Němci radí Čechům velkou koalici

Petr Holub
15. 6. 2006 0:00
Volby odkryly rozkol v české společnosti a jedinou cestou z politické krize může být velká koalice. Shodují se na tom německá média.

Mladí a úspěšní proti starým a neúspěšným

Než Češi dospějí k jedinému správnému řešení volebního patu, uplyne ve Vltavě hodně vody. Tím řešením je podle německého deníku die Welt dohoda obou největších stran o vládě.

Tato dohoda je nutná, protože extrémní je nejen volební výsledek, ale mimořádně se polarizovala celá společnost, soudí i další noviny v zemi sousedů.

"Češi hledají své místo v demokratickém sytému, a kde se vidí, závisí na jejich ekonomické situaci. Kdo se po převratu rychle přeorientoval, kdo absolvoval studium v zahraničí, dostane v Praze snadno plat na západní úrovni. Ti, kdo však jsou pro nový začátek příliš staří nebo v soutěži o kvalifikaci nestačí držet krok, musí vyjít se skromným příjmem několika stovek euro," míní berlínský Tagesspiegel.

Pat vznikl prostě z toho důvodu, že obě skupiny jsou zhruba stejně velké a ODS i ČSSD dokázaly nabídnout dost radikální programy, aby své voliče dostaly k urnám.

Viníkem jsou marketing a média

Mínění ze Západu podporují zdejší odborníci, podle kterých už existující polarizaci společnosti prohloubila volební kampaň a strategie médií.

Experti na výzkum veřejného mínění Jan Hartl a Jan Herzmann se shodli, že příčinou vyrovnaného výsledku byla soutěž marketingových agentur, které zvolily nejúčinnější, tedy agresivní kampaň.

Spoluviníkem patu jsou podle sociologa Ivana Gabala také média, která se nechala ve vyostřené kampani využít jednou nebo druhou velkou stranou: "Pokud skutečně něco kampaň ČSSD odkryla, pak je to labilita a nezralost našich médií a mnohých komentátorů a moderátorů, které lze zatáhnout do politických šarvátek a manipulativní negativní kampaně více než snadno," napsal Gabal do Hospodářských novin.

Dává mu za pravdu nedávno publikovaný výzkum společnosti InnoVatio, která zjistila, že média psala o stranách mnohem víc negativně než před čtyřmi lety.

Až odezní kampaň

Čeští politici se na polarizaci odvolávají a rádi připomínají, že reprezentují nesmiřitelné extrémy ve společnosti.

"Na to nemáme mandát od našich voličů," odmítl úvahy o podpoře středopravé vlády místopředseda ČSSD Bohuslav Sobotka.

"Slíbili jsme to voličům," argumentuje Mirek Topolánek na otázku, proč chce složit bez většiny ve sněmovně středopravou vládu.

Také proto Süddeutsche Zeitung očekává v nejbližší době stagnaci a hádky, což se může nepříznivě projevit v ekonomice. "Ohrožen je i demokratický vývoj společnosti, jestliže politikové přijdou s takovou agresivitou, jak činil premiér Paroubek a někteří jeho političtí odpůrci," napsal mnichovský list.

Tuzemští experti však připomínají, že situaci není třeba dramatizovat. "Společnost polarizovná není. Máme jen velmi stabilní sociálně-politické nastavení, při kterém jsou dvě stejně silné alternativy," vysvětluje politolog Lubomír Kopeček.

Podle Kopečka přitom není levicový recept na společnost tolik odlišný od pravicového, pouze po vyostřené kampani se zdá, že jde o opačné extrémy. Až odezní volební kampaň, mohou spolu politici opět mluvit.

 

Právě se děje

Další zprávy