Praha - Matěj Jungwirth studuje čtvrtý ročník elitního pražského gymnázia, v květnu u státní maturity by tak neměl mít žádný problém, ale má ho. Kvůli těžkému sluchovému postižení, které kompenzuje sluchadly a odezíráním, ho stát nutí skládat speciální maturitu odděleně od jeho spolužáků, s jiným zadáním a s výhodami, o které nestojí.
Týdny si dopisuje s Centrem pro zjišťování výsledků vzdělávání, které maturitu zajišťuje, i ministerstvem školství.
"Průběhem maturitní zkoušky nanečisto jsem byl zklamán a snad poprvé za svoji školní docházku jsem se cítil být svým handicapem limitován a oddělen od svých spolužáků. Protože předpokládám, že cílem úprav pro žáky s PUP (přiznané uzpůsobení podmínek, pozn. red.) je pravý opak, žádám o individuální přizpůsobení úprav podle svých potřeb," napsal Matěj Jungwirth Cermatu.
"Dělají z něho handikapovanějšího, než je," shrnuje dojmy Matějova matka Iva Jungwirthová.
Matěj konkrétně žádal, aby mohl být ve třídě se spolužáky, měl stejné zadání jako oni, mohl s nimi o zkoušce normálně mluvit, tak jak je zvyklý, naopak odmítá speciální zadání i časové přestávky navíc. Odpověď od Cermat přišla jasná: Vyhovět vám nemůžeme, je na to zákon.
"My nemáme, jak komu vycházet vstříc. My o tom, jakou kdo bude skládat maturitu nerozhodujeme, o tom rozhoduje posudek pedagogicko-psychologické poradny a stanovisko ředitele školy," řekl k tomu ředitel Cermat Pavel Zelený.
Je to neetické, říká ředitel školy
Výkonný ředitel gymnázia PORG Daniel Přibík studenta podpořil v dopise Cermatu, stejně jako Karla Svobodová ze Speciálně pedagogického centra, kam Matěj od dětství chodí. "Za Matějův obrovský životní úspěch považuji skutečnost, že se dokázal plně integrovat do slyšící populace. Průběh maturitní zkoušky, která ho naopak z kolektivu uměle vyčleňuje, považuji za neetický," stojí v Přibíkově dopise.
Matěj Jungwirth neuspěl u úřadů ani s další žádostí. Studuje jazyky, plánuje i studium v USA, a chtěl by, stejně jako ostatní studenti, skládat i poslechovou část zkoušky z angličtiny.
Potřeboval by jen člověka, který by mu text přečetl, aby mohl odezírat. Stejně tak skládal zkoušky z angličtiny v soukromých institucích. Podle úřadů to ale nejde, protože není dost lidí, kteří by všem sluchově postiženým studentům poslechovou část přečetli.
Ministerstvo školství se situaci pokouší řešit, zatím ale není jasné, zda bude umět požadavkům Matěje Jungwirtha vyhovět.
"Takových požadavků je více, intenzivě se tomu věnujeme. Hledáme řešení, které by bylo přijatelné pro obě strany," řekl k tomu mluvčí ministerstva školství Václav Koukolíček.