Praha - Tráví vaše dítě hodiny na počítači? Trochu překvapivě by se z něho mohl stát lepší čtenář než z některých jeho vrstevníků.
Rozsáhlý průzkum totiž ukázal, že nejen čtení knih, ale i čtení dalších textů zlepšuje schopnosti žáků pracovat s obsahem, správně ho chápat a interpretovat.
To platí zejména pro malá města, která podle výsledků textů právě četbě knih příliš nepřejí.
To jsou některé ze závěrů vycházejících z testu čtenářské gramotnosti, který vytvořila společnost Scio v rámci projektu PRO23.
Tohoto testu se v loňském roce, kdy se konal poprvé, zúčastnilo 14 259 žáků ze 176 škol. Ty, které uspěly nejlépe, potvrzují, že rozvoji čtenářské gramotnosti je třeba se systematicky věnovat.
Z testů také vyplynulo, že zatímco chlapci jsou lepší ve schopnosti analytického (studijního, pečlivého) čtení, dívkám jde naopak lépe čtení globální - tedy schopnost celkové orientace v textu a výběru důležitých informací z něj.
Z připojeného dotazníku také vyplývá, že samotné čtení knih středoškoláky příliš neláká. Výrazně lépe jsou na tom v tomto ohledu dívky, které čtou knihy dvakrát častěji než chlapci.
Polovina z nich totiž knihu otevře méně než jednou týdně. Přesto se ukazuje, že čtenářské schopnosti jsou u obou pohlaví - až na zmíněné drobné rozdíly v analytickém a globálním čtení - víceméně stejné.
Roli v tom, zda si středoškolák otevře knihu, hraje také typ školy (nejčastěji se čtení věnují gymnazisté) a velikost města nebo obce, kde žák pobývá. Více čtou lidé z větších měst, naopak nejméně času mu věnují žáci z obcí do pěti tisíc obyvatel.
Cílem testu bylo zjistit, do jaké míry jsou žáci schopni z textu získávat informace a také jak ho dokážou posoudit a interpretovat.
Ve čtyřiadvaceti úlohách, z nichž některé byly zaměřené na schopnost analytického a globálního čtení, se objevovaly jak úryvky z knih, tak například e-maily, reklamy či jízdní řád.