reklama
 
 

Plaga ustoupil krajům. Budou rozhodovat, kolik dětí mohou přijmout střední školy

Aktualizováno 11. 4. 2019 17:05
Kraje, tedy zřizovatelé středních škol, mají rozhodovat o tom, jaké obory se na středních školách otevřou a kolik žáků do nich přijmou. Doteď o tom rozhodovali výhradně ředitelé škol. Předpokládaný počet přijatých uchazečů by tak školám musely schvalovat kraje. Tuto kompetenci jim chce přenechat ministr školství Robert Plaga (ANO), který byl ale dosud proti. Návrh také minulý rok na podzim zamítla vláda. Na podpoře se ve středu domluvil na setkání s hejtmankou Karlovarského kraje Janou Mračkovou Vildumetzovou.

"Kraje nejlépe ví, jaký je trh práce a kde je potřeba přidat výuku a kde naopak nepotřebujeme otevírat nové obory. Jsem rád, že pan ministr to uznal, potěší to všechny zástupce krajů, kteří mají na starosti školství," sdělil Aktuálně.cz hejtman Moravskoslezského kraje Ivo Vondrák.

"Původně jsem se k návrhu vyjádřil negativně, protože v něm byla řada nedostatků, jako například, jak postupovat, když se ředitel s zřizovatelem nedohodne. Nyní jsem se rozhodl, že tomu nebudu bránit a ve sněmovně to nebudu blokovat," sdělil Plaga Aktuálně.cz. 

"Už nyní je to tak, že ředitelé konzultují otevírané kapacity se zřizovateli. Nebudu bránit zaběhnuté praxi, jenom tomu dáme pravidla," dodal Plaga.

Návrh předložil loni na podzim Karlovarský kraj a vláda se k němu postavila negativně. Vicepremiér vlády Richard Brabec to tenkrát vysvětlil nesystémovým zasahováním do současného rozdělení kompetencí mezi zřizovatele a ředitele škol. Podle dřívějšího vyjádření Plagy nebyl návrh legislativně dobře připraven.

Kraje zároveň usilují o zavedení plošného testování v pátých a devátých třídách základních škol, v ročnících, kdy děti přestupují na víceletá gymnázia a střední školy. K výsledkům testů by podle nich měly přihlížet střední školy při rozhodování o tom, které uchazeče přijmou.

"Domluvili jsme se s panem ministrem, že půjdeme cestou průběžného testování. Shodli jsme se, že přijímací zkoušky v dnešní podobě mohou být zavádějící v tom, protože se věnují pouze vymezené části zkoušení a my potřebujeme umět posoudit hlubší znalost dětí a jejich předpoklady pro studium," dodal Vondrák.

Kartous: Víceletá gymnázia jsou omyl, kastují společnost, montovny nejsou budoucnost

Nutit patnáctiletého člověka, aby si vybral svoji budoucí odbornost, je velká hloupost, tvrdí Bohumil Kartous ze společnosti EDUin. | Video: Daniela Drtinová |  21:36

autor: Michaela Endrštová | 11. 4. 2019 12:23

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama