"Pokud jde o počty billboardů, osmdesát procent z nich nevyhovuje současné legislativě. To je naprosto šílené číslo, když si představíte, že v takovém městě žijete," kritizuje hudebník Vladimir 518, jak "monetizace veřejného prostoru" ničí místa, kde lidé bydlí.
Souhlasí s ním i expertka na vizuální smog Veronika Rút, podle které je často chyba, že se lidé bezhlavě spoléhají na zákony. Přemýšlení nad tím, že nějaký problém vyřeší směrnice, je podle ní přesně tím, co nás do současné situace dostalo.
"V nás je něco hluboce špatně a není možné si myslet, že stačí, když přidáme nějaký zákon nebo budeme někoho víc buzerovat. Nemusíme jít hluboko do historie, abychom se dopátrali třeba toho, kolik tady bylo za 'komoušů' udavačů oproti jiným státům. Je to zvláštní, ale máme určité národní povahové rysy," kritizuje expertka v debatě Spotlight Public: Dokonalé město českou náturu a společně s Vladimirem 518 se shoduje, že bez osobní zodpovědnosti a lásky k určitému místu jen těžko půjde veřejný prostor měnit.
"Do veřejného prostoru patří určitý typ porozumění, respektu a zájmu jeden o druhého," dodává umělec.
Kromě vizuálního a reklamního smogu v rozhovoru se Zuzanou Tvarůžkovou designérka s hudebníkem hovoří také o tom, jakou roli hraje ve městech umění. Podle Vladimira 518 mohou i umělecké snahy některá místa často zaplevelit a kritizuje proto třeba instalaci sochaře Davida Černého na pražském obchodním domě Máj.
"Mám pocit, že Máj je opravdu výjimečný kus poválečné architektury a povoleno to prostě být nemělo. Na druhou musím říct, že na té šikaně, která proběhla vůči Davidu Černému ze strany 'intelektuálů', mi bylo líto, jak byla povýšenecká," dodává umělec k tomu, že zapojování umění do architektury z hlediska historie přineslo spoustu zajímavých věcí.
Partnery Spotlight Public: Dokonalé město byli Raiffeisen stavební spořitelna, Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy a Centrum Architektury a Městského Plánování (CAMP).