Ostrava - Drážní inspekce udělila Dopravnímu podniku Ostrava pokutu ve výši milionu korun.
Inspektoři rozhodli, že dopravní podnik porušil zákon, když zatajil dvě mimořádné události z loňského roku. Při nich jely tramvajové soupravy proti sobě na jednokolejné lince číslo 5.
Na stejné trase se letos 11. dubna dvě tramvaje čelně srazily. Při nehodě zahynuli tři lidé a desítky dalších byly vážně zraněny.
"Rozhodnutí dosud nenabylo právní moci, Dopravní podnik Ostrava má právo se proti pokutě odvolat do patnácti dnů od převzetí rozhodnutí," uvedl tiskový mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar.
Dopravní podnik této možnosti dle tiskového mluvčího Miroslava Albrechta rozhodně využije. "Vedení Dopravního podniku Ostrava s rozhodnutím nesouhlasí a určitě se v souladu se zákonem odvolá."
Dopravní podnik se ke případům, kdy tramvaje musely couvat, přiznal až poté, co Aktuálně.cz publikovalo svědectví jedné z cestujících. Do té doby situace nepřipouštěl a inspektorům je neoznámil. Ani po tragické nehodě.
Čtěte více: Linka číslo pět mohla zabíjet už dříve. Inspekce to nevěděla
„Kdyby dopravní podnik mimořádnou událost inspekci nahlásil, vydala by na základě šetření události bezpečnostní doporučení. Dopravce by byl povinen přijmout opatření k zajištění bezpečnosti," citoval Neusar drážní zákon.
Vše o srážce tramvají
Podrobnosti z vyšetřování
- Tramvajáci v Ostravě vymohli růst platů. Bezpečí neřeší
- Policie obvinila řidiče podezřelého ze srážky tramvají
- Na trati, kde umírali lidé už zase jezdí tramvaje
- Řidič tramvaje smrti poprvé promluvil, přiznal chybu
- Linka č.5 mohla zabíjet už dříve. Inspekce to nevěděla
- Přiznání: Dopravní podnik věděl o nebezpečí. Mlčel
- Svědectví: Srážku zavinil dopravní podnik
- Fotoreportáž z depa: Tramvaje, ve kterých umírali lidé
Fakta o neštěstí
Dopravní podnik: Nechybovali jsme
Policie ze zavinění nehody zatím obvinila jen čtyřiadvacetiletého Petra Hrocha. Řidič připustil, že udělal chybu. Policie prošetřuje i postup vedení dopravního podniku, v jehož čele je dočasně ekonomický náměstek František Kořínek.
"Nyní máme možnost se podívat do spisu. Ke správnímu řízení se vyjádříme, až tak učiníme," řekl Kořínek.
Dopravní podnik již dříve uvedl, že podle názoru svých právníků nepochybil. Oba incidenty totiž nepovažoval za takzvané mimořádné události. Dle podniku je tedy nebylo nutné hlásit, protože tramvaje se nepotkaly v plné rychlosti na trati, ale řidič, který výhybnu neoprávněně opustil, zůstal stát ještě na výhybce.
Dopravce to vyřešil finančním postihem řidičů a o riziku se mluvilo na školeních.
Právník doufá v nižší sazbu
Hrochův právní zástupce Tibor Rovňák připustil, že pokuta udělená dopravnímu podniku může řidiči nahrát. „Drážní inspekce prokazuje to, co jsem si celou dobu myslel. Dopravní podnik nenahlásil mimořádnou situaci."
„Mému klientovi hrozí tři až deset let vězení. Pokud by však soud na základě těchto skutečností rozhodl o nižší míře nebezpečnosti pro společnost, mohla by sazba klesnout na rok až pět let."
U trati je tabule
Technici instalovali na čtyřech místech trati oranžová záblesková světla, která mají řidiče upozornit, že vjíždí na rizikový jednokolejný úsek. Navíc si vždy musí vyžádat souhlas dispečera.
Nově u tratí visí tabule s nápisem "Odhláška", která má povinnost volat dispečerovi ještě zvýraznit. Tramvaje nyní mohou na trati jezdit maximálně 40 kilometrů v hodině, dopravní podnik rychlost o třetinu snížil.
Do konce roku by bezpečnost na jednokolejce mělo hlídat moderní elektronické zařízení.