Pražský magistrát si kupuje prostor na webech Novy

Domácí Domácí
11. 4. 2013 14:57
Články placené pražskou radnicí se přitom tváří jako zprávy, ne jako PR

Praha- Pražská radnice si kupuje prostor na webech Novy. Právníci mají za to, že jde o skrytou reklamu, píše Česká pozice.
Pražský magistrát poslal společnosti CET 21 čtrnáct a půl milionu.

Tato částka slouží ke koupi výroby a zveřejnění článků a reportáží, které mají sloužit k prezentaci Hlavního města Prahy formou obchodního sdělení. V podstatě se tedy jedná o skrytou reklamu.

Magistrát smlouvu s CET 21 uzavřel bez výběrového řízení. Radnice tak společnosti poskytuje osmicifernou částku, aniž by se účastnila soutěže. Magistrát se ale hájí, takto postupovat prý může.

"Na zadávání veřejné zakázky týkající se programového obsahu, jakož i nákupu vysílacího času veřejným zadavatelem, se působnost zákona o veřejných zakázkách nevztahuje," řekla ČP Hrstková, ředitelka odboru komunikace.

Skrytou reklamu nemusí diváci vůbec poznat

Za články, které mají na CET 21 vznikat v průběhu roku 2013, zaplatil magistrát předem. Podle Hrstkové by částka mohla být nižší, vše se odvíjí od sledovanosti. "Celkové finanční plnění mezi Prahou a společností CET 21 bude odvislé od počtu příspěvků, které si Praha u společnosti CET 21 objedná," tvrdí Hrstková České pozici.

"Zadavatel se zavazuje uhradit celkovou cenu za veškeré příspěvky ve výši 14 592 000 Kč bez DPH předem na základě zálohové faktury vystavené CET 21 se splatností nejpozději do 31. prosince 2012,"píše se v článku 4 smlouvy, uvádí ČP.

Smlouvu uzavřel magistrátní Odbor komunikace na sklonku loňského roku poté, co její znění odsouhlasila Rada hlavního města. Podle ředitelky odboru Radky Hrstkové nová smlouva nahrazuje vydávání Listů hlavního města Prahy, které magistrát zrušil v létě 2011.

Tyto listy neinformovaly efektivně, část nákladu nebyla vůbec doručena Pražanům, i když město tuto službu platilo, sdělila Radka Hrstková, ředitelka odboru komunikace České pozici.

Skrytá reklama, nebo inzerce?

Texty mají jako autora uvedenou zkratku tn.cz. Označení Reklamní sdělení přitom najdete jenom u dvou ze čtyř. Články jsou ale zařazeny do rubriky Zprávy a mají stejnou grafickou úpravu jako zpravodajské texty.

Experti na mediální právo tak pochybují o tom, zda je takový postup v souladu se zákonem.

"Je celkem zřejmé, že se jedná o skrytou reklamu. Její nebezpečnost spočívá v tom, že běžný spotřebitel přisuzuje jinou věrohodnost reklamě a jinou zpravodajství či publicistice," sdělil ČP právník Aleš Rozehnal.

Nova popírá, že by šlo o skrytou reklamu, přesto připouští v jednom z případů pochybení. "Smlouva ve své příloze obsahuje jednoznačnou specifikaci jednotlivých typů příspěvků, ze které vyplývá, že se jedná o obchodní prezentaci pouze v rámci internetových portálů CET 21. Součástí plnění jsou komerční příspěvky ve smyslu reklamních pozic (bannery) a článků, označených jako Reklamní sdělení. U jednoho z těchto článků došlo k chybě a ten nebyl řádně označen. V tuto chvíli jsme ho již opravili," uvedl ředitel komunikace PR Josef Koukolíček.

 

Právě se děje

Další zprávy