reklama
 
 

Kde je pravý mercedes Heydricha? Důkazy mluví spíš pro Česko

Aktualizováno 25. 5. 2015 17:14
V Dánsku se v pondělí dražil starý Mercedes Benz 320 Cabriolet-B z roku 1938, údajně vůz z atentátu na Heydricha. Stejný typ auta ale stojí v dílně Vladimíra Macka u Hradce Králové.

Hradec Králové/Kodaň - Až 3,5 milionu dánských korun (téměř třináct milionů českých korun) chtěl získat sběratel, který v pondělí dražil v Dánsku starý Mercedes Benz 320 Cabriolet-B z roku 1938. Lauritz Lauritzen, někdejší zaměstnanec firmy Mercedes-Benz, totiž tvrdí, že jde o vůz, v němž byl bombou parašutisty Jana Kubiše 27. května 1942 smrtelně zraněn jeden z vůdců nacistické říše Reinhard Heydrich. Auto se nakonec podle serveru idnes.cz neprodalo, zájemce nabízel nižší částku.

Potíž je v tom, že "zaručeně pravých" vozů říšského protektora existuje ve světě hned několik. A nikdo zatím nedokázal se stoprocentní jistotou určit, který z nich je tím z atentátu na Heydricha.

Stejný typ mercedesu například stojí v dílně historických vozů Vladimíra Macka nedaleko Hradce Králové. Tento vůz se už několik let - v přítomnosti předních expertů na období protektorátu, ale i soudních znalců - pečlivě rozebírá a analyzuje.

 Každá součástka je porovnávána s fotografiemi německých kriminalistů, na nichž je zachycen bombou rozervaný Heydrichův mercedes. Podle několika porovnávacích posudků, srovnání vyměněných či opravených autodílů anebo i polstrování sedaček by Heydrichův Mercedes 320B neměl být v Dánsku, ale v Mackově dílně.

"Do dražby ho nikdy nedám, třebaže jdou náklady na jeho rekonstrukci do milionů. Odmítl jsem i několik finančně zajímavých nabídek na koupi tohoto auťáku. Až budeme v příštím roce s rekonstrukcí hotovi, nabídnu ho zdarma k zápůjčce některému českému muzeu," říká Vladimír Macek.

Z dílny zkušeného restaurátora vyjede prý mercedes jako nový. Zatím je ale rozebrán do šroubku - včetně autosedaček.

U té spolujezdcovy je například v oblasti zad stále patrné poškození drátěného pletiva, jímž pravděpodobně prošla střepina, která smrtelně zranila Heydricha a i s koňskými žíněmi zanesla do jeho těla prudkou infekci, na kterou nacista 4. června 1942 zemřel.

"Podobné náhody se nedějí"

Jeden z předních expertů na atentát a období protektorátu Jaroslav Čvančara (napsal mj. publikaci Atentát) nepochybuje, že mercedesem Vladimíra Macka jel 27. 5. 1942 Heydrich z Panenských Břežan do svého sídla na Pražském hradě.

"Jde o celý řetězec shodných poškození anebo opravených či vyměněných součástí automobilu. Výbuch Kubišovy bomby například vysklil či znehodnotil všechna boční okna. Kromě levého zadního. To jediné je také v Mackově mercedesu původní i se stahovacím mechanismem. Ta ostatní jsou zjevné náhražky. Při demontáži spolujezdcových dveří jsme v nich dokonce našli rozdrcené sklo. A to nemluvím o identických poškozeních rámu auta, dveří, ozdobných lišt či držáků plátěné střechy - vše na pravé straně mercedesu, kam dopadla bomba," vyjmenovává badatel Ústavu pro studium totalitních režimů.

Snímky Heydrichova mercedesu, pořízené bezprostředně po atentátu, a auto v garáži u Hradce Králové zkoumal i vojenský historik Eduard Stehlík.

Ten upozorňuje třeba na spodní okraj dveří Mackova automobilu: "Úplně mě zamrazilo, protože jsem v tom silném plechu a v místech, kde se po atentátu opíral o dlažbu, nahmatal výrazný zub, který může způsobit jen silná rána," říká.

Při velmi podrobné prohlídce pak Stehlík napočítal ke třicítce poškozených míst, která se zcela shodují se snímky německých kriminalistů.

Mercedesů typu Benz 320 B bylo přitom vyrobeno pouze 43 kusů. "Připadá mi proto mimořádně nepravděpodobné, že by v tak malé sérii byly poškozeny na zcela shodných místech a ve stejném rozsahu dva automobily. S místy poškození karoserie Heydrichova auta se přitom jako přes kopírák shodují sváry Mackova mercedesu - například pravého zadního blatníku, který rozpáral výbuch bomby. Takové náhody se zkrátka nedějí," míní šéf odboru pro veterány ministerstva obrany.

Stínítka jako důkaz?

Heydrich jezdil velmi pravděpodobně několika mercedesy typu 320 B. I proto, že nepůsobil jen v Protektorátu Čechy a Morava.

Pro teorii, že v den, kdy na něj českoslovenští parašutisté Jan Kubiš s Josefem Gabčíkem číhali v prudké zatáčce, seděl právě ve voze z dílny Vladimíra Macka, mluví i další věci. Třeba to, že veškeré opravy, přelakování či výměna kožených potahů sedaček Mackova mercedesu jsou staré minimálně přes půl století. A že k nim tedy došlo krátce poté, co na Heydrichův kabriolet Kubiš hodil bombu.

"Proč by se navíc silně zdemolovaný mercedes - a pak opravený takřka na koleně - převážel až kamsi do Dánska?" ptá se Eduard Stehlík.

Majitele Vladimíra Macka nechává dnešní dražba v dánském Aarhusu každopádně v klidu. Nad argumenty majitele dánského vozidla Lauritze Lauritzena jen mává rukou.

"Při vší úctě k němu, kterou si zaslouží každý takovýto nadšenec. Umí zřejmě dobře opravovat stará auta. O rekonstrukci těch historických ale mnoho neví. Nemluvě o atentátu na Heydricha. Proto si téměř ve všech bodech protiřečí," upozorňuje.

"Pravost svého auta Lauritzen dokládá například stínítky proti slunci. Pokud by se ale pořádně podíval na snímky německých kriminalistů, tak by poznal, že na místě spolujezdce - tedy Heydricha - žádné stínítko nebylo. A podobné jsou i ostatní argumenty. Neříká ani, že má rekonstrukci svého mercedesu zdokumentovánu. Tedy - jak vypadal automobil před ní a co vše na něm opravoval. My rekonstrukci mercedesu děláme pořádně, přičemž každý krok pečlivě v přítomnosti přizvaných historiků a soudních znalců zaznamenáváme. Proto jsme až včera po několika letech celý mercedes do šroubku rozebrali a teprve dnes ho začneme postupně skládat. Ať si pan Lauritzen tvrdí, co chce. Je mi to jedno," tvrdí.

autor: Jan Gazdík | 25. 5. 2015 14:00

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama