Prachař: Stavět čtyřpruh z Brna do Vídně by bylo plýtvání

ČTK ČTK
Aktualizováno 24. 9. 2014 15:14
Ministr dopravy reagoval na kritiku hejtmana Haška, podle kterého je současná dvouproudá silnice spojující Brno s Vídní nedostatečná.
Ministr dopravy Antonín Prachař
Ministr dopravy Antonín Prachař | Foto: Vojtěch Marek

Praha - Spojení Brna a Vídně bude nadále připravované jako rychlostní silnice.

Podmínkou výstavby čtyřproudé komunikace je ale to, aby na ni v Rakousku navazoval stejný typ komunikace, což ale zatím sousední země nechystá. Přípravu rovněž komplikuje skutečnost, že byly zrušeny zásady územního rozvoje Jihomoravského kraje.

Ministr dopravy Antonín Prachař (ANO) to uvedl s tím, že zatím se proto bude stavět jen dvouproudý obchvat Mikulova.

Stavět v současné chvíli tento obchvat a následné napojení do Rakouska jako čtyřpruh by bylo podle ministra plýtvání penězi. Podobnou čtyřproudou silnicí, která nikde nezačíná a nekončí, je například obchvat Znojma, který je tak prakticky nejdražší bruslařskou dráhou v zemi.

Při vykupování pozemků na jižní Moravě se ale přesto bude počítat s případným rozšířením na čtyřproudou rychlostní silnici.

Ministr tak reagoval na úterní kritiku hejtmana Jihomoravského kraje Michala Haška (ČSSD), podle kterého je současná dvouproudá silnice spojující Brno s Vídní nedostatečná. 

Podle Haška zástupci obou měst trvají na mezivládní úmluvě ČR a Rakouska z roku 2009 o vybudování dálnice. "Ministr svým prohlášením prostě udělal chybu. Bylo by fér, kdyby ji přiznal a dorazil na jižní Moravu, kam jej rád pozvu nejen k jednání o R52," řekl Hašek.

V Rakousku takzvaná severní dálnice končí u obce Schrick. Další dálniční úsek Schrick - Poysbrunn by mohl být hotový v letech 2016 až 2017 a odsud na české hranice povede pouze dvouproudá silnice, uvedl na nedávném setkání s Prachařem dolnorakouský hejtman Erwin Pröll.

Hašek: Nápor tranzitní dopravy je obrovský

Ministr s jihomoravským hejtmanem se neshodnou na hodnocení dopravní intenzity na trase mezi Brnem a Vídní. Zatímco Hašek tvrdí, že nápor tranzitní dopravy je obrovský.

"Cesta vede od Polska a ze severu Moravy až do Rakouska a Chorvatska k moři a já bych si netroufl tvrdit, že stačí dvouproudová silnice," uvedl Hašek.

Stejný postoj zaujímá i náměstek brněnského primátora Robert Kotzian (ODS), který chce ministrovi napsat dopis o důležitosti čtyřpruhové silnice pro rozvoj brněnské oblasti.

Podle Prachaře má ale výrazně větší problém s intenzitou dopravy v hustě obydlených oblastech rakouská strana. České republiky se to nedotýká až tak výrazně, protože valná většina této komunikace prochází mimo obydlená území. Jedinou výjimkou je právě Mikulov, zopakoval Prachař.

ODS požaduje Prachařovo odvolání

Prachaře za jeho kroky kritizuje i opoziční ODS a vyzývá premiéra Bohuslava Sobotku (ČSSD), aby ministra odvolal. Podle občanských demokratů Prachař nerozumí své práci a dělá strategické chyby. Opozici kromě problémů s výstavbou propojení Brna a Vídně vadí i průběh opravy dálnice D1 či personální změny v organizacích, které pod ministerstvo spadají. Uvedl to předseda ODS Petr Fiala a šéf poslaneckého klubu strany Zbyněk Stanjura, který post ministra dopravy v minulosti zastával.

"Ministerstvo dopravy pod Antonínem Prachařem nezvládá organizaci rekonstrukce D1, zrušilo stavbu dálnice R52 na Vídeň, prochází neustálými personálními výměnami, nezvládá vybrat provozovatele mýta a neustále odkládá otevření železnice konkurenci," shrnul důvody kritiky ze strany ODS Stanjura.

Prachaře v minulých dnech kritizovala i opoziční TOP 09. Navrhla vznik vyšetřovací komise, která by měla prověřit zadávání veřejných zakázek v oblasti dopravy. Spolu s ODS kvůli tomu požádá o svolání mimořádné schůze Sněmovny.

 

Právě se děje

Další zprávy