Ombudsman třikrát jinak. Jak se dívají na fackování dítěte a kdo je pro zákaz hidžábu

Radek Dragoun Radek Dragoun
10. 2. 2020 6:16
Už tuto středu by poslanci mohli vybrat nového ombudsmana, který ve funkci nahradí Annu Šabatovou. Kandidáti jsou tři. Kdo z nich by umožnil školám zákaz hidžábu? Prosazovali by, aby bylo protizákonné dát svému dítěti facku? Redakce Aktuálně.cz zájemce o funkci oslovila s otázkami, které se dotýkají problematiky lidských práv v Česku. Jejich odpovědi můžete porovnat v tomto přehledu.
Foto: Aktuálně.cz

Současnou ombudsmanku Annu Šabatovou zcela jistě vystřídá ombudsman, mezi kandidáty jsou totiž pouze muži. Prezident Miloš Zeman navrhl někdejšího zástupce veřejné ochránkyně práv Stanislava Křečka. Senát nominoval do volby vládního zmocněnce u Evropského soudu pro lidská práva Víta Alexandera Schorma a advokáta Jana Matyse. Jejich odpovědi přinášíme v abecedním pořadí.

Přesný průběh volby zákon nestanovuje. Praxe je však taková, že před poslanci dostanou možnost vystoupit všichni kandidáti. Poté ještě musí poslanci rozhodnout o způsobu volbu. Předpokládá se, že stejně jako u posledních voleb veřejného ochránce práv půjde o volbu tajnou. Budoucí ombudsman musí získat nadpoloviční počet hlasů přítomných. V případě, že se to nikomu nepodaří, postoupí do druhého kola dva nejúspěšnější kandidáti. 

Mohou školy vyžadovat v běžné výuce sundání pokrývky hlavy i po muslimkách, které z náboženských důvodů nosí například hidžáb?

Stanislav Křeček: Pokud školy vyžadují při výuce cokoliv, tak se to musí týkat všech žáků.

Jan Matys odmítl vyjma poslední otázky odpovědět. Jeho vyjádření přinášíme na poslední stránce.

Vít Alexander Schorm: Na tuto otázku nedávno odpověděl Nejvyšší soud. Třebaže máme zatím k dispozici jen tiskovou zprávu o jeho rozsudku ze dne 6. prosince 2019, je postoj naší nejvyšší instance ve věcech civilního práva k této záležitosti naprosto jasný: školy to dělat nemohou.

Hidžáb (muslimský šátek přes vlasy; nebavíme se tu o zahalení celé postavy, které vyvolává specifické problémy, dané třeba tím, že takové osobě nevidíme do tváře) je projevem náboženského vyznání, jak dovodil kupříkladu Evropský soud pro lidská práva, stejně jako je jím židovská jarmulka nebo křížek na krku, na rozdíl třeba od kšiltovky.

Na to, aby bylo právo nosit náboženské symboly omezeno, je mimo jiné třeba, aby takové omezení sledovalo legitimní cíl. Nejvyšší soud žádný takový, který by zákaz nošení šátku přes vlasy v běžné výuce mohl sledovat, nenalezl. Není to podle něj ani otázka bezpečnostního rizika, ani otázka zachování pravidel společenského chování a morálky. Náš stát je založen na svobodě náboženského vyznání a na náboženské neutralitě, a proto musí nastolovat podmínky k pokojnému soužití lidí, kteří vyznávají různá náboženství.

Dodal bych, že v naší zemi neproběhla žádná veřejná debata, která by zvážila všechny aspekty nošení šátků ve školách a vyústila ve specifickou právní úpravu, jež by tyto aspekty zohlednila.

 

Právě se děje

Další zprávy