Pohled do smluv: Jak Johnova firma předražovala zakázky

Eliška Bártová Eliška Bártová
18. 7. 2010 18:04
Aktuálně.cz má k dispozici smlouvu podepsanou Johnem, u níž se prokázalo, že je předražena o desítky milionů
Radek John přichází na vnitro se smělými plány, ale také stínem minulosti
Radek John přichází na vnitro se smělými plány, ale také stínem minulosti | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Radka Johna, který při nástupu do funkce ministra vnitra avizoval, že chce bojovat s korupcí, provází na nový post stín minulosti. Je spojen se zakázkami, u nichž existují pochybnostmi o jejich transparentnosti.

Aktuálně.cz má k dispozici smlouvu, pod níž je Johnův podpis, a u níž se později ukázalo, že je předražena o desítky milionů korun. I další zakázku získala Johnem zastoupená firma za pochybnosti vzbuzujících podmínek.

Obě se vztahují k Johnovu působení ve firmě Ora Print, jejíž majitel se skrývá za anonymní akcie - tedy za formu vlastnictví, proti které nyní Věci veřejné brojí.

Za skutečného vlastníka Johnem zastoupené firmy je přitom považován vlivný podnikatel Roman Janoušek, lobbista s úzkými vazbami na ODS. Navzdory tomu John ve firmě působil sedm let coby předseda představenstva, i v době, kdy pracoval jako novinář v televizi Nova.

700 milionů pro Ora Print

Kdo je Radek John

- vystudoval FAMU, byl redaktorem časopisu Mladý svět
- je autorem scénářů např. k filmům Sněženky a machři, Bony a klid, Proč?Tankový prapor
- jeho nejznámější román Memento byl přeložen do 10 jazyků.
- působil jako reportér a šéfredaktor publicistického pořadu Na vlastní oči na TV Nova. Do roku 2007 byl šéfredaktorem redakce publicistiky
- z TV Nova odešel na počátku roku 2009
- v lednu 2002 se stal předsedou představenstva firmy Ora Print
- z firmy odešel v červnu 2009, kdy se stal předsedou Věcí veřejných
- na počátku roku 2010 vyšlo najevo, že má 7letou nemanželskou dceru

zdroj: Wikipedie

V den Johnova nástupu odešel Roman Janoušek z představenstva. Měsíc na to došlo ke změně vlastnické struktury, vlastníci firmy se schovali za anonymní akcie na majitele v listinné podobě.

Ještě tentýž rok - 2002 uzavírá John společně s místopředsedkyní představenstva za Ora Print smlouvu se Všeobecnou zdravotní pojišťovnou (VZP) na vydávání časopisu pro pojištěnce.

Díky této zakázce firma ročně inkasovala za tři vydání časopisu 111 milionů korun. Součástí smlouvy je také zmocnění Radka Johna k jednání za firmu ve věci plnění smlouvy.

V době, kdy Ora Print zakázku získal, se spekulovalo o tom, že k tomu došlo díky vazbě Janouška na ODS.  Ten sice z představenstva firmy odešel před zadáním zakázky, ale jeho manželka ve firmě zůstala.

Audit, který si pojišťovna nechala po třech letech udělat, však ukázal, že zakázka byla předražená. VZP proto snížila vyplácenou částku na 87 milionů.

Teprve v únoru letošního roku vypověděla pojišťovna smlouvu s Ora Printem úplně. Nyní časopis pro VZP bude vydávat jiná společnost, která zajistí vydávání do částky 50 milionů korun.

Firma Ora Print celkem v letech 2002-2010 inkasovala od VZP 700 milionů korun.

Spokojená Lucie

Ve smlouvě, kterou má Aktuálně.cz k dispozici, se Ora Print zastoupený Johnem, tehdy ještě novinářem investigativního pořadu Na vlastní oči v TV Nova, například zavazuje, že "v trojstránkovém rozhovoru se zpěvačkou Lucií Bílou zmíní skutečnost, že známá zpěvačka je spokojeným pojištěncem VZP ČR."

Z přílohy ke smlouvě také vyplývá, že se John za Ora Print zavázal zajistit také mediální kampaň, ve které bude využita i TV Nova, pro niž tehdy pracoval.

Kromě těchto závazků, které mohly být v rozporu s novinářskou etikou, získala firma Ora Print od VZP citlivá data.

Pojišťovna poskytla Ora Printu osobní data 2,6 milionů pojištěnců, jimž pak firma rozesílala časopis. Zároveň se musela zavázat k mlčenlivosti a zajistit jejich bezpečné uschování. Do měsíce po ukončení smlouvy měla firma data "zlikvidovat".

Podle VZP byla tato data předána firmě na CD, po vypovězení smlouvy data vrátila.

Jeden muž u dvou zakázek

O pět let později, ještě v době, kdy Ora Print pro VZP vydával časopis, získala firma, opět zastoupená Radkem Johnem, další zakázku.

V roce 2008, kdy ministerstvo dopravy vedl Aleš Řebíček (ODS), John společně s Janouškovým přítelem, podnikatelem Zoranem Kazimirovičem podepsal smlouvu s resortem na vypracování bezpečnostní kampaně.

Za ministerstvo podepsal čtyřmilionový kontrakt muž, se kterým firma přišla do kontaktu už na VZP.

Podpis pod smlouvou totiž patří bývalému mluvčímu VZP Jiřímu Suttnerovi, jenž v době uzavření smlouvy působil jako šéf Řebíčkova ministerského kabinetu.

Jak vyplývá z dalšího dokumentu, který má Aktuálně.cz k dispozici, byl to právě Suttner, koho vedení VZP v roce 2003 zmocnilo k jednání s Ora Printem ohledně plnění smlouvy.

Soutěž spřátelených firem?

Zarážející na zakázce pro resort dopravy je také skutečnost, že ministerstvo nevypsalo otevřenou soutěž, ale oslovilo pět firem, tři nabídku přijaly.

Dvě z těchto firem jsou přitom spojovány s podnikatelem Janouškem - Ora Print a Chrisi Praga.

Třetí firma, která se o zakázku ucházela, sice nebývá s Janouškem spojována, ovšem letos své sídlo přemístila na stejnou adresu, kde sídlí nakladatelství Grand Princ - ovládané Janouškovým obchodním partnerem Michalem Voráčkem.

Vyčistit si stůl

Pochybnosti vzbuzuje i další zakázka, kterou Ora Print získal od jiné státní instituce, Lesy ČR.

Jak upozornily Hospodářské noviny v loňském roce, Radek John podepsal smlouvu na vydání tisíce kusů zvěřinové kuchařky, za což měla firma inkasovat přes čtyři miliony korun.

Podle České televize bylo možné tuto zakázku pořídit za mnohonásobně nižší cenu - 220 tisíc.

John se však od zakázky distancoval s tím, že na projektu nedělal, ale pouze podepsal smlouvu. Nyní už se ke své minulosti nevyjádřil. Telefony nezvedal, na SMS nereagoval, a posléze domluvenou schůzku ve čtvrtek kvůli pracovní vytíženosti zrušil bez náhradního termínu.

Už dříve ale v HN uvedl, že odešel z firmy Ora Print proto, aby si "vyčistil stůl".

 

Právě se děje

před 5 minutami

Německá armáda má prvního rabína za více než 100 let

V německé armádě bude po více než 100 letech sloužit vojenský rabín. Zsolt Balla, narozený v Maďarsku, byl do funkce uveden v synagoze v Lipsku. Podle agentury DPA v bundeswehru, který má na 180 000 příslušníků, působí zhruba 300 židů.

Německá vláda v roce 2019 schválila návrh Ústřední rady Židů v Německu na obnovení funkce náboženských poradců pro židy sloužící v ozbrojených silách. "Po desítky let to bylo nemyslitelné a stále to nelze brát jako samozřejmost," řekl šéf hlavní židovské organizace Josef Schuster. "Proto dnes máme všechny důvody být šťastní a vděční," dodal Schuster.

Za 1. světové války za Německo bojovalo mnoho židů a v jeho armádě vykonávaly pastorační službu desítky rabínů. Poté, co se v roce 1933 ujal moci Adolf Hitler, nacisté Židy vyloučili ze všech sfér veřejného života a později jich miliony vyvraždili.

Podle Schustera bude Balla zárukou, že židovští vojáci budou moci v armádě sloužit v souladu se svými náboženskými pravidly a že budou učit i nežidovské vojáky o židovských tradicích a svátcích, což má napomoci při odbourávání předsudků.

Dvaačtyřicetiletý rabín Balla, který byl vysvěcen v roce 2009, řekl, že pociťuje "neuvěřitelný vděk za to, že smí žít v zemi, která se vyrovnává se svou minulostí, ale také se rozhodla jít vpřed a aktivně měnit svět k lepšímu".

Židé tvoří v německé armádě malou menšinu. Zhruba polovina vojáků se hlásí ke křesťanství a muslimů je v bundeswehru přibližně 3000. Dosud v bundeswehru sloužili pouze katoličtí a luteránští kaplani a v plánu je zavedení náboženského poradenství i pro muslimy.

před 1 hodinou

Benátky pokutují neuctivé turisty, Češi se ve městě proháněli na kole

Italské Benátky se potýkají s neotesanými turisty, kteří porušují takzvané "urbánní dekorum", tedy pravidla slušného chování v historickém městě. 

Francouzský turista si vysloužil pokutu ve výši 150 eur (zhruba 3835 korun) za to, že na hlavním benátském kanále provozoval takzvaný paddleboarding, tedy jízdu na prkně vestoje s pádlem. Uvedla to dnes místní policie, která se zaměřuje i na dodržování pravidel slušného chování ve městě na laguně a provedla zátah proti "neuctivým" návštěvníkům. Ti se do starobylých Benátek opět vrací ve větším množství po posledním proticovidovém lockdownu.

Policie zmínila i další příklady pokleslého chování turistů, včetně případu dvou Čechů, kteří dostali pokutu ve výši 100 eur každý. Jeden z nich se projížděl po náměstíčku Campiello Selvatico na kole, druhý se proháněl před historickým palácem Palazzo Cavalli na elektrickém skútru.

Dvě Němky podle policie musely zaplatit pokutu v úhrnné výši 250 eur za to, že se slunily v bikinách u kostela San Stae, což policie označila za další příklad "degradace" města. Tři turisté z Bangladéše pak dostali každý pokutu 50 eur za to, že po historickém mostě Ponte della Costituzione hrkali s cestovními kufry na kolečkách.

Další zprávy