Praha - Premiér Mirek Topolánek a místopředseda vlády pro evropské záležitosti Alexandr Vondra představili videospot, který bude propagovat české předsednictví v Evropské unii.
Hlavní roli v reklamě režírované Alicí Nellis, která přišla na 12 milionů korun, hraje kostka cukru. V dalších rolích účinkují české "celebrity" různých profesí.
Kromě hokejisty Jaromíra Jágra, fotbalového brankáře Petra Čecha nebo topmodelky Terezy Maxové v něm účinkují i další ikony české společnosti, byť některé nejsou tak masově známé.
Podívejte se na videospot na stránkách Euroskop.cz
Jsou jimi například architektka Eva Jiřičná, vědec a objevitel mnoha antivirotik Antonín Holý, primabalerína Darja Klimentová a dirigent Libor Pešek.
Kostka cukru, symbol evropské různorodosti i jednoty
A proč zrovna kostka cukru? Podle vlády je to typický "Czech made" produkt. Traduje se, že výrobu kostkového cukru namísto homolového vynašel ředitel cukrovaru v Dačicích na jihu Moravy Jakub Kryštof Rad, jenž pocházel ze Švýcarska a do Dačic přišel z Vídně.
Právě proto je kostka cukru podle místopředsedy vlády Alexandra Vondry ideálním symbolem - jak českým, tak i evropským.
Účinkující ze spotu si každý s kostkou pohrávají po svém. Jágr střílí lžičkou cukr na brankáře Čecha, jenž ji úspěšně chytí, Holý pozoruje, jak se do kostky vsakuje káva.
Architektka Jiřičná pro změnu z kostek staví sídlo Evropského parlamentu, Maxová pak "páchá hřích", když si kostku cukru rozpustí v ústech a Pešek finišuje vhozením kostky do šálku kávy.
Jako hudební podklad použili tvůrci unijní hymnu, tedy poslední větu Deváté symfonie od Ludvíka van Beethovena. Ta je zhudebněnou podobou Schillerovy básně Óda na radost.
Vondra: Musíme být realisté, reformy neprotlačíme
Předseda vlády i vicepremiér obhajují prezentaci pomocí známých tváří a celkové nadlehčení situace jako nutnost.
Podle nich totiž Česká republika bude EU předsedat v době, kdy se bude konat několik důležitých událostí, které znemožňují ambice na jakékoli větší reformy. Měnit se bude složení celé Komise a proběhnou volby do Evropského parlamentu.
"Nemůžeme čekat, že se povede velká reforma, musíme být realisté," komentoval humornost spotu Vondra.
"Cítíme velký úkol vzbudit zájem," doplnil jej premiér Topolánek. Cílem českého předsednictví podle něj má být jednak přiblížení Evropské unie českým občanům, ale stejně tak i vzbuzení zájmu o Česko v zahraničí.
"Členy EU jsme již čtyři roky, po které ji vnímáme s nedůvěrou. Chceme získat pohled jako Irové či Dánové, kteří se s Unií umí ztotožnit a zároveň si přitom ponechat vlastní pohled na věc" poodkryl Topolánek cíle předsednictví směrem do české společnosti.
"Otisk za námi zanecháme, když se na sebe dokážeme koukat s nadhledem," zanotoval si s Topolánkem Vondra.
Podle něj se kampaň na české předsednictví vyznačuje známými českými vlastnostmi - "originalitou, humorem, nadhledem a sebevědomím".
Dále čtěte:
Budeme předsedat Evropě, připomene Čechům Jágr
Topolánek a Klaus si dělili řízení EU. Bez výsledku
Vláda dala na české šéfování EU jednu miliardu