Jak zvýšit mzdy? Jak platit za zdraví? Jak měnit důchody? Tady jsou odpovědi stran na zásadní otázky

Denis Chripák Týdeník Ekonom, Denis Chripák
19. 10. 2017 5:30
Týdeník Ekonom před parlamentními volbami oslovil desítku politických stran s otázkami na řadu klíčových témat. Partaje se vyjádřily ohledně zvyšování mezd, důchodové reformy, zlepšení úrovně školství a zdravotnictví, podpory rodin či podnikání. Projděte si, co si jednotlivé partaje myslí například o zvyšování platů - a to nejen učitelů či zdravotníků, ale třeba také jak smýšlejí o otázkách ohledně zavedení státní maturity z matematiky nebo školného na vysokých školách.

Jak zvýšit mzdy?

Jak byste se konkrétně zasadili o to, aby mzda pracovníků v Česku výrazněji vzrostla?

ČSSD

Snížíme daně 98 % zaměstnanců díky progresivnímu zdanění. Zvedneme platy ve veřejné sféře. Zvýšíme minimální mzdu alespoň na 16 tisíc korun do roku 2022. Snížíme daně malým a středním podnikům. Více zdaníme nadnárodní koncerny a banky. Investiční pobídky zaměříme na výrobu s vyšší přidanou hodnotou. Založíme Českou investiční banku, která dá zvýhodněné úvěry rozvíjejícím se podnikům. Budeme bojovat proti daňovým rájům.

Zrušíme superhrubou mzdu a zároveň snížíme sazby daně z příjmu fyzických osob. Oproti dnešním reálným sazbám 20,1 a 24 procent, které jsou důsledkem navyšování základu daně o pojistné placené zaměstnavatelem, prosadíme nové sazby 19 a 24 procent z hrubé mzdy, které nahradí i stávající solidární přirážku.

Je to otázka podpory modernizace průmyslu, aby vyráběl finální výrobky s vyšší přidanou hodnotou. K růstu platů může přispět také zamezení vyvádění zisků ze země a daňové či odpisové zvýhodnění firem, které budou zisky reinvestovat v ČR, včetně platů. Může pomoci i zvyšování platů ve veřejné sféře.

Je úkolem vlády, aby navyšováním minimální mzdy a tarifů podpořila rychlejší přibližování se průměru EU. Je třeba daňovými nástroji zamezit vyvádění obrovských prostředků – např. formou dividend a nízkých mezipodnikových cen – mimo území ČR. Pak bude i více na mzdy.

Snížíme odvody na sociální pojištění a tím docílíme toho, že lidem zůstane více peněz. Vzroste tak i kupní síla obyvatelstva a podnikatelům zbude více na investice do inovací. Tyto stimuly nastartují ekonomiku a povedou k růstu mezd.

Krátkodobě je základem přístup k informacím. Pokud ve své pracovní smlouvě najdete dohodu o mlčenlivosti, která vám zakazuje říct, kolik vyděláváte, má to za cíl jediné: zamezit aktérům trhu v tom, aby se dostali k informacím a použili je při vyjednávání. Když budete vědět, jaká je průměrná mzda, tak se vaše vyjednávací pozice změní.

Zelení

Vyjma zvyšování minimální mzdy a platů ve veřejné sféře není jednoduchý krok, který způsobí růst mezd. Je třeba změnit dosavadní ekonomickou strategii, zvýšit investice do vzdělání a infrastruktury, vytvořit podmínky pro inovativní firmy a podpořit místní produkci finálních výrobků.

Chceme snižovat daně přímé i nepřímé. Zároveň chceme zvýšit slevu na daňového poplatníka o 1000 korun měsíčně.

Nadnárodní korporace bychom motivovali rychlejšími odpisy i dalšími nástroji, aby reinvestovaly zisky a zvyšovaly mzdy zaměstnancům v Česku. Vláda může uvažovat o zvýšení mezd ve veřejném sektoru (ve spojení s redukcí úředníků, odhadem o 10 %).

Navýšíme čisté mzdy zaměstnanců o sedm procent. Toho docílíme tím, že zavedeme daň z příjmu 15 procent z hrubé mzdy. Superhrubou mzdu zrušíme.

Jak reformovat důchody?

V kolika letech by měl mít občan možnost odejít do důchodu?

ČSSD

Sociální demokracie ve vládě prosadila zastropování věku odchodu do důchodu. Čeští občané tak budou odcházet do penze v 65 letech.

Prosadíme možnost dřívějšího odchodu do důchodu pro lidi pracující v náročných profesích. Na zvláštní důchod bude platit odvody zaměstnavatel, zaměstnanec se bude moci rozhodnout, zda ho bude čerpat před nástupem do řádného důchodu, nebo v souběhu s ním.

To, co prosadila současná vláda, je správné opatření. Věk odchodu do důchodu bude pravidelně aktualizován ke známým parametrům dožití v důchodovém věku. V průměru by tak každý pracující občan měl strávit v důchodu zhruba 25 procent svého života. Nyní ten věk vychází na 65 let v roce 2030.

V 65 letech, jak stanovuje současný platný zákon, s možností revize a následně revize revize.

Podle TOP 09 by se hranice odchodu do důchodu měla posouvat úměrně zvyšování věku dožití. Její dočasný strop, který prosadila současná vláda, není přípustný. Je to nezodpovědné vůči budoucím generacím.

Současné české důchody jsou dlouhodobě neudržitelné, neboť nereflektují demografické predikce a pokračující stárnutí české populace. Způsob výpočtu důchodů je pro drtivou většinu občanů nesrozumitelný. Piráti počítají s radikální reformou důchodů, která se inspiruje švédským modelem.

Zelení

Maximální hranice pro odchod do důchodu by měla být 65 let. Chceme také oddělení dvou složek důchodu – základní rovný důchod a systém virtuálních důchodových účtů. Seniory podpoříme i odprodejem jejich bytů do veřejného vlastnictví tak, že budou mít záruku dožití ve vlastním bytě a stát nebo obec jim bude vyplácet měsíční splátku za byt až do smrti.

Současný věk je i vzhledem k situaci na trhu práce dostačující. Ale samozřejmě v případě penzijní reformy bude třeba propočítat a analyzovat i věk odchodu do důchodu.

Důchodovou reformu musí navrhnout expertní skupina do jednoho roku od voleb. Výši věku bychom rádi udrželi na současné úrovni. Chtěli bychom zohlednit podmínky pro dřívější odchody zaměstnanců do starobního důchodu za přispění zaměstnavatelů, zaměstnanců i státu, zejména u namáhavých či rizikových profesí.

Současné nastavení věku odchodu do důchodu nechceme měnit.

Jak zlepšit školy?

Co nejvíc chybí českému školství? A jak to napravit?

ČSSD

Chceme vytvořit kvalitnější podmínky pro učitele včetně jejich platového ohodnocení. Školství musí nadále zůstat bezplatné a dostupné. Zaměříme se na dohodu mezi vzdělávacím systémem a trhem práce.

Peníze. A možná ještě lépe řečeno jejich efektivnější přerozdělování. Aby končily tam, kde jsou nejvíce potřeba. Ve výuce, u učitelů. Také nám chybí odhodlání provést hluboké reformy. Narážíme na byrokracii, neustále něco vyplňujeme, ředitelé škol shání peníze, místo aby středem zájmu byl žák. Jsme pro zjednodušení systému.

Českému školství chybí stabilita, vize a směřování. Potřebuje kvalitní, kvalifikované a dobře zaplacené učitele. Ve výchovně vzdělávacím procesu chybí větší důraz na praxi.

Školství chybí stabilita a vize. Je třeba posílit odpovědnost státu za vzdělávání, podpořit technické obory a zvýšit prestiž učňovského školství. Učivo základního školství by měly stanovit jednotné osnovy.

Českému školství nejvíce chybí kvalitní učitelé a dlouhodobá perspektiva. TOP 09 posílí prestiž a kvalitu pedagogů zvýšením jejich platů. Učitel musí patřit k nejlépe placeným státním zaměstnancům. Škola musí žákům nabízet více než dnes – rozvíjet jejich kreativitu místo memorování.

Nejvíce chybí schopnost většiny veřejných škol udržet v žácích nadšení pro poznávání a učení, největším problémem je názor, že to může zlepšit glajchšaltování a centralizace. Náprava znamená přesunout více pravomocí, odpovědnosti, peněz a důvěry na školy samotné a zvýšit platy pedagogů napříč systémem.

Zelení

Českému školství nejvíc chybí celospolečensky sdílená dlouhodobá vize. Debatu o tom, jaké školství chceme, je třeba vést se všemi aktéry a nalézt shodu. Je ostuda, že učitelé a učitelky, na nichž kvalitní vzdělání závisí především, patří v Česku dlouhodobě k nejhůře placeným vysokoškolákům.

Chybí mu konkurence v metodách vzdělávání. Školy státní i soukromé by měly mít stejné podmínky včetně příspěvku na žáka a při splnění všech podmínek by stát neměl bránit vzniku nových škol, což nyní dělá.

Motivovaný učitel, na středních školách experti z praxe. Je tedy třeba zvýšit platy učitelům a přitáhnout na SŠ experty, kteří by si nemuseli dodělávat pedagogické minimum.

Návrat kompetencí ředitelům škol, kteří nejlépe vědí, co která škola potřebuje. Zrušení povinné inkluze. Řešení této otázky chceme ponechat v rukou každé školy. Jednodušší školský zákon, protože chceme jasná a jednoduchá pravidla.

Jak platit za zdraví?

V čem spatřujete hlavní nedostatek českého zdravotnictví?

ČSSD

Naší prioritou je zajištění kvalitní zdravotní péče pro všechny – bez ohledu na stav jejich peněženky. Odmítáme zvyšování spoluúčasti. Zdravotnictví je třeba neustále modernizovat a také nesmíme zapomínat na platy lékařů, sester a dalších pracovníků.

Je jich celá řada, za zcela základní však lze považovat absenci jakékoliv dlouhodobější vize, kam má zdravotnictví směřovat. Ministerstvo pouze látá díry a přichází s krátkodobými řešeními, která nezajišťují dlouhodobou udržitelnost systému.

Nejvhodnější systém financování zdravotní péče v ČR je veřejné zdravotní pojištění. Je ale třeba urychleně dopracovat návrh na automatickou valorizaci plateb za státní pojištěnce a intenzivně se zabývat hledáním dalších zdrojů pro financování zdravotní péče. KDU‑ČSL však neuvažuje o navýšení odvodů na zdravotní pojištění.

Problémem zůstává neodpovídající odměňování zdravotnických pracovníků, srovnání financování stejných výkonů v různých zařízeních, pomalé zavádění elektronizace, potřebná změna kompetencí praktických lékařů jako vstupní brány do systému zdravotnictví. Významně chybí komplex opatření ke stárnutí populace.

Problémem českého zdravotnictví je nedostatečná efektivita zdravotní péče, kterou tu chceme zlepšit posílením kompetencí lékařských i nelékařských pracovníků. Podpoříme další centralizaci léčby vzácných chorob a vysoce náročné péče i zajištění dostupnosti kvalitní základní péče. Podpoříme elektronizaci zdravotnictví.

Chybí možnost svobodné volby a zohlednění individuálních zájmů pojištěnců. Piráti chtějí umožnit vznik tzv. samosprávných zdravotních pojišťoven, ve kterých si budou správní a dozorčí radu volit přímo pojištěnci. Správní rada pak bude mít možnost v zákonných limitech nastavit rozsah hrazené péče a míru spoluúčasti.

Zelení

Jedním z hlavních problémů je nedostatečné ohodnocení a motivace zdravotnického personálu. Zvyšování platů je kriticky nutné u zdravotních sester a dalších nelékařských zaměstnanců. Minimální tarifní plat zdravotních sester zvýšíme na 25 tisíc Kč a budeme dále zvyšovat platy lékařského i nelékařského personálu. Problémem je ale také nedostatečné financování, a tedy dostupnost následné, dlouhodobé a domácí péče, zejména pak péče na konci života, a geografická dostupnost zdravotní péče v některých regionech.

Nedostatkem jsou nesmyslné státní zásahy. Chceme svobodnou volbu lékaře či zdravotnického zařízení. Základním subjektem ve zdravotnictví je totiž ten, který péči platí a vyžaduje, tedy občan, který má zároveň odpovědnost za své zdraví. Síť zdravotnických zařízení má být tvořena hlavně potřebami občanů, nikoliv centrálními zásahy.

Rozevírání nůžek mezi penězi na péči a stále dražšími léčebnými postupy a léky.

Je třeba zlepšit dostupnost praktických lékařů, pediatrů a zubařů pro pacienty na celém území Česka. Problém je také v nadbytečné byrokracii a papírování. Proto chceme jednodušší zdravotnickou dokumentaci a administrativu. Neexistují rovná pravidla a podmínky pro nemocnice a ambulantní zařízení, a to bez ohledu na to, zda jsou státní, krajské, městské, církevní nebo soukromé.

Jak podpořit rodiny?

Kde vnímáte, že má stát největší dluh v pomoci sociálně slabým?

ČSSD

Zejména v nedostatečném financování sociálních služeb. Prosadíme vyšší růst mezd a platů sociálních pracovníků a pracovníků v sociálních službách, aby se srovnaly s rostoucími pracovními příjmy srovnatelných profesí ve zdravotnictví. Zajistíme, aby sociální služby byly dostupné po celé zemi, včetně menších měst a obcí. Domovům pro seniory či osoby se zdravotním postižením zajistíme vyšší finanční prostředky pro opravy a rekonstrukce a zvýšíme kapacity těchto zařízení tak, aby lidé nemuseli čekat roky na přidělení místa.

Malá dostupnost informací, kde a jak hledat pomoc. Vše se nyní děje přes úřad práce. Tomu je nutno navrátit původní funkci – trh práce, zaměstnanost. Je třeba i revize a zjednodušení dávkového systému. A tak jako každý občan má svého praktického lékaře, měl by i každý občan znát svého sociálního pracovníka.

Stát by měl zefektivnit systém sociálních dávek, aby více motivoval k práci, a měl by sociálně slabým poskytovat zejména potřebné služby a adresnou pomoc při sociálním začleňování včetně pomoci při nalezení práce, získání ekonomických kompetencí i základní lidské sebedůvěry. V neposlední řadě také poskytnout pomoc při vzdělání a motivaci dětí včetně zájmových kroužků zdarma. K dobré výchově a zdravému rozvoji potřebují děti vidět své rodiče pracovat.

Děti jsou pro budoucnost fungujícího státu to nejcennější, co máme. Proto je třeba v novém období zaměřit větší pozornost vůči úplným i neúplným rodinám s dětmi. Jsme si však vědomi, že jsou zde i další ohrožené skupiny občanů, jako jsou senioři nebo rodiče samoživitelé.

Jeden z největších dluhů má stát vůči lidem s náročnými individuálními potřebami, jako jsou například lidé s poruchou autistického spektra. Systém sociální péče v podpoře těchto lidí a jejich rodin dlouhodobě selhává. Podle TOP 09 musí stát sociální služby pro děti a dospělé s takovými postiženími adekvátně financovat.

Prosazujeme tři základní teze: zabezpečení pro seniory, pružnější systém pro mladé a celkové zjednodušení pro všechny. Podporujeme decentralizaci, individuální přístup. Administrativa různých slev na dani a dávek je zbytečně přebujelá. Současný systém paradoxně poskytuje větší podporu bohatším rodinám, které v součtu díky odpisům ušetří na daních vyšší částku, než jakou stát nyní vyplácí nízkopříjmovým rodinám.

Zelení

Největším deficitem v této oblasti je chybějící zákon o dostupném (resp. sociálním) bydlení, který současná vláda nebyla schopna přijmout. Prosadíme proto zákon o sociálním bydlení a podpoříme obce v plánování a garanci kapacit kvalitních, dostupných a nesegregovaných sociálních bytů a souvisejících služeb.

Stát řídí tuto oblast příliš centrálně. Zároveň diskriminuje jiné než státní a ústavní formy péče. Chceme systém, který motivuje lidi pracovat – takzvanou motivační podporu. Nyní se mnohým lidem nevyplatí najít si legální přivýdělek, protože by se museli vzdát všech sociálních dávek a jejich měsíční příjem by byl nižší, než když budou pobírat dávky.

V adresnosti pomoci a jejím poskytování skutečně potřebným.

Největší problém vidíme v tom, že se v České republice stále zneužívají sociální dávky. Tomu chceme zabránit a zvýšit tak adresnost sociálního systému, aby pomáhal jen skutečně potřebným.

Jak pomoct podnikání?

Jakou pomoc od státu by byznys nejvíc potřeboval? Jak byste ji zajistili?

ČSSD

Chceme podnikatelům razantně snížit daně. Díky našemu systému progresivního zdanění se sníží daňová zátěž až u 99 procent podniků. U těch nejmenších se ziskem do pěti milionů by se snížilo daňové zatížení až o 1/3. Dále slibujeme založení České investiční banky, která by poskytovala zvýhodněné úvěry především českým rozvíjejícím se podnikům a investorům. Chceme vytvořit průmyslově výzkumný institut, který by za pomoci evropských i národních prostředků podpořil výzkum, vývoj a inovace.

Zásadní jsou rovné podmínky pro všechny. I proto jsme zavedli kontrolní hlášení nebo EET. S tím musí jít ruku v ruce i zjednodušená administrativa a snížení odvodové zátěže včetně nákladů práce. Na zjednodušení administrativy se na ministerstvu financí pracuje od první poloviny roku 2016 v rámci souhrnného projektu MOJE daně. Kromě zavedení jednoduchého a přehledného zákona o daních z příjmů je součástí projektu také placení všech odvodů na jednom místě. Finanční správa připravuje i nový portál MOJE daně, který bude fungovat jako obdoba „internetového bankovnictví“.

České výrobní firmy nejvíce potřebují kvalitní školství, bez kterého nelze udržet konkurenceschopnost. Dále potřebují stabilní legislativní a daňové prostředí, podporu moderních technologií a více peněz na prorůstová opatření, jako jsou investice do infrastruktury, vědy a výzkumu. Chceme, aby platby daní a sociálního pojištění proběhly na jednom místě. Podporujeme volnější pracovní právo pro malé a střední podniky.

Komunisté neodpověděli.

Prosadíme například jednotné inkasní místo, které podnikatelům usnadní odvody daní. Zřídíme tzv. one stop shop – servis pro malé podnikatele, který za ně vyřídí veškerou komunikaci se státem. Zavedeme také Jedno kontrolní místo snižující počet kontrol od státu a pružnější trh práce.

České firmy by především potřebovaly uživatelsky přívětivý stát. Formuláře a služby on-line, přehledné a intuitivní informování o změnách v zákonech. Daňová správa by měla mít call centrum podobně jako banka, technické normy by měly být zdarma pro všechny.

Zelení

Podporujeme opatření jako společný konsolidovaný základ daně, které přinutí nadnárodní firmy danit příjmy v té zemi, ve které vznikly. Férové daňové prostředí pomůže i malým a středním podnikatelům. Česko má problém také s odlivem kapitálu ze země. Potřebuje silné a stabilní firmy ve vlastnictví českých občanů. Proto je potřeba podporovat podnikavost a rozvoj českých firem na všech úrovních. Je tu jeden příklad, jak dělat věci dobře, kterým je Jihomoravské inovační centrum v Brně. Takové by mělo být v každém kraji.

Největší pomocí by bylo, kdyby stát nechal byznys na pokoji.

Neškodit. Byznys potřebuje předvídatelnost, tedy zarazit legislativní smršť a neustálé změny pravidel.

Zrušíme EET, kontrolní hlášení a nejméně 20 procent regulací, zákonů a vyhlášek (např. školení o bezpečnosti práce u nevýrobních podniků, povinné zdravotní prohlídky u lékařů pro zaměstnance, kteří neprovádějí fyzicky náročnou činnost). Razantně snížíme počet kontrol z různých státních úřadů a institucí. Vytvoříme vhodné legislativní podmínky pro rozvoj sdílené ekonomiky.

 

Právě se děje

Další zprávy