NKÚ: Modernizace železnice vázne, nemá koncepci

Domácí Domácí
25. 3. 2013 10:25
Resort dopravy podle úřadu nemá koncepci, chybně zadává zakázky a rozděluje peníze
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ)se zaměřil na výstavbu železničních uzlů v letech 2009 až 2012. Zkontroloval ministerstvo dopravy, Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI), Správu železniční dopravní cesty (SŽDC) i konkrétní projekty.

"NKÚ v minulosti již několikrát upozorňoval na nekoncepční přístup k financování výstavby, oprav a údržby železniční infrastruktury. Ministerstvo dopravy a SFDI nemají - v kontextu finančních možností - jasně stanovené priority ani posloupnost infrastrukturních investic," sdělila tisková mluvčí NKÚ Olga Málková.

Problematické jsou podle NKÚ i nejasně rozdělené rozhodovací pravomoci mezi ministerstvem dopravy a SFDI. "Modernizaci železnice nejvíce komplikuje nastavení financování projektů - peníze na ně se totiž rozdělují vždy jen na jeden rok, aniž by byly zajištěny prostředky na roky další. Tyto projekty jsou přitom převážně otázkou více let, někdy i desetiletí," uvedla.

V průběhu přípravy a modernizace železničních dopravních uzlů se významně měnily jak finanční, tak časové parametry jednotlivých projektů. U pěti kontrolovaných projektů, které byly v době kontroly dokončeny, například došlo oproti původním smlouvám k navýšení cen - a to o 8 až 19 procent.

Kauza brněnské myčky vagónů

Nejvyšší kontrolní úřad zmínil i jeden konkrétní případ. Ministerstvo dopravy v rámci projektu modernizace odstavného nádraží v Brně dodatečně schválilo vybudování myčky vagónů. Kontrolorům ale nepředložilo žádný doklad, který by prokazoval ekonomickou efektivnost a návratnost této investice.

"Myčku SŽDC postavila za 305,7 milionu korun. V roce 2011 ji pak pronajala soukromé společnosti za 4 miliony korun za rok. Investiční náklady na postavení myčky by se tak - bez započtení inflace a jejího opotřebení - měly SŽDC vrátit za 75 let," dodává úřad ve své tiskové zprávě.

Nedostatky kontroloři zjistili i v zadávání veřejných zakázek. SŽDC u kontrolovaných projektů zadávala dodatečné stavební práce v jednacím řízení bez uveřejnění, aniž by prokázala splnění všech zákonem stanovených podmínek. U jedné nadlimitní zakázky neoprávněně zkrátila lhůtu na podání nabídek z 52 na 27 dní.

 

Právě se děje

Další zprávy