NKÚ: Modernizace železnice vázne, nemá koncepci

Domácí Domácí
25. 3. 2013 10:25
Resort dopravy podle úřadu nemá koncepci, chybně zadává zakázky a rozděluje peníze
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ)se zaměřil na výstavbu železničních uzlů v letech 2009 až 2012. Zkontroloval ministerstvo dopravy, Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI), Správu železniční dopravní cesty (SŽDC) i konkrétní projekty.

"NKÚ v minulosti již několikrát upozorňoval na nekoncepční přístup k financování výstavby, oprav a údržby železniční infrastruktury. Ministerstvo dopravy a SFDI nemají - v kontextu finančních možností - jasně stanovené priority ani posloupnost infrastrukturních investic," sdělila tisková mluvčí NKÚ Olga Málková.

Problematické jsou podle NKÚ i nejasně rozdělené rozhodovací pravomoci mezi ministerstvem dopravy a SFDI. "Modernizaci železnice nejvíce komplikuje nastavení financování projektů - peníze na ně se totiž rozdělují vždy jen na jeden rok, aniž by byly zajištěny prostředky na roky další. Tyto projekty jsou přitom převážně otázkou více let, někdy i desetiletí," uvedla.

V průběhu přípravy a modernizace železničních dopravních uzlů se významně měnily jak finanční, tak časové parametry jednotlivých projektů. U pěti kontrolovaných projektů, které byly v době kontroly dokončeny, například došlo oproti původním smlouvám k navýšení cen - a to o 8 až 19 procent.

Kauza brněnské myčky vagónů

Nejvyšší kontrolní úřad zmínil i jeden konkrétní případ. Ministerstvo dopravy v rámci projektu modernizace odstavného nádraží v Brně dodatečně schválilo vybudování myčky vagónů. Kontrolorům ale nepředložilo žádný doklad, který by prokazoval ekonomickou efektivnost a návratnost této investice.

"Myčku SŽDC postavila za 305,7 milionu korun. V roce 2011 ji pak pronajala soukromé společnosti za 4 miliony korun za rok. Investiční náklady na postavení myčky by se tak - bez započtení inflace a jejího opotřebení - měly SŽDC vrátit za 75 let," dodává úřad ve své tiskové zprávě.

Nedostatky kontroloři zjistili i v zadávání veřejných zakázek. SŽDC u kontrolovaných projektů zadávala dodatečné stavební práce v jednacím řízení bez uveřejnění, aniž by prokázala splnění všech zákonem stanovených podmínek. U jedné nadlimitní zakázky neoprávněně zkrátila lhůtu na podání nabídek z 52 na 27 dní.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Koronavirus odsouvá zrušení střídání zimního a letního času, zřejmě na dlouho

Koronavirová krize odsouvá možné zrušení pravidelného střídání času, zřejmě na dlouhou dobu. Evropská komise původně navrhovala zrušení střídání času na letošní nebo příští rok, v současnosti se však o věci nejedná a je otázkou, zda se s ohledem na současnou krizi a její dopady téma na jednací stůl vůbec vrátí. Řekl to mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. V noci na neděli 25. října se hodinové ručičky ve 03:00 posunou o hodinu zpět.

Evropská komise v roce 2018 navrhla zrušení střídání času, ponechala však na členských státech, aby se dohodly na tom, který čas bude zaveden celoročně. Česká vláda předloni podpořila zavedení zimního, tedy standardního středoevropského astronomického času. Návrh komise ovšem ještě musí schválit unijní Rada a Evropský parlament, do té doby se nic nemění.

Zdroj: ČTK
Další zprávy