče energetické třídy A. Dodal, že organizátoři očekávali zájem spíše několika tisíc šoférů. V Česku je přitom registrováno zhruba 6,5 milionu řidičů.

"Nechci říct, že jsme vyloženě zklamaní. Asi to odpovídá české realitě," poznamenal Voříšek. Dodal, že všem řidičům, kteří se přihlásili, projekt pomohl. "Snížili spotřebu minimálně o jeden litr na sto kilometrů," řekl Voříšek.

Litr ušetří až 4,5 tisíce korun

Zdá se, že litr benzinu, který stojí okolo třiceti korun, není mnoho, ale z dlouhodobého pohledu jde o tisíce korun.

Pokud motorista ušetří litr benzinu, vypustí při průměrně ujeté vzdálenosti patnáct tisíc kilometrů ročně o 375 kilogramů méně škodlivin a ještě ušetří čtyři až čtyři a půl tisíce korun.

Uspořit lze i změnou řidičských návyků - správným řazením, rychlostí či vhodně nahuštěnými pneumatikami. "Způsobem řízení lze lehce ovlivnit dvacet i více procent normované spotřeby automobilu," řekl Jan Maroušek ze SEVEn.

Exhalace z automobilových výfuků přibývají

Jeho kolega Tomáš Voříšek uvedl, že SEVEn s kampaní za ekologicky šetrnou jízdu oslovil i Asociaci autoškol, ale ty zájem neprojevily.

Řidič třídy A

ZÁSADY ÚSPORNÉ JÍZDY

  • Dodržovat předepsanou rychlost
  • Jezdit plynule
  • Nevytáčet motor do vysokých otáček
  • Sledovat údaj o spotřebě na palubním počítači
  • Nevozit v autě nepotřebné věci
  • Kontrolovat tlak vzduchu v pneumatikách
  • Používat kvalitní olej
  • Zbytečně netopit či nepoužívat klimatizaci
  • Vybrat si vůz s nižší spotřebou

"Myslím, že problém je v tom, že v autoškolách se nebude učit nic, co není povinné," soudí Voříšek. Automobilismus je přitom jednou z největších ekologických hrozeb současnosti, například emise skleníkových plynů z aut se za posledních šestnáct let zdvojnásobily.

Automobily jsou rovněž zdrojem jemného, pouhým okem neviditelného prachu, který na sebe váže i rakovinotvorné látky a proniká hluboko do dýchacího ústrojí.

Ekologické výuce se nebráníme

Ministerstvo dopravy tvrdí, že se případné změně výukových osnov v autoškolách předem nebrání. "Pokud se takový názor odborníků objeví, rozhodně o něm můžeme diskutovat," řekl Aktuálně.cz mluvčí Karel Hanzelka.

Ve Švédsku tamní dopravní úřad Vägverket rozhodl o tom, že při výuce v autoškolách se například musí dbát na to, aby žáci nenechávali zbytečně běžet motor naprázdno, aby brzdili motorem a až potom brzdou, aby byla jízda co nejvíce plynulá a nemuselo se příliš brzdit a přidávat plyn.

Podle zástupců českých autoškol se ale už dnes například žáci učí, aby nenechávali zbytečně běžet motor naprázdno. 

autor: Pavel Baroch

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama