Stavíme špičková výzkumná centra. Na chod nejsou peníze

Jakub Novák
20. 5. 2012 17:20
Peněz na výzkum není dostatek na to, aby si Česko nová výzkumná centra udrželo

Praha - Česko buduje z evropských peněz nová výzkumná centra, z nichž některá mají potenciál dostat ho na mapu světové vědy. Problémem je, že není příliš jisté, zda budou mít  dostatek peněz na chod.

Podmínka udržitelnosti je přitom jednou z klíčových, které si klade Evropská komise, aby proplatila peníze určené na jejich výstavbu.

V rámci Operačního programu Výzkum a vývoj pro inovace (OP VaVpI) přitom jde na jejich budování přes 40 miliard korun, jejichž část by tak nemusela být proplacena.

Největší podíl z této částky tvoří šest velkých elitních výzkumných center v celkové hodnotě přesahující 21 miliard korun.

Evropská centra excelence podpořená z OP VaVpI

  • Superlaser "ELI" (Extreme Light Infrastructure) - Dolní Břežany (6,8 mld.)
  • Středoevropský technologický institut CEITEC - Brno (5,3 mld.)
  • Udržitelná energetika (SUSEN) - Řež u Prahy (2,5 mld.)
  • Biomedicínské centrum BIOCEV - Vestec u Prahy (2,3 mld.)
  • Mezinárodní centrum klinického výzkumu ICRC - Brno (2,4 mld.)
  •  Superpočítačové centrum IT4Innovations - Ostrava (1,8 mld.)

Zdroj: MŠMT

Jak zjistilo Aktuálně.cz, problémům, které by mohly ohrozit celý projekt, přitom čelí minimálně jedno z těchto velkých center - superlaser "ELI - Beamlines", jenž má vyrůst v Dolních Břežanech.

Problémům s financováním udržitelnosti se v současnosti věnuje Rada pro vědu, výzkum a inovace (RVVI), na stůl už hodnocení stavu jednotlivých projektů dostala i vláda.

Prvotní odhady týkající se částky potřebné k udržení činnosti center se podle materiálů RVVI pohybovaly kolem 7,5 až osmi miliard za rok.

Podle původních předpokladů měla centra získat třetinu svých financí ze složky státního rozpočtu určené právě na vědu a výzkum.

Tato příjmová část však není, podle materiálů RVVI, minimálně ze 40 % (což představuje částku asi jedné miliardy) zajištěna.

Další třetinu by si měla jednotlivá centra buď vysoutěžit ze zahraničních grantů, získat ze soukromých zdrojů anebo z patentů, které v centrech vzniknou.

Tento zdroj financí však není u většiny center zajištěn.

Podívejte se na budoucí podobu biomedicínského centra BIOCEV:

Poslední část prostředků má potom zajišťovat takzvaný Národní program udržitelnosti. Jeho hlavním cílem však nemá být udržování výzkumných ústavů navěky. Má spíše pouze pomoci překlenout startovací fázi projektů.

Vzhledem ke zdržení celého tohoto programu, jehož konečná podoba ještě stále není schválena, došlo k přesunu části prostředků - ve výši asi jedné miliardy - na jiné aktivity.

Sečteno a podtrženo, není v současnosti zajištěna asi polovina potřebné částky a české úřady tak budou muset přijít s řešením, které pomůže přibližně čtyřmiliardový výpadek překlenout.

Podívejte se na budoucí podobu superlaseru ELI - Beamlines:

Jednou z navrhovaných možností je záchrana projektů na úkor ostatních výdajů do vědy a výzkumu; případnou možnou strategií potom je soustředění podpory do opravdu elitních center, která navíc budou schopná si prostředky najít i dalšími cestami.

Třetí, zřejmě nejnáročnější strategii pro státní rozpočet, by potom představovalo pokrytí výdajů center prostřednictvím Národního programu udržitelnosti, společně s dostatečnou podporou rozpočtové složky určené na výzkum, vývoj a inovace.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 1 hodinou

Rallye Monte Carlo vede v souboji šampionů Loeb před Ogierem

V čele Rallye Monte Carlo jsou po první etapě francouzští piloti Sébastien Loeb a Sébastien Ogier, kteří dohromady získali sedmnáct titulů a letos se hodlají účastnit jen vybraných závodů. Devítinásobný světový šampion Loeb vede před svým nástupcem na trůnu o 9,9 sekundy.

Sedmačtyřicetiletý Loeb se rychle adaptoval na zledovatělé asfaltové tratě poté, co minulý týden dokončil na druhém místě pouštní Rallye Dakar. S vozem Ford Puma s hybridním pohonem vyhrál úvodní čtyři z dnešních šesti rychlostních zkoušek a zatím mu vychází návrat do šampionátu, v němž se naposledy představil v září roku 2020 v Turecku.

"Jsem rád, že jsem zakončil den ve vedení, ale není to velký náskok," uvedl Loeb, jenž v Monte Carlu vyhrál osmkrát. Kariéru pravidelného účastníka mistrovství světa ukončil v roce 2012.

Po loňském zisku osmého titulu se rozhodl zúčastnit jen některých rallye Ogier s toyotou, jenž může v neděli vyrovnat Loebův počet triumfů v Monte Carlu.

Na průběžném třetím místě je s odstupem 22 sekund Elfyn Evans. Britský pilot v minulých dvou sezonách skončil za týmovým kolegou Ogierem v šampionátu druhý a bude letos útočit na premiérový titul.

Z hrozivě vypadající havárie hned v prvním dnešním testu vyvázli bez zranění francouzský pilot Adrien Fourmaux a jeho navigátor Alex Coria, kteří se po nárazu do svahu se svým fordem skutáleli do propasti.

Nejlepší z tria českých zástupců je Erik Cais s vozem Ford Fiesta na 15. pozici.

Rallye Monte Carlo, úvodní podnik mistrovství světa v automobilových soutěžích - po 2. dnu:

1. Loeb, Galmicheová (Fr./Ford Puma) 1:22:49,0, 2. Ogier, Veillas (Fr./Toyota Yaris) -9,9, 3. Evans, Martin (Brit./Toyota Yaris) -22,0, 4. Neuville, Wydaeghe (Belg./Hyundai i20) -47,8, 5. Tänak, Järveoja (Est./Hyundai i20) -56,7, 6. Breen, Nagle (Ir./Ford Puma) -59,2, …15. Cais, Těšínský (ČR/Ford Fiesta) -6:11,5, 29. Černý, Černohorský (ČR/Ford Fiesta) -12:12,9, 56. Rada, Jugas (ČR/Fiat 124 Abarth) -24:34,3.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Česko odeslalo Polsku připomínky ke smlouvě o Turów

Česká republika v pátek odeslala do Varšavy připomínky k navrhované úpravě smlouvy o polském hnědouhelném dole Turów. V České televizi to řekl liberecký hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj). Nedořešené otázky podle něj nespíš budou záležet na dohodě premiérů obou zemí. O úpravě smlouvy tento týden jednala v Polsku ministryně životního prostředí Anna Hubáčková (KDU-ČSL). Obce v českém příhraničí už několik let bojují proti rozšíření dolu Turów. Obyvatelé se obávají ztráty zdrojů pitné vody, zvýšeného hluku i prašnosti.

Dokument odeslaný v pátek do Polska podle Půty připomínkovali experti z ministerstva životního prostředí, České geologické služby a Libereckého kraje. "Já věřím, že pokud polská strana, polská vláda tu mezinárodní dohodu chce uzavřít, tak má teď nejlepší příležitost to udělat," řekl Půta. Poslední věci, které ve sporu o důl Turów zatím nejsou dořešené, budou podle něj nejspíš na dohodě premiérů Česka a Polska.

O úpravě smlouvy o polském hnědouhelném dole Turów jednala v úterý ve Varšavě ministryně životního prostředí Hubáčková s polskou ministryní klimatu a životního prostředí Annou Moskwovou. Podrobnosti k několikahodinové diskusi o dokumentu, který má stanovit kompenzace škod, které provoz dolu působí na českém území, Hubáčková nesdělila. Moskwová ve středu ráno v polském rozhlasu uvedla, že pokud se česká vláda s Polskem dohodne na podmínkách smlouvy, Česko rychle stáhne žalobu, kterou poslalo k Soudnímu dvoru EU.

Další zprávy