Postaru nebo "tiskace"? Nové písmo má za sebou pololetí

Veronika Lehovcová Suchá Veronika Lehovcová Suchá
19. 1. 2011 7:20
Písmo Comenia script testuje přes třicet škol
"M" podle Comenia script. Děti se s tvarem nového písmene seznamují principem omalovánek
"M" podle Comenia script. Děti se s tvarem nového písmene seznamují principem omalovánek | Foto: Veronika Lehovcová Suchá

Praha - Dvě základní školy v Horních Počernicích na okraji Prahy dělí jen jeden blok domů. Od prvního září se ale cesty jejich prvňáčků hodně rozešly - jedni se učí psát "postaru" jako jejich rodiče, a druzí novým písmem Comenia script, které možná po desítkách let klasický krasopis nahradí.

Aktuálně.cz se do škol vypravilo, aby po prvním pololetí zdokumentovalo, jak se děti oběma písmy naučily psát.

Učitelka Jana Valantová z Fakultní základní školy Chodovická, kde nové písmo zkouší, má zkušenosti s Comenia script už z předchozích let a je jeho velkou zastánkyní. Škola dobrovolně i mimo program ministerstva školství zavedla učení nového písma v obou prvních třídách.

Klukům nové písmo jde, nemusí "malovat"

"Jsem určitě pro, aby se písmo rozšířilo. Uznejte, že i tohle je čitelné," ukazuje písanku jednoho z dětí, které má ve třídě a které pravděpodobně trpí poruchou učení.

Nové písmo podle jejích zkušeností dobře sedí klukům, kteří v psaní dotahují holky. "Kličky a malování staršího písma jim často neseděly," říká Valentová. Nevšimla si ani, že by nenavazující písmo, kde se jednotlivá písmena píší zvlášť jen s náznakem napojení, děti zdržovalo.

Porovnejte, jak děti zvládají obě písma

"Písmo není ani pomalejší. Už teď píšeme stejně rychle jako starým písmem, někdy mám za to, že i rychleji. Stejně polovina dětí začne na druhém stupni psát sama tiskace, tak proč je trápit," ptá se Jana Valentová.

Jenže právě tento fakt byl jedním z argumentů, proč se v sousední škole rozhodli opačně a zatím chtějí učit děti psát postaru.

Učíme klasicky, chceme dát dětem vybrat

"Některé děti skutečně samy začnou psát jinak, a právě proto jim chceme nechat tu možnost volby. Dnes už jsou dávno pryč doby, kdy škola nutila, kdo jak přesně musí psát a různé podoby tiskacího písma se zakazovaly. To je minulost," říká ředitelka Základní školy Ratibořická Jana Neudertová.

Na postoji se shodla i s učitelkami, které v prvních a druhých třídách děti učí.

"Nejsme přesvědčeny, že nové písmo je pro děti lepší. Někteří odborníci tvrdí, že výuka současného písma podporuje rozvoj mozku a kreativitu. Myslím, že je důležitá i plynulost pohybu a rytmus, které děti získají," říká učitelka Ludmila Urbanová.

I její mladší kolegyně Martina Josefová, která se o nové písmo velmi zajímá, chce děti učit psát klasickým způsobem. "Možná je nové písmo o něco jednodušší, ale nevím, jestli je správné dětem všechno zjednodušovat. Ty chvíle psaní jsou pro děti chvílemi absolutního soustředění, kterých mají málo, protože jsou obecně velmi roztěkané a vstřebávají mnoho podnětů," říká Josefová.

Kromě tvaru některých písmen, speciálně "e" a "o", vadí učitelkám prvních tříd v Ratibořické i fakt, že nové písmo špatně navazuje a děti podle nich budou mít problémy dělat správně mezery mezi slovy.

S tím zčásti souhlasí i Jana Valentová ze školy Chodovská, kde Comenia script testují. "Je pravda, že s tím některé děti ze začátku problémy mají, ale kdy pochopí význam slov, všechno je v pořádku. Ze začátku jsme místo mezer mezi slovy dělali hvězdičky, aby si děti skutečně mezeru uvědomily. bylo to ale myslím na úkor čitelnosti, a tak to zvládáme i bez hvězdiček," dodává Valentová. 

 

Právě se děje

Další zprávy