Praha - Evropský vzduch znečištěný drobným prachem zabije každoročně statisíce lidí.
Vyplývá to z poslední zprávy Evropské agentury životního prostředí.
"Zpráva odhaduje, že částice prachu menší než deset mikrometrů jen v roce 2005 způsobily přibližně 373 tisíc předčasných úmrtí," cituje evropskou organizaci Česká informační agentura životního prostředí.
Novější celoevropské údaje sice zatím nejsou k dispozici, ale údaje z jednotlivých států ukazují, že situace bude podobná i v dalších letech.
Jen v Česku kvůli znečištěnému ovzduší zemřou ročně tisíce lidí. Podle poslední Zprávy o stavu životního prostředí se mikroskopický prach mohl v roce 2007 podílet na předčasném úmrtí až 2,5 tisíce Čechů žijících ve městech.
Větší zabiják než Černobyl
Anglická Královská komise pro znečištění životního prostředí před časem uvedla, že jen ve Velké Británii je znečištěné ovzduší příčinou 24 tisíc předčasných úmrtí.
Deník Guardian s odvoláním na britské vědce zároveň připomněl, že bezprostředně po havárii v Černobylu zemřelo více než třicet tamních pracovníků, většina na ozáření.
Radioaktivní mrak, který se posléze rozprostřel nad Evropu, si podle odhadů vyžádal na 16 tisíc obětí. A i současné srovnání vychází podle britského vědce Jima Smithe hůř pro znečištěné ovzduší.
"Lidé, kteří nelegálně žijí v zakázané zóně kolem Černobylu, jsou kvůli radiaci vystaveni menšímu zdravotnímu riziku než lidé, kteří dýchají znečištěné ovzduší v centrech velkých měst, jako je například blízký Kyjev," napsal Jim Smith z vládního Centra pro ekologii a hydrologii do týdeníku BMC Public Health.
Autodoprava narostla o třetinu
Jedním z hlavních zdrojů znečištěného ovzduší drobnými částicemi prachu je automobilová doprava.
Evropská agentura životního prostředí přitom ve své nové zprávě Doprava na křižovatce konstatovala, že v letech 1996 až 2006 narostl celkový objem nákladní automobilové dopravy o 35 procent.
Podíl železniční nákladní a vnitrozemské vodní dopravy poklesl. Ve stejném období zároveň přibylo v evropských zemích 52 milionů osobních automobilů.
"To představuje zvýšení odpovídající celkovému počtu automobilů ve Velké Británii a Španělsku," citovala evropskou zprávu Česká informační agentura životního prostředí CENIA.
Rizikem je hustá doprava i továrny
Poslední Zpráva o stavu životního prostředí v České republice uvádí, že na znečištěné ovzduší "neviditelným" prachem doplatili nejvíce lidé, kteří žijí v oblastech s velkou koncentrací průmyslu a hustou automobilovou dopravou.
"Vzhledem k rozmezí průměrných ročních koncentrací této škodliviny v různě zatížených městských lokalitách se podíl předčasně zemřelých mohl pohybovat od nehodnoceného počtu v lokalitách bez dopravní zátěže až po 12 procent v nejvíce průmyslem a dopravou zatížených lokalitách," konstatovala studie.
Zpráva rovněž upozornila na to, že na většině měřících stanic Českého hydrometeorologického ústavu jsou překračovány limity pro rakovinotvorné látky. Nejvyšší koncentrace jsou dlouhodobě v ostravské čtvrti Bartovice.