Ombudsman třikrát jinak. Jak se dívají na fackování dítěte a kdo je pro zákaz hidžábu

Radek Dragoun Radek Dragoun
10. 2. 2020 6:16
Už tuto středu by poslanci mohli vybrat nového ombudsmana, který ve funkci nahradí Annu Šabatovou. Kandidáti jsou tři. Kdo z nich by umožnil školám zákaz hidžábu? Prosazovali by, aby bylo protizákonné dát svému dítěti facku? Redakce Aktuálně.cz zájemce o funkci oslovila s otázkami, které se dotýkají problematiky lidských práv v Česku. Jejich odpovědi můžete porovnat v tomto přehledu.
Foto: Aktuálně.cz

Současnou ombudsmanku Annu Šabatovou zcela jistě vystřídá ombudsman, mezi kandidáty jsou totiž pouze muži. Prezident Miloš Zeman navrhl někdejšího zástupce veřejné ochránkyně práv Stanislava Křečka. Senát nominoval do volby vládního zmocněnce u Evropského soudu pro lidská práva Víta Alexandera Schorma a advokáta Jana Matyse. Jejich odpovědi přinášíme v abecedním pořadí.

Přesný průběh volby zákon nestanovuje. Praxe je však taková, že před poslanci dostanou možnost vystoupit všichni kandidáti. Poté ještě musí poslanci rozhodnout o způsobu volbu. Předpokládá se, že stejně jako u posledních voleb veřejného ochránce práv půjde o volbu tajnou. Budoucí ombudsman musí získat nadpoloviční počet hlasů přítomných. V případě, že se to nikomu nepodaří, postoupí do druhého kola dva nejúspěšnější kandidáti. 

Jak hledíte na současnou praxi, kdy některé obce prostřednictvím takzvané bezdoplatkové zóny stanovují oblasti, kde nově přistěhovaní ztrácí nárok na doplatek na bydlení? Je to účinný nástroj proti obchodníkům s chudobou, nebo to jen problém vytlačuje do jiných lokalit, jak upozorňují některé lidskoprávní organizace?

Stanislav Křeček: Jako na zoufalý pokus řešit situaci, se kterou si nevíme rady. S chudobou to nikterak nesouvisí, pouze s chováním lidí. Jde o neúčinný nástroj, který skutečně jen vede k přesunu problému jinam.  

Jan Matys odmítl vyjma poslední otázky odpovědět. Jeho vyjádření přinášíme na poslední stránce.

Vít Alexander Schorm: Tady obce nepochybně čelí složitým problémům. Právě z toho důvodu nemají tyto problémy jednoduché řešení. Nejlepší by zajisté bylo, kdyby nikdo nemusel vyhledávat služby oněch "obchodníků s chudobou", tedy kdyby potřební lidé dosáhli na sociální byty a podporu sociálních pracovníků.

Navíc tento obchod s chudobou obnáší nabídku nedůstojného bydlení. Často v médiích vidím záběry z ubytoven a ptám se, zda jsou podmínky v nich panující z pohledu hygienických stanic a stavebních úřadů v pořádku a zda se i úřady práce zajímají o to, kam jsou dávky na bydlení vypláceny.

Bezdoplatkové zóny však vnímám jako administrativní opatření, které neřeší podstatu problému, ale "odklízí" ho jinam. Přesouvají se jak sociálně-patologické jevy, jejichž výskytem se vyhlašování zón odůvodňuje, tak nejspíš i samotné ubytovny, které mohou bez velkých potíží vzniknout jinde.

S těmito jevy nezbývá než bojovat každodenním úsilím, mravenčí prací spíše než mávnutím kouzelného proutku, které může představovat vyhlášení bezdoplatkové zóny. Klasický recept dobře známý z praxe místních samospráv spočívá v posílení hlídek městské policie, nasazení asistenta prevence kriminality, posílení terénní sociální práce a zapojení samotných lidí z problémové lokality do řešení problémů, k čemuž je často třeba najít mezi nimi prostředníka pro jednání s úřady. Dovedu si eventuálně představit, že by vyhlášení zóny mohlo být opatřením omezeného rozsahu, které podpoří účinek jiných kroků, ale takové kroky nemůže nahradit.

Ústavní soud již více než dva roky přezkoumává právní úpravu, jež vyhlašování takových zón umožňuje. Podobnou problematikou se v minulosti zabýval i Evropský soud pro lidská práva na podkladě jednoho případu z nizozemského Rotterdamu. Dospěl sice k závěru, že tamní opatření neporušuje svobodu pohybu, ale poukázal na různé meze a možnosti výjimek a soudního přezkumu, které u nás zakotveny nejsou. Nepřekvapilo by mě tudíž, kdyby institut bezdoplatkových zón narazil na ústavní pořádek jednoduše kvůli nedotaženosti právní úpravy.

 

Právě se děje

Další zprávy