Šéf DPP živě: Na bezdomovce v MHD nasadíme policii

Redakce DOM
4. 12. 2007 11:15
Martin Dvořák odpovídal on-line
Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Už za necelý měsíc se po Praze bude jezdit tramvajemi, metrem a autobusy dráž. Základní jízdenka zdraží z dvaceti korun na šestadvacet.

Nabídne pražský dopravní podnik za vyšší cenu větší komfort? Dokáže příští rok metro ve špičkách nabrat všechny cestující, aby někteří lidé nemuseli čekat na další soupravu? Vrátí se do metra turnikety? Jak dopravní podnik s přidělenými penězi hospodaří a proč nevydělá víc peněz na reklamě, aby nemusel zdražovat?

Mohli jste se zeptat sami. Na desátou hodinu dopolední dorazil do redakce ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy Martin Dvořák na on-line rozhovor se čtenáři Aktuálně.cz.

Během třiceti minut dostal od čtenářů přesně 74 otázek. Na všechny odpovědět nestihl, přesto se snažil obhájit služby, které Dopravní podnik nabízí. Přislíbil například, že se pokusí zvýšit komfort platících cestujících přísnějším metrem na bezdomovce či jinak neudržované osoby. "Bude nezbytně nutné posílit spolupráci a četnost kontrol našich revizorů a městské policie. A to proto, že množství osob, které nám ničí a znečišťují majetek, obtěžují ostatní cestující, je relativně velké a nedělá to DP dobré jméno a stojí ho to velké finanční prostředky."

Další odpovědi Martina Dvořáka čtěte ZDE:

Odpovězeno: 04. 12. | 10:09Autor: Alex

Otázka: Dobry den,
mel bych otazku na konkretni spoj - jde o autobus 133. Proc jich nejezdi vice - casto jsou preplnene(predevsim rano a take odpoledne) a nekdy se na zastavkach na Zizkove nedostanou cestujici ani dovnitr a musi cekat na dalsi spoj.
Dekuji.:)

Martin Dvořák: Dobrý den všem, na tuto otázku nemohu momentálně odpoveď konkrétně, ale obecně se připravuje posílení spojů a revize spojů. Bohužel musím po pravdě říci, že posílení spojů se týká primárně metra. Každopádně v rámci revize chceme některé autobusové spoje, které trpí největšími kapacitními problémy posílit.

Odpovězeno: 04. 12. | 10:10Autor: Sonny

Otázka: Neumím si představit, kolik lidí jezdí načerno, potažmo jaké asi vznikají ztráty. Stejně tak si neumím představit, kolik stojí různá opatření která mají tomuto nešvaru zamezit. Napadá mne, jestli by nebylo levnější instalovat zpět průvodčí-načerno by jezdit nešlo a plus prac.místa.Co vy nato?

Martin Dvořák: To není zhlediska nákladů reálné, ale je reálné například znovu instalovat turnikety do metra a přesunout kapacity revizorů do autobusů a tramvají.

Odpovězeno: 04. 12. | 10:12Autor: Karin

Otázka: Zajima me jina vec: propoustite lidi a misto nich najimate firmy. jsem ucetni, takze je mi jasne, ze to jde "z jinych penez". Ale koruna je koruna, aspon pro cestujici. Kolik jste napr. usetril tim, ze nemate vlastni opravare (nebo jich mate mene) a platite firmy?

Martin Dvořák: Peníze jsou pořád jenom jedny a je jedno v jakých účetních kolonkách jsou. Jde o to, že pokud budeme něco tzv. outsorcovat, tak jedině za předpokladu, že dodavatel nabídne lepší kvalitu za nižší cenu, než v případě realizace vlastními kapacitami.

Odpovězeno: 04. 12. | 10:15Autor: Jan

Otázka: Jak trestate ridice napr. tramvaji, kteri prijedou drive, nez je v jizdnim radu?chapu, ze zpozdeni vetsinou-ne vzdy-ovlivnit nemohou,ale jezdit drive?Konkretne u tram 18 se to deje pravidelne vecer o vikendech a rano v pracovni dny, jedna se o zastavku Paloucek,tramvaj tedy vyjizdi v vozovny Pankrac

Martin Dvořák: Náš centrální dispečink je mimořádně dobře technologicky vybaven a je schopen přesně monitorovat pohyby jednotlivých tramvají, tzn. že máme průběžný přehled, které spoje mají zpoždění a které jak tvrdíte, přijednou dříve. Obě tyto věci se průběžně s řidiči rozebírají a řeší.

Odpovězeno: 04. 12. | 10:15Autor: Občan

Otázka: Kam jdou penize z reklam?jsou ceny ziskem pro DP nebo pro reklamni agenturu?

Martin Dvořák: Většina peněz jde DP.

Odpovězeno: 04. 12. | 10:17Autor: Antonin

Otázka: Dobrý den!
Proč do metra chcete vracet turnikety? Nedojde ke snížení prostupnosti a nebudou se tvořit fronty v ranních špičkách již u turniketů?(vlastní nepříjemná zkušenost z Moskvy) Navrhuji vyčleněné peníze lépe utratit za rozšíření automatů s lístky a možnost platit bankovkami a platební kartou.

Martin Dvořák: Otázky, ketré uvádíte jsou předmětem odborné studie, která se zpracovává a která by měla definitivně odpovědět na otázku zda turnikety ano či ne.

Odpovězeno: 04. 12. | 10:20Autor: Jan Zlatohorský

Otázka: Dobrý den pane Dvořáku, jako velký problém se mi jeví nedostatek výtahů a bezbarierových vstupů především do Metra. Pokud se takto výrazně zdraží jízdné, jaké konkrétní kroky plánujete na oplátku pro osoby se zhoršenou pohyblivostí, rodiče s kočárky apod. Děkuji a přeji hezký den.

Martin Dvořák: Máte pravdu a v rozpočtu příštího roku počítáme s částkou v řádu desítek milionů, primárně na plošiny. Zároveň, ale musím říci, že si nemyslím, že je plošin žalostně málo, ale problémem je jejich funkčnost, která je způsobena primárně velkou mírou vandalismu.

Odpovězeno: 04. 12. | 10:20Autor: Radek

Otázka: Dobry de, otazka turniketu v metru se mi zda ve spicce jako zly sen. Napriklad rano na I.P. Pavlove by se jiste tvorily fronty a jizda metrem by mozna byla rychla a kdyby se do toho melo zapocitat doba ve fronte,tak to dobu jizdy zpomali. Jaky je na to vas nazor?

Martin Dvořák: Počkejme si na odbornou studii, která bude řešit i prostupnost.

Odpovězeno: 04. 12. | 10:22Autor: Vilém

Otázka: Proč se musím dívat všude v metru a v tramvaji na reklamy? Proč tedy nezaplatíte jízdné příjmy z reklam ? Komu jdou ty peníze do kapsy ? Platím Vám spoustu peněz za jízdné, nechci být obtěžován !

Martin Dvořák: V tom Vám asi neporadím. Reklamy jsou standartní součástí prosředků MHD všude na světě a příjmy z nich doplňkovým výnosem pro všechny dopravní podniky.

Odpovězeno: 04. 12. | 10:23Autor: Linda

Otázka: Dobry den, zajima me, zda se budou omezovat i vyhody pro rodinne prislusniky zamestnancu DP. Dale by me zajimalo, jak je mozne, ze na prukazku zamestnance PD, lze bezplatne jezdit i po primestskych linkach?

Martin Dvořák: Neuvažujeme o omezování výhod pro naše zaměstnance.

Odpovězeno: 04. 12. | 10:26Autor: Bod mrazu

Otázka: Chtěl jsem se zeptat jestli po zdražování jízdného od nového roku plánujete vylepšení poskytovaných služeb alespoň minimálně srovnatelných se službami dopravních podniků v Evropských metropolích? Cena jízdného j v poměru inflace srovnatelná s cenami v evropských velkoměstech.

Martin Dvořák: Zajímalo by mě, jakou máte konkrétní zkušenost s ostatními evropskými podniky, ale jenom pro Vaši informaci DP hl. města Prahy je na evropské úrovni hodnocen jako jeden z nejlepších. Každopádně to neznamená, že bychom neměli velké rezervy. A jak již jsem mnohokrát zmínil, primárně se chceme soustředit na zvýšení kapacity a posílení spojů zejména v metru.

Odpovězeno: 04. 12. | 10:29Autor: Deny

Otázka: Dobrý den, jakou máte VŠ, tedy kvalifikaci být ředitelem DP? Předtím jste byl ředitelem televize, předpokládám, že až odejdete z DP klidně budete ředitelem třeba nemocnice. Neřikejte mi, že to je jen o manažerských schopnostech, měl by jste něco zásadního o firmě, v které ředitelujete vědět.

Martin Dvořák: Mám VŠE a myslím si, že základem vzdělání manažera by mělo být ekonomické vzdělání. A opakuji, že ekonomické principy a pravidla jsou ve všech firmách stejné bez ohledu na jejich zaměření.

Odpovězeno: 04. 12. | 10:32Autor: petr

Otázka: Nezdá se Vám přemrštěná cena za dnešní tiket? A pokud ne,kdy se u nás bude plati t víc než v Paříži, Londýně a Římě? Některé z těchto velkoměst jsme již překonali- cenou- ale kvalitou služeb zaostáváme o několik desetiletí. Proč-pokud potřebujete peníze nedáte více reklamy a mají zase platit lidé?

Martin Dvořák: Nezdá a ujišťuji Vás, že jsme Vámi zmiňovaná města, z hlediska ceny nepřekonali. Zároveň mi příjde zvláštní Vaše úvaha o tom, že kvalitou služeb zaostáváme o desetiletí. Rozhodně tomu tak není, ba právě naopak, kolegové z těchto měst o Praze a její MHD mluví s velkým respektem a uznáním.

Odpovězeno: 04. 12. | 10:33Autor: Coen

Otázka: Dobrý den, když už chcete zdražovat a zvedat cenu pokut pro černé pasažéry tak by jste měli také zajistit aby si lidé mohly koupit lístek na každé stanici. Jde mi přímo o stanici Libeňský most kde neni automat a řidič tramvaje také lístek nemá. Jakým právem pak chcete po někom pokutu. Radost

Martin Dvořák: Máte pravdu a proto rozšiřujeme počet jízdenkových automatů a hlavně zavádíme nové služby, jako například možnost, koupit si jízdenku přostřednictvím SMS.

Odpovězeno: 04. 12. | 10:36Autor: Petr

Otázka: dobry den,mel bych otazku.proc se zdrazuje jizdne,kdyz kvalita prepravy stoji cim dal vic za prd? vubec mi nevadi,ze si nesednu,me vadi,ze si nekdy ani poradne nestoupnu.bud se na me lepi bazilion nervnich lidi nebo jednoduse pockam na dalsi metro.jenze cekat na dalsi stejne zaplnena metra nenidobre

Martin Dvořák: Několikrát jsem zmínil, že valorizace cen jízdného musí přinést i zvýšení kvality a tím hlavním parametrem je přepravní kapacita tzn. budeme posilovat spoje na trasách, které jsou momentálně nejvíce vytížení.

Odpovězeno: 04. 12. | 10:37Autor: Marek Ducháč

Otázka: Dobrý den, chtěl bych se zeptat, jestli budete posilovat linku B v metru, protože mi přijde, že jezdí málo vlaků, ale hodně lidí. Díky

Martin Dvořák: Ano, ano, ano. Od ledna prodloužení špičky, od února zrušení pásmování.

Odpovězeno: 04. 12. | 10:39Autor: Jirka

Otázka: Dobrý den,
osobně zdražování nechápu. Lidé ve vedení tohoto státu mají pořád plnou pusu řečí o ekologii, skleníkovém efektu, ozónové díře atd.atd. Ale se zdražováním spojů MHD začne víc lidí jezdit osobními auty a bude hůř. Neměla by se tedy MHD více dotovat a jezdit "pod cenou"?

Martin Dvořák: Vycházíte z předpokladu, že cena a její navýšení odradí lidi od používání MHD. Náš názor na základě průzkumu je, že hlavní bariérou používání MHD není cena, ale její kavalita, dostupnost, čistota a bezpečnost, intervaly.

Odpovězeno: 04. 12. | 10:42Autor: Barbora

Otázka: Proč jsou jízdenky v Praze o tolik dražší než v jiných městech, když cena nafty je všude stejná? Nebo snad je nafta v Praze 3x dražší než v jiných městech?

Martin Dvořák: Nevím, o jakých jiných městech mluvíte, ale jízdenka v Praze 3x dražší rozhodně není, pokud srovnáváte stejná města se stejně rozsáhlou sítí MHD.

Odpovězeno: 04. 12. | 10:44Autor: Míla

Otázka: Dobrý den pane řediteli. Jaká jsou vnitopodniková pravidla pro vaše řidiče autobusů? Vcelku běžně v autobusech kouří,jsou schopní zavírat dveře i když vidí, že lidé ještě nastupují, ohlašují konečnou způsobem "vypadněte kreténi, konečná" apod. Za své peníze požaduji určitou úroveň.

Martin Dvořák: Všechny informace, které uvádíte, jsou samozřejmě jednoznačným porušováním pravidel a norem, které by měly naši zaměstnanci dodržovat. Pokud tyto poznatky máte konkrétní, prosím o jejich zaslání.

Odpovězeno: 04. 12. | 10:47Autor: Aleš Javůrek - Praha 9

Otázka: vzhledem ke zdražení jízdného v MHD, bude se konečně kontrolovat dodržování přepravního řádu?? Mám tím na mysli přepravu špinavých, zapáchajících oob! a to nejen bezdomove, ale i dělníky ve špinavých monterkách a pod! Děkuji předem za odpověď a a hlavně za činy!

Martin Dvořák: Mnohokrát jsem zmínil, že bude nezbytně nutné posílit spolupráci a četnost kontrol našich revizorů a městské policie. Jelikož množství osob, které nám ničí a znečišťují majetek, obtěžují ostatní cestující, je relativně velké a nedělá to DP dobré jméno a stojí ho to velké finanční prostředky. Toto se již děje, takže doufám, že to i Vy pocítíte.

Odpovězeno: 04. 12. | 10:52Autor: Tereza

Otázka: Po zdražení bude stát lístek takřka úplně stejně jako ve Vídni. Připadá Vám to adekvátní? U sousedů jsou mnohem vyšší platy, kvalita a spolehlivost MHD na výrazně vyšší úrovni...

Martin Dvořák: Předplatné kupony budou výrazně levnější a opakuji, že s Vašim konstatováním, že kvalita a spolehlivost MHD ve Vídni je na výrazně vyšší úrovni, opravdu i na základě osobní zkušenosti, nemohu souhlasit. Děkuji za dotazy a loučím se.

 

Právě se děje

Další zprávy