Praha - Kdyby se Občanská demokratická strana dostala po volách k moci, zatočí s lidmi, kteří budou blokovat stavbu nových dálnic.
Dnes představila část volebního programu, který se týká ekologie. Zaútočila na občanské organizace, které podle ní brzdí některé stavby ryze obstrukčními námitkami.
"Musí za to nést i finanční odpovědnost," zdůvodnil plán své strany místopředseda ODS David Vodrážka, který za ekologický program strany zodpovídá.
Miroslav Patrik ze sdružení Děti Země později označil tento bod volebního programu ODS za stupidní. "Vytváří atmosféru strachu. Občané se budou bát vyjádřit svůj názor k plánovaným stavbám," uvedl.
Dodal, že mu ve volebním programu ODS naopak chybějí tresty pro úředníky, kteří povolí stavbu nezákonně. "Třeba u dálnice D8 přes České středohoří jsme vyhráli asi tři soudní spory a úředníkům se nic neděje," konstatoval Patrik.
Co stojí v programu ODS
"Odpovědnost za škody vzniklé bezdůvodným blokováním staveb, případně jiných aktivit, ponese ten, kdo tvrdí něco, co je nepodložené."Všichni takové případy známe
Na dotaz Aktuálně.cz, jaké konkrétní případy obstrukcí má ODS na mysli, odpověděli politici, že takové případy všichni známe.
"Nebudu jmenovat žádný projekt," řekl Vilém Žák, někdejší náměstek ministra dopravy Petra Bendla a spoluautor ekologického programu ODS.
Podle Miroslava Patrika z Dětí Země má každý účastník správního řízení podávat jakékoli namítky, o nichž si myslí, že mají z jeho pohledu důvod.
"Autoři volebního programu ODS asi neznají správní řád. Každý účastník řízení může podat námítku na cokoli," upozornil Patrik, podle něhož má poslední slovo soud. Ten by podle představ ODS měl v takových případech rozhodovat rychle, v řádech týdnů či měsíců.
Už nikdy plzeňský obchvat
Místopředseda Občanské demokratické strany David Vodrážka nakonec jako negativní příklad obstrukce uvedl stavbu obchvatu Plzně, která se kvůli sporům o její trasu protáhla na roky.
"Nejvíce tím trpěli obyvatelé Plzně," řekl Vodrážka. Tento příklad však druhý muž ODS nezvolil příliš šťastně, protože jedním z těch, kdo obchvat zdržel, byla vláda pod vedením ODS a Václava Klause.
V roce 1994 totiž změnila verdikt tehdejší české vlády z jara 1991, která souhlasila s trasou obchvatu, která měla vést blíž k Plzni. Klaus a jeho ministři dálnici posunuli dál od města.
Až následné územní řízení zažalovali ekologické organizace a soud ho posléze zrušil. "Bylo to proto, že úředníci rozhodli nezákonně," řekl Aktuálně.cz Miroslav Patrik z Dětí Země, podle něhož byla chyba v posouzení vlivů obchvatu na životní prostředí (EIA).
Nová EIA navíc podle Patrika ukázala, že původní varianta, kterou schválila ještě Pithartova vláda, je k přírodě šetrnější. Jenže úředníci a politici trvali na trase dále od Plzně. Odpůrci nakonec ustoupili, ale termín dokončení byl o několik let odložen.
Vodrážka chce čisté rozhodování, ale dostal pokutu
Druhý muž občanských demokratů David Vodrážka souhlasí s tím, že všechna správní řízení musí být maximálně transparentní, odpolitizovaná.
"Není přípustná, aby rozhodnutí o jakékoli stavbě se řídilo podle toho, jak se ministr vyspí," řekl Vodrážka, který je současně starostou třináctého pražského obvodu.
Právě Praze 13 přitom letos v březnu udělil pokutu 70 tisíc korun Úřad na ochranu hospodářské soutěže, který zjistil pochybení při zadávání v zakázce za více než sedm milionů korun na hledání firmy pro kontrolu nad nakládání s dotacemi z Bruselu.
Nebýt pochybení, mohla radnice podle antimonopolního úřadu vybírat z více nabídek, anebo mohly být nabídky lépe připraveny a Praha 13 mohla ušetřit.
Evropské dotace na různé ekologické projekty jsou také jednou z volebních priorit ODS v kapitole o životním prostředí.