Praha - Jak se pozná romský žák?
Taková otázka v současné době trápí ředitele a ředitelky praktických škol. Česká školní inspekce jim totiž minulý týden poslala nařízení, podle kterého mají sečíst, kolik romských dětí jejich školu navštěvuje.
Na vyplnění elektronického dotazníku přitom mají již necelé dva dny, informace musí poskytnout do čtvrtka do 12.00. "Pokud tento dotazník nevyplníte, bude do školy vyslán inspekční pracovník České školní inspekce, který šetření provede sám," píše v dopise ředitelům praktických škol náměstek školního inspektora Ondřej Andrys. Dopis otiskl odborný web Česká škola.
Vodítkem pro ředitele a ředitelky při škatulkování žáků má být vágní definice ministerstva práce, kterou schválil ombudsman.
Za romského žáka se podle ní považuje člověk, který se za něj sám považuje, anebo je za takového považován významnou částí svého okolí.
Proti dotazníkovému šetření se okamžitě zvedla vlna odporu ze strany pedagogů a odborníků.
"Pokyn i případná konkrétní činnost ředitele v tomto směru je dle našeho názoru v rozporu s Listinou základních práv a svobod, protože rozhoduje subjektivně, a jedná tak podle našeho názoru v rozporu se zákonem a dokumenty přijatými vládou ČR," oponuje šetření šéf Asociace speciálních pedagogů Jiří Pilař v dopise ministrovi školství.
Kvalifikovaný odhad ředitele
Redakce Aktuálně.cz mezi řediteli a ředitelkami praktických škol zjišťovala, zda se nařízení školní inspekce podvolí a požadované informace poskytnou.
Někteří ano. Například ředitelka Božena Mouchová, ZŠ Osvoboditelů v pražském Radotíně, dotazník vyplní a proti postupu školní inspekce žádné námitky nemá. Podobně se zachovalo i vedení ZŠ Pod Radnicí na Praze 5. "Dotazník jsme již vyplnili. Při rozlišení etnika jsme postupovali podle definice od ministerstva školství," řekla zástupkyně ředitelky Alena Ryšavá.
Dotazník obsahuje celkem 11 otázek týkajících se provozu školy.
Dvě z nich přitom vyžadují "kvalifikovaný odhad ředitele školy", kolik romských dětí školu navštěvuje a v jakém vzdělávacím programu. Podle Andryse ho během dvou dnů vyplnilo 20 procent ředitelů praktických škol. "Poslední údaje jsem dostal v pondělí večer. Předpokládám, že číslo se bude zvyšovat především zítra a ve čtvrtek," řekl Andrys.
Mnozí ředitelé s vyplněním dotazníku váhají, pod tlakem hrozící inspekce se ale vůli inspekce nakonec podvolí.
Na postup školní inspekce se ovšem chystá stížnost. "Dotazník jsem zatím nevyplnila, udělám to zítra. Na postup inspekce si budu stěžovat," potvrdila například Jana Vrbicová, ředitelka ZŠ Ostrava - Mariánské Hory.
Jasno, zda na dvě problematické otázky odpoví, zatím nemá ani ředitelka ZŠ Lužiny Věra Kozohorská nebo Karel Kaprálek, ředitel ZŠ a SŠ Kupeckého na Praze.
"Zatím na tento dotazník nemám jasný názor. Zítra máme poradu s dalšími řediteli praktických škol. Očekávám, že ne toto téma proběhne diskuze, na jejímž základě se rozhodnu," řekl Kaprálek.
Zpět do minulosti
Naopak Stanislav Drbout, ředitel ZŠ Vinohradská v Praze a místopředseda Asociace speciálních pedagogů, dotazník určitě vyplňovat nebude.
"Nebudu provádět žádné kroky do doby, než školní inspekce neprojedná stížnost Asociace speciálních pedagogů," řekl. Podle něho žádost inspekce vrací poměry ve školství před rok 1989. "I tehdy musely školy vést dokumentaci o etnické příslušnosti žáků."
Právě definice, koho lze za Roma považovat činí ředitelům největší problém. Drbout upozornil, že ředitelé na podobné posuzování nemají právo. "Neexistují žádné konkrétní antropologické či sociální znaky romského etnika. Navíc ředitelé nemohou podobné rozhodnutí provést bez vědomí rodičů žáka," dodal Drbout.
Inspekce dotazník nestáhne
Náměstek ústředního školního inspektora Andrys upozornil, že inspekce bude na vyplnění dotazníku v současné podobě trvat.
"Dostali jsme to nařízené do ministerstva školství. Česká vláda se zavázala, že v reakci na rozsudek Štrasburského soudu uskuteční akční plán související se snahou ministerstva školství zajistit všem dětem bez rozdílu rovný přístup ke vzdělání. Zjištění počtu romských dětí v praktických školách je součástí tohoto plánu," řekl.
Evropský soud pro lidská práva před šesti lety rozhodl rozsudkem v případu D. H. a ostatní proti České republice, že systém zařazování žáků mimo hlavní vzdělávací proud v České republice způsobuje diskriminaci Romů v přístupu ke vzdělání, čímž odporuje Evropské úmluvě o ochraně lidských práv a základních svobod.
Andrys dodal, že podobné šetření by se v budoucnu mělo provádět každoročně. "Údaje jsou anonymizované a nejsou nikterak spojovány s jakýmikoliv osobními údaji žáků v dané škole."