Při ražbě tunelu se v pražské Stromovce propadla zem

Pavel Baroch
20. 5. 2008 12:20
Díra má v průměru asi 20 metrů
Stavební práce ve Stromovce
Stavební práce ve Stromovce | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Praha - Při hloubení komplexu tunelů Blanka se v úterý nad ránem ve vzácném pražském parku Stromovka propadla zem.

Reportér Aktuálně.cz, který byl na místě, uvedl, že díra má v průměru asi dvacet metrů.

Ředitel odboru městského investora Jiří Toman potvrdil, že zem se propadla při ražbě tunelu na budované autostrádě centrem hlavního města, která vede od Malovanky na Letnou, odtud tunelem pod Stromovkou a Vltavou až do Tróje.

Kritici nové silnice tvrdí, že v některých pražských čtvrtích se kvůli ní zhorší životní prostředí. Magistrát oponuje, že pražské ovzduší silnice naopak pomůže vyčistit.

Magistrát: Stává se to, nic to není

Podle pražského magistrátu propadlá zem ve Stromovce není nikterak závažná událost, která by například narušila harmonogram výstavby této části vnitřního pražského okruhu za desítky miliard korun.

"Zemina se propadla do tunelu. Je to věc, která se stává," řekl Aktuálně.cz ředitel odboru městského investora Jiří Toman, podle něhož se zemina propadla okolo čtvrté hodiny ráno.

Toman dodal, že se událostí ve Stromovce zabývala Rada geotechnického monitoringu, v níž je asi patnáct odborníků. Rada zjistí přesnou příčinu nehody a navrhne způsob opravy.

Kritici: Potvrdily se naše obavy o Stromovku

Královská obora, neboli Stromovka patří mezi nejvzácnější parky v hlavním městě. Založena byla nejspíš ve 13. století Přemyslem Otakarem II. a od roku 1988 je park o rozloze 105 hektarů chráněnou přírodní památkou.

"Potvrzují se naše původní obavy, že nová autostráda s komplexem tunelů Blanka může Stromovku skutečně poškodit," reagoval na událost v parku Martin Skalský z ekologického sdružení Arnika, které patří mezi kritiky nové silnice.

Podle Skalského nejprve magistrát tvrdil, že do Královské obory žádné těžké stroje kvůli tunelu nevjedou - nakonec tam však byly. Podle původních plánů se totiž nadloží nad tunelem mělo zpevňovat zdola, z vyhloubené štoly.

Úřady ovšem nakonec souhlasily s tím, aby těžká technika včetně vrtné soupravy pracovala svrchu, ze Stromovky. Jedním z hlavních důvodů bylo to, že se tím ušetřilo nemálo peněz.

Zpevňování stropu tunelu Blanka nepomohlo

Foto: Aktuálně.cz

Jak se ovšem ukázalo, zpevnění stropu budovaného tunelu Blanka nepomohlo a část zeminy se nakonec stejně propadla.

"Pražský magistrát přitom tvrdil, že Stromovku stavba nové komunikace nijak nepoškodí," poznamenal Skalský, podle něhož je nyní otázkou, nakolik je úterní nehoda s propadlou zemí závažná.

"Celá Stromovka je ale velmi citlivá, může se tam například narušit vodní režim," řekl Aktuálně.cz Martin Skalský z ekologického sdružení Arnika.

 

Právě se děje

Další zprávy