Druhý skončil Daniel Pražák, který vyučuje na Základní škole Strossmayerovo náměstí v Praze 7. Třetí místo obsadila Barbora Havířová z brněnského Gymnázia Elgartova.
Vítězka Málková dlouhé roky neměla se školstvím nic společného. Pracovala v mezinárodním obchodu. Pak jí to ale přestalo dávat smysl a ve čtyřiceti letech vystudovala Pedagogickou fakultu Univerzity Karlovy, konkrétně obor Učitelství pro 1. stupeň základní školy.
"Já nejsem ve školství dlouho. Pár let před čtyřicítkou jsem onemocněla, měla jsem encefalitidu. A když jsem ležela v nemocnici, říkala jsem si, že už nechci pracovat v japonských firmách, že by bylo fajn něco v životě změnit. Rozhodla jsem se dát si přihlášku na pedagogickou fakultu a jít učit děti," řekla při vyhlášení Málková.
Dnes Málková vyučuje na Základní škole Prosperity v Nové Vsi u Kolína, kterou spoluzaložila. Jedná se o malotřídní školu, kde je nízký počet žáků ve třídách. Učitelé tam kladou důraz na výuku cizích jazyků a používají moderní metody výuky. Děti se učí v souvislostech, mají propojené předměty a vyučují se v blocích, které trvají devadesát minut.
"Snažíme se, aby výuka byla hodně propojená se životem, někdy ani děti nevědí, že se učí. A pak se tu cítí dobře," říká Málková. Děti vyučuje matematiku pomocí Hejného metody. Ta ji zaujala natolik, že začala spolupracovat se zakladateli této metody a dnes v ní také vzdělává ostatní lektory a je spoluautorkou příručky pro mateřské školy v Hejného metodě.
Vede také webináře, vyučuje online české děti žijící v zahraničí, je členkou Národního kabinetu matematiky a jejích aplikací. Během pandemie covidu natáčela pro Českou televizi pořád Učítelka, kde na dálku učila děti matematiku. Je autorkou knihy Hrátky s písmenky, čísly a obrázky, absolvovala různé vzdělávací kurzy.
Porota složená ze školských odborníků ocenila její individuální přístup k žákům i to, že dělá různorodou výuku a vytváří aktivní pracovní prostředí. "Nadchla nás její odvaha, se kterou do výuky přináší nové přístupy, její cit pro situaci a schopnost učit osobnostně a pružně modifikovat plán výuky," popisuje předseda poroty Lumír Al-Dabagh, proč zvítězila právě Málková.
U druhého Daniela Pražáka, který je třídním deváté třídy na pražské základní škole, porota ocenila partnerský přístup, pochopení pro každého žáka, snahu o komplexní rozvoj nebo kooperativní výuku. Zároveň podle poroty ovlivňuje a podněcuje učitelskou komunitu.
Třetí Havířová vyučuje matematiku, fyziku a informatiku na gymnáziu. Vede kroužek programování, získala ocenění za propagaci programování a podporu studentů i učitelů z různých škol. "Já osobně strašně oceňuji vaše nadšení, s kterým do hodin chodíte a které se vždy nějakým způsobem přenese i na mě," říká o ní jeden z jejích studentů.
Cílem ocenění je podpořit kvalitní pedagogy i zvýšit prestiž učitelského povolání. "Díky ceně mohou být inspirativní učitelé více slyšet, mohou posouvat zažitou normu a dostávají příležitosti ovlivňovat české školství a podílet se na změnách vzdělávací politiky," uvádí EDUin.