Śéf NKÚ: Řeknu rychle, kde je chyba

Jan Hron
18. 2. 2006 0:01
Praha - "Ve vyspělých státech nemusí být na vše paragraf, něco se prostě nedělá. To tady neplatí," říká nejvyšší kontrolor v Česku.

František Dohnal, nový prezident Nejvyššího kontrolního úřadu, říká: Stačí dát jasně najevo, že některé postupy politiků na mne nefungují. Oni si to řeknou a přestanou to zkoušet," uvedl v rozhovoru pro Aktuálně.cz.

A: Říkáte, že se hlásíte k vizi bývalého prezidenta NKÚ Lubomíra Voleníka.

On kladl důraz na to, aby se na práci úřadu neprojevovaly vlivy politických stran. Tohle je jedna z mých priorit. Druhá věc je, že většina postupů NKÚ je vnitřními pravidly upravena tak, aby nedošlo k úniku informací.

Je otázkou, zda nejsou některé informace utajovány zbytečně. Vzniká dojem, že NKÚ je tajemná organizace, o které nikdo nic neví.

A: Jak se to projevuje?

Podněty spousty občanů svědčí o tom, že vnímají NKÚ jako úřad, který kontroluje všechno. Obracejí se pak na nás třeba kvůli tomu, jak se k nim chovají úředníci nebo jak na ně po nocích huláká jejich soused.

A: Čeho se týká to zbytečné utajování?

Zákon striktně upravuje zacházení s informacemi. Výsledek kontroly může být zveřejněn jen ve věstníku, ten vychází čtyřikrát ročně. Kontrolní závěr má ale okamžitě premiér, předseda sněmovny i Senátu, pro ně omezení neplatí. Má ho k dispozici i kontrolovaná osoba, která se pak tři měsíce připravuje, aby všem vysvětlila, že úřad se mýlí.

Novináři nám pak zavolají, jenže nesmějí dostat  informaci do doby, než vyjde ve věstníku. Absurdní je, že si ani kontroloři nesmí sdělovat svá zjištění.

František Dohnal
František Dohnal | Foto: Ludvík Hradilek

A: Co s tím?

Nový zákon je otázkou dalšího volebního období. Teď to řešíme alespoň kličkou. Když pošleme závěr kontroly předsedovi sněmovny, objeví se na naší webové stránce obsah. To ale není kontrolní závěr, chybí mu hlavička i konec.

A: Co dál vám překáží v práci?

Česko je v Evropě výjimkou v tom, že NKÚ nemá odpovídajícího partnera v parlamentu. Jinde má parlament stálý výbor a ten projednává všechny závěry. Někde se tím zabývá celý parlament. Jednání je veřejné a zajímají se o něj média, takže si politici nedovolí se závěry nesouhlasit.

U nás poslanci projednávají neveřejně pouze část závěru v podvýboru pro kontrolu. Efekt je velmi malý.

A: Co s tím budete dělat?

To je běh na delší trať. Potřebujeme legislativní změnu. Diskuse o ní už jsme začali.

A: Jak dlouho poběžíte?

Do začátku nového volebního období, protože v této chvíli už žádné zákony sněmovnou neprojdou. Pokud lidé z ČSSD, ODS a dalších stran prohlašují, že nějaký výbor pro kontrolu by měl vzniknout, chci tomu věřit.

Infobox
Autor fotografie: Ludvík Hradilek

Infobox

JAK NĚKDY PŮSOBÍ NKÚ?

Tajemně

"Vzniká dojem, že NKÚ je tajemná organizace, o které nikdo nic neví. Občané si myslí, že kontroluje všechno."

Absurdně

"Ani kontroloři si nesmí sdělovat svá zjištění. To je absurdní."

Zbytečně

"V civilizovaných zemích politik rezignuje a úředník odchází ze státních služeb. U nás chybí vnitřní společenská kontrola."

Bezzubě

"Zhruba ze čtyřiceti kapitol státního rozpočtu se kontrolují tři čtyři."

Bezmocně

"Závěry NKÚ brala vláda více či méně na vědomí, aniž by podnikla kroky k nápravě."

Odhodlaně

"Pokud nedojde k okamžité nápravě, budeme rychleji a lépe komunikovat se sdělovacími prostředky."

A: NKÚ se vyčítá, že není dostatečně aktivní v podávání trestních oznámení.

To je záležitost, která mě trápí. Uvedu hypotetický příklad. Pokud fyzická osoba někomu slíbí, že půjčené peníze nějak použije a pak to neudělá, může být její jednání kvalifikováno jako trestný čin podvodu. Ve chvíli, kdy totéž udělá úředník, není na to paragraf. Leda v případě, kdyby se veřejné prostředky použily v rozporu se zákonem o státním rozpočtu. Pokud ale poruší pravidla ministerstva, nestalo se nic.

A: Co s tím?

V civilizovaných společnostech nemusí být na všechno paragraf. Některé věci se prostě nedělají. Pokud v Česku provede úředník nebo politik něco, co se nedělá, nestane se nic. V civilizovaných zemích politik rezignuje a úředník odchází ze státních služeb. U nás chybí vnitřní společenská kontrola.

A: Neexistují nějaké vnější nástroje, jak odpovědnost vynucovat?

Jediný vnější nástroj, který si dokážu představit, je tlak sdělovacích prostředků a veřejnosti. Neumím posoudit, zda někteří poslanci parlamentu, kteří rezignovali v posledních týdnech, se skutečně dopustili trestného činu. Jejich chování však takové podezření vyvolávalo. Jde teď o to, aby tenhle princip fungoval i jinde.

A: Můžete vydat zprávu, že se někdo choval nemorálně?

Ve zprávách, které mně šly rukama v posledních týdnech, se třeba říká, že sice nedošlo ke spáchání trestného činu, ale určitá situace si zasloužila jiné řešení a je potřeba se k tomu vrátit v jiné kontrolní akci. Mnohdy ale není tak snadné určit, kde se stala chyba.

Uvedu příklad. Parlament schválí program na zlepšení čističek odpadních vod. Ministerstvo k tomu vypracuje pravidla. Po několika letech zjistíte, že finance jsou utráceny v rámci pravidel, ale čističky lépe nefungují. Nevíte proč, ale můžete upozornit, že se utrácelo neefektivně.

A: Jak tohle funguje v zahraničí?

V jižních zemích EU se kontroluje především úplnost účetnictví a zákonnost. Čili když dá Brusel peníze na dálnici, nezkoumají, zda ji potřebují, nebo ne, ale soustředí se na to, jestli si při stavbě někdo nenakradl.

V Británii se hlavní gró kontroly soustředí na efektivitu využívání veřejných prostředků. Automaticky se předpokládá, že zákon se neporušuje. Je pro ně obtížné si představit, že někdo bude rozkrádat veřejné peníze.

A: Budete se soustředit třeba při kontrole současného rozpočtu právě na efektivitu?

Ona se v kontrolních akcích objevuje, ale ne tak, jak by mohla. Popravdě řečeno, vidím teď obrovské dluhy v tom, co se ve finančním auditu nedělá. Zhruba ze čtyřiceti kapitol státního rozpočtu se kontrolují tři čtyři.

František Dohnal
František Dohnal | Foto: Ludvík Hradilek

A: Říká se, že těch dva a půl roku, co v čele NKÚ nikdo nebyl, vládl fakticky Dušan Tešnar z ČSSD.

Na to nedokážu odpovědět. Rozhodně se ale těch dva a půl roku projevilo v tom, že závěry NKÚ byly vládou více či méně brány na vědomí, aniž by podnikla kroky k nápravě. Nejsem ochoten se s tím smířit.

A: Takže vy jste se s žádným politickým tlakem zatím nesetkal?

Jenom jednou jsem se dostal do situace, kdy mi jeden z ministrů řekl, že kontrolní závěr je hodně tvrdý. On to cítil jako politický problém, protože je před volbami.

Diskuse skončila bleskově, když jsem mu řekl, že až bude mít na ministerstvu pořádek, příjemnější budou také závěry. Když dáte dostatečně jasně najevo, co na vás neplatí, všichni si to řeknou a přestanou to zkoušet.

A: Kdo byl ten ministr?

Ministr zahraničních věcí.

A: Jak budete tlačit na to, aby instituce, které kontrolujete, začaly fungovat lépe?

Ve chvíli, kdy takové nedostatky zjistíme, budeme podstatně rychleji a lépe komunikovat se sdělovacími prostředky, pokud nedojde k okamžité nápravě. Řada úřadů nicméně reaguje promptně.

 

Právě se děje

Další zprávy