Šéfem státních maturit ještě rok zůstane Zíka. Komise jeho nástupce nevybrala

Markéta Hronová Markéta Hronová
Aktualizováno 30. 11. 2016 18:23
Výběrové řízení na post ředitele Cermatu, který připravuje státní maturity a jednotné přijímací zkoušky na střední školy, nevyhrál ani jeden z šesti kandidátů. Ministryně školství proto řízením ještě na rok pověřila současného šéfa Jiřího Zíku. Zejména proto, aby zajistila hladký průběh jednotných přijímacích zkoušek, které poprvé startují příští rok na jaře. Jiří Zíka byl kritizovaný za to, že Cermat, který připravuje státní maturity a jednotné přijímací zkoušky, nezveřejňuje relevantní data o výsledcích maturit a málo komunikuje s veřejností. Cermat vede čtyři roky.
Jiří Zíka vede Cermat, který připravuje státní maturity, čtyři roky. Předtím učil mechaniku a pracoval jako finanční ředitel v soukromé firmě.
Jiří Zíka vede Cermat, který připravuje státní maturity, čtyři roky. Předtím učil mechaniku a pracoval jako finanční ředitel v soukromé firmě. | Foto: Martin Svozílek

Praha - Šéfem Cermatu, organizace, která zajišťuje státní maturity a jednotné přijímací zkoušky ještě minimálně rok zůstane současný ředitel Jiří Zíka. Výběrová komise nezvolila ani jednoho z šesti kandidátů. Konkurz na nového ředitele vypsala ministryně školství Kateřina Valachová letos na jaře.

Chtěla tak nastartovat cestu ke zlepšení spolupráce mezi Cermatem a ministerstvem. "Cílem je u více uchazečů ověřit různost pohledu na koncepční uchopení svěřených úkolů, které jsou pro školství klíčové. Cestu výběrového řízení a posouzení odbornou komisí pokládám za nejvíce transparentní. Cíle a úkoly obou institucí se za poslední roky významně posunuly," uvedla Kateřina Valachová (ČSSD).

Výběrová komise ale usoudila, že ani jeden z šesti kandidátů nesplnil představy budoucího dlouhodobého směřování organizace Cermat. Ministryně školství v zájmu stability a hladkého spuštění jednotných přijímacích zkoušek na maturitní obory, které se budou poprvé plošně konat na jaře, rozhodla o ročním mandátu současného ředitele.

Zíka od ní dostal úkoly, které má splnit. "Zatím o nich nemůžu mluvit, ale týkají se provozu Cermatu. Jsem rád, že mohu dokončit své dílo a pohlídat start jednotných přijímacích zkoušek," sdělil Aktuálně.cz Jiří Zíka. 

Zika byl opakovaně kritizován za nezveřejňování výsledků maturit a špatnou komunikaci s veřejností. Letos vznikla iniciativa Maturitní data - odtajněno, za kterou stojí Oldřich Botlík, který sám působí v testovací společnosti Kalibro, či češtinář Ondřej Hausenblas. Ta požaduje, aby Cermat zveřejňoval podrobnější data o výsledcích maturit. 

Cermat pod tlakem zveřejnil souhrnné odpovědi u jednotlivých úloh maturitních testů, Botlík ale trvá na zveřejnění úplných anonymizovaných dat, z nichž by bylo možné analyzovat odpovědi vybraných skupin maturantů a zkoumat příčiny, proč nějaké úlohy zvládají a jiné ne a jaké mají znalosti studenti na jednotlivých typech středních škol.

Za závažné kritici také považují, že jsou maturitní testy postavené především na zastaralých didaktických postupech. O smyslu a podobě státních maturit se dlouhodobě debatuje. Letos na jaře odborníci z iniciativy Maturitní data - odtajněno z poukázali na to, že jejich obsah v některých případech neodpovídá tomu, co se má na gymnáziích a středních odborných školách učit. Ministerstvo školství ale tyto námitky odmítlo.

Mechanik Zíka vede Cermat čtyři roky

Dvaašedesátiletý Jiří Zíka vystudoval Mechanizační fakultu Vysoké školy zemědělské a poté deset let vyučoval na pozici odborného asistenta teoretickou mechaniku a termodynamiku. Po revoluci dělal finančního ředitele v soukromé firmě. V roce 2008 mu kamarád nabídl místo v Cermatu, což přijal jako možnost spojit původní profesi s novými poznatky.

Po odvolání bývalého ředitele Cermatu Pavla Zeleného v roce 2012 mu tehdejší ministr školství Josef Dobeš nabídl jeho místo. "Volal mi při obědě, musel jsem se rozhodnout do pěti minut," vzpomíná Zíka.

Myslí si, že máme mnoho vysokoškoláků, a nesouhlasí s tím, že dnes má přístup k vyššímu vzdělání tolik mladých. Považuje to za důvod klesající úrovně škol. "Školství je hlavně o vzdělávání, předávání znalostí. O socializaci by se mělo starat ministerstvo práce a sociálních věcí," odmítá moderní přístupy.

 

Právě se děje

Další zprávy