Studénka měsíc poté: Na železnici hrozí další neštěstí

Jiří Hloušek, Tomáš Netočný
6. 9. 2008 19:30
Kraj dosud nerozhodl, kdo postaví zřícený most
Železniční přejezd ve Studénce křižuje trať jen necelý kilometr od místa, kde se na koleje zřítil most. Řidiči tu mají jedinou možnost dostat se přes jednu z nejvytíženějších tratí Evropy
Železniční přejezd ve Studénce křižuje trať jen necelý kilometr od místa, kde se na koleje zřítil most. Řidiči tu mají jedinou možnost dostat se přes jednu z nejvytíženějších tratí Evropy | Foto: Ondřej Netočný

Studénka - Na železnici ve Studénce, kde se před měsícem zřítil most před projíždějící vlak, mohlo od té doby dojít k dalšímu neštěstí. Tvrdí to starosta města Ladislav Honusek a varuje, že nebezpečí hrozí dál.

Kritickým místem je tentokrát železniční přejezd, přes který projíždí dlouhé kolony osobních aut i kamionů.

"Provoz je tady mimořádně hustý, situace na přejezdu nepřehledná a řidiči tak neukáznění, že auta zůstávají stát na kolejích mezi závorami," popsal nebezpečí starosta. Také policie potvrdila, že o situaci ví, ale nedokáže ji řešit.

Most, který se krátce před dokončením 8. srpna zřítil na koleje, je klíčový pro silniční dopravu v celém okrese Nový Jičín. Silnicí 1. třídy z Příbora do Bílovce tudy po mostě jezdily tisíce aut, která teď musí přejíždět trať přes jediný přejezd u nádraží ve Studénce.

Foto: Aktuálně.cz
Čtěte speciál Aktuálně.cz:
Sedm mrtvých z vlaku smrti. Kdo ponese odpovědnost?

Jinudy cesta přes koleje nevede a ve všedních dnech se tu tvoří kolony až půl kilometru dlouhé. "Vím o třech případech z poslední doby, kdy zůstalo auto mezi závorami," popisuje situaci starosta. "Je však možné, že jich bylo více."

Nervózní řidiči na kolejích riskují

Hustý provoz komplikuje také skutečnost, že sto metrů od kolejí je frekventovaná odbočka do továrny. Odbočující auto blokuje celý jeden jízdní pruh, protože jej protijedoucí nechtějí pustit.

Nervózní řidiči potom ve spěchu riskují a vjíždějí na koleje v okamžiku, kdy před spuštěním závory bliká výstražné světlo.

"V posledním případě skončilo v kolejišti auto s přívěsem," vypověděl starosta Studénky Honusek. "Naštěstí jsou tu tři koleje vedle sebe, takže se zatím vždy podařilo vozidlům mezi závorami přesunout na volnou kolej a vlak projel. Jednou tuhle akci dokonce organizoval posunovač Českých drah."

Tam, kde je na tabuli značka zákaz vjezdu, tam měl stát most. Ten však spadl na koleje a řidiči ve Studénce musí jezdit v kolonách po objížďce přeplněné auty
Tam, kde je na tabuli značka zákaz vjezdu, tam měl stát most. Ten však spadl na koleje a řidiči ve Studénce musí jezdit v kolonách po objížďce přeplněné auty | Foto: Ondřej Netočný

Přejezd tady přetíná mezinárodní železniční koridor. Vlaky, včetně souprav Pendolino, tudy jezdí rychlostí 140 kilometrů v hodině. K místu, kde se zřítil na koleje most je to necelý kilometr. "Nechci domyslet, co by se stalo, kdyby mezi závorami uvízl kamion," říká starosta.

Drážní inspekce, která šetří mimořádné události v železniční dopravě však tvrdí, že auta na kolejích mezi závorami mimořádnou událostí nejsou.

"Přejezd ve Studénce je zabezpečen výstražnými světly a závorami," sdělil mluvčí inspekce Zdeněk Neusar. "Pokud řidič vjede na koleje, přestože svítí výstražná světla, je zodpovědný za nehodu, kterou tím může způsobit."

Mluvčí uvedl, že neexistuje lepší způsob, jak železniční přejezd ve Studénce zabezpečit. "Bylo by možné automatické zabezpečení přejezdu vypnout a nechat provoz řídit lidmi. Pak by se ale mohlo stát, že udělají chybu oni a způsobí nehodu."

Policie nemá lidi, aby přejezd hlídali

Policisté okresního ředitelství v Novém Jičíně potvrdili, že o vážné situaci ve Studénce vědí, připustili však, že na ni nestačí. "Nemáme dost lidí, abychom u přejezdu hlídkovali dvacet čtyři hodin denně," sdělila mluvčí novojičínské policie Miroslava Michálková Šálková.

"V této situaci je veškerá bezpečnost v rukou řidičů. Skutečnost, že řidič jede na červenou je jeho závažným přestupkem a ohrožením jeho života. Červená totiž svítí čtyřicet sekund, než závory spadnou," dodala mluvčí Šálková.

České dráhy uvádějí, že jde o mimořádně vytíženou železniční tepnu a nebezpečí srážky vlaku s neukázněnými řidiči je vysoké.

"Řidiči nemohou spoléhat na to, že je ve Studénce trojkolejná trať, vlaky jezdí obousměrně. Jde o nejdůležitější evropský koridor spojující sever Evropy s jihem," uvedl mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Mluvčí však míní, že vlakům nebezpečí na přejezdu nehrozí. "Vlak o váze stovek tun vždy vyhraje, v naprosté většině nevykolejí, ale zlikviduje osobní i nákladní vozidlo," sdělil Šťáhlavský.

Rekonstrukce mostu, bez kterého se město neobejde měla skončit v říjnu. Práce na stavbě se však zastavily už v srpnu, kdy se most zřítil přímo před rozjetý expres.

Od této chvíle je řešení v nedohlednu. Hejtmanství Moravskoslezského kraje totiž dosud neřeklo, kdy a jak vybere firmu, která nový most postaví.

Dokud však nebude most dokončen, nemají silničáři jiné řešení. "Jiné objízdné trasy neexistují," uvedl ředitel Krajské správy silnic Moravskoslezského kraje Tomáš Böhm.

Hejtmanství neví, kdo postaví most

Radní Moravskoslezského kraje zatím řešení také nemají. Ve středu jednali o tom, kdo most ve Studénce dostaví, ale nedohodli se. Náměstek hejtmana pro dopravu Pavol Lukša sice sdělil, že most opraví původní firma Ostravské dopravní stavby.

Ve čtvrtek však Lukšovo vyjádření dementoval hejtman Evžen Tošenovský: "Není pravda, že by se radní dohodli, že most dostaví právě společnost ODS."

Společnost ODS totiž navrhla termín dokončení stavby až 30. září 2009, ale to radní odmítli. "Návrh nebyl radou přijat. Chyběly navíc technické parametry a přesné postupy," uvedla mluvčí kraje Barbora Odstrčilíková.

"Je nám jedno, kdo most dostaví, především nám jde o to, aby to bylo co nejdříve. Od kraje čekáme, že brzy rozhodne," reagoval starosta Studénky Ladislav Honusek.

 

Právě se děje

Další zprávy