Nehoda v Ústí: Inspekce zkoumá, jaký byl den strojvůdce

Markéta Chaloupská
1. 7. 2010 11:36
Na dotazy čtenářů odpovídal náměstek Drážní inspekce Jan Kučera
Jan Kučera
Jan Kučera | Foto: Ondřej Besperát

Praha - Na železničních přejezdech letos umírá rekordní množství lidí.

Jen od ledna přišlo o život 32 lidí, což je za stejné období dvojnásobek oproti roku 2009. Jedná se o nejhorší statistiku za posledních sedm let.

Zatím poslední tragédie se odehrála ve středu na železničním přejezdu v centru Vsetína, kde vlak srazil pětačtyřicetiletého muže. Ten byl na místě mrtev. Nehoda se stala na přejezdu zabezpečeném světelnou výstražnou signalizací bez závor.

Podle Drážní inspekce je právě tento typ přejezdů vůbec nejhorší.

Ač je takovýchto přejezdů pouze čtvrtina z celkového počtu, zemřelo na nich za loňský rok 22 lidí, což je 58 procent z celkového počtu obětí.

Tento týden také poznamenala tragická nehoda vlaku v Ústí nad Labem, při které zemřel strojvedoucí a dalších jedenáct lidí bylo zraněno.

"Drážní inspekce teď bude velmi pečlivě procházet časový snímek (kdy strojvedoucí nastoupil do práce, zda nebyl ve stresu, kdy měl mít přestáku, konec směny), aby zjistila, proč jel vlak tak rychle," popsal v rozhovoru se čtenáři jeden z detailů vyšetřování této události náměstek Drážní inspekce Jan Kučera.

Celý online rozhovor o nehodách na dráze najdete níže

Odpovězeno: 01. 07. | 10:03Autor: PLK

Otázka: Chtěl bych se Vás zeptat, zda se již ví něco ohledně té něhody v Ústí. Zajímalo by mě, kdo za tuto nehodu může. Vím, že je to stále ještě asi v šetření, ale zajímal by mě dosavadní průběh vyšetřevání a průběžné výsledky. Celé mi to totiž připadá dosti podivné. Děkuji Vám.

Jan Kučera: Dobrý den, všechna fakta, která je možná zatím zveřejnit, jsou na našem webu. V kostce řečno: vlak jel moc rychle. Ale proč tomu tak bylo a zda na nehodu nemělo vliv i něco dalšího, (stav kolejiště, vnější vliv), ještě prošetřujeme.

Odpovězeno: 01. 07. | 10:04Autor: Michal

Otázka: Nevíte jestli např. Ministerstvo dopravy spolu s Besipem neuvažují se o podobně "brutální" kampani jako je Nemyslíš, zaplatíš? Ukázat lidem, že jedno nezastavení před přejezdem = takřka jistá smrt. Aby bylo jasně vidět, že stotunový vlak ikdyž jeden jen 30 km/h rozpáře auto jako konzervu...

Jan Kučera: To je otázka spíše na ministerstvo. Na našich stránkách (www.dicr.cz) najdete 2 filmy, které sice nejsou zas až tak brutální, ale názorně ukazují, jak se chovat na přejezdech (film Řidič, postrach přejezdů) a v okolí železnice (film Hazardéry železnice zabíjí). Mimochodem, co udělá vlak s automobilem, je vidět hned v tom prvním filmu.

Odpovězeno: 01. 07. | 10:04Autor: Michal

Otázka: Druhý dotaz: nebylo by vhodné umísťovat na všechny nově instalované závory také záznamové zařízení, které by v případě nehody jasně určilo viníka? Usnadnilo by vám to vyšetřování?

Jan Kučera: Bylo a děje se tak.

Odpovězeno: 01. 07. | 10:05Autor: KK

Otázka: Jak hodnotíte spolupráci jednotlivých dopravců, popř. správních orgánů při vyšetřování příčin železničních nehod? (je dostatečná, nedostatečná atp...)

Jan Kučera: Omlouvám se, ale je to příliš obecná otázka. Obecně se dá říct, že někdo spolupracuje lépe, někdo hůře.

Odpovězeno: 01. 07. | 10:09Autor: Marie Mrázková

Otázka: Dobrý den,
nechci se ptát na nehody na přejezdech, protože ty Vy z valné většiny ovlivnit nemůžete. Spíše by mě zajímalo, co děláte pro to, aby se nestávaly takové nehody, jako byla ta úterní v Ústí nad Labem.
Za odpověď Vám předem děkuji
Marie Mrázková

Jan Kučera: Drážní inspekce především šetří nehody. Ve zbývajícím čase (a toho je poslední dobou opravdu velmi málo) nesedí naši inspektoři v kancelářích a nečekají, až se něco stane, ale vyrážejí do terénu provádět tzv. státní dozor ve věcech drah. Je to vlastně kontrola reality provozu. Takže se třeba objeví na lokomotivě (zkontrolují vybavení, strojvedoucího), ve stanici (zda je všechno v pořádku) nebo i na trati (např. viditelnost návěstidel a správné schování zaměstnanců drah). Bohužel musím přiznat, že na tuto preventivní činnost je kvůli vyššímu počtu nehod a stále nižšímu počtu zaměstnanců DI (=důsledek snižování počtu sttních zaměstnanců) méně času.

Odpovězeno: 01. 07. | 10:10Autor: Stingray

Otázka: Dobrý den, existují statistiky dokumentující počty nehod (potažmo smrtelných nehod) na železničních přejezdech vybavených starými ručně ovládanými mechanickými závorami (pomocí lanovodů ze stanic)? A pokud ano, lze tyto statistiky někde nalézt či popřípadě uveřejnit?

Jan Kučera: Ano, existují. Jsou součástí našich výročních zpráv (kapitola mimořádné události na železničních přejezdech), a ty jsou na naše webu (www.dicr.cz). Výroční zpráva za rok 2009 je již téměř hotová - stručně: na "mechanických závorách" se loni nestala žádná nehoda.

Odpovězeno: 01. 07. | 10:12Autor: tony

Otázka: Jak je vůbec možné,že zkušený řidič vlaku si dovoluje takto hazardovat se životy lidí co veze.Je to běžné,že si jezdí jak chtějí?Když má povolenou určitou rychlost tak ji přeci jako profesionál musí respektovat a má to mít tak říkajíc pod kůží.Díky.

Jan Kučera: Nevím přesně, na co mám odpovědět, snad jen to, že při šetření nehod předpokládáme, že strojvedoucí určitě nechtěl spáchat ani sebevraždu, ani vraždu, takže pokud pochybil, musí tam být jiný důvod než úmysl (přehlédnutí, únava, nesoustředění, přetížení, špatný psychický stav). Pokud strojvedoucí přežije, může to vysvětlit; v případě nehody v Ústí už se bohužel musíme spolehnout pouze na zjištěná fakta ze záznamů a výsledků expertíz.

Odpovězeno: 01. 07. | 10:13Autor: XY

Otázka: Dobrý den,
co zavést na tzv. nebezpečných přejezdech kamerový systém, a monitorovat každý přestupek (použitelné jen pro automobily).Jinak pomůže už snad jen zvýšená kontrola policie ČR. Kampaně v naší republice jsou zbytečné, lidi si myslí, že jsou nesmrtelní..Hezký den

Jan Kučera: Některé přejezdy takto skutečně vybavené jsou, ale je to zase otázkou peněz. Monitorování chování řidičů může provádět jen policie, je to tedy otázka na ni.

Odpovězeno: 01. 07. | 10:15Autor: Lada

Otázka: Ptám se na nehodu v Ústí.Můžete mi říci jaká byla návěst na návěstidle,které bylo v danou dobu před obvodem výhybek.A otázka druhá:Jaká by byla návěst v případě,že by vlak jel přímým směrem.Děkuji za odpověď

Jan Kučera: Vlak měl do výhybny Ústí nad Labem jih (=od návěstidla a v obvodu přilehajích výhybek) jet rychlostí 50 km/h. Přímým směrem by měl (zřejmě) volno (případně výstrahu), tzn. maximální traťovou rychlost, ta je tam 120 km/h (a následně se snižuje na 80 km/h), pokud ovšem nebyl důvod k jejímu snížení z jiných důvodů (např. rozkazem).

Odpovězeno: 01. 07. | 10:16Autor: Tomáš

Otázka: Existuje kvalifikovaný odhad, jaký podíl smrtelných nehod činí sebevraždy?

Jan Kučera: Ne, nebo alespoň o něm nevíme. Většinou jde o nehody chodců. Ale určování, zda jde o nešťastnou událost/sebevraždu/vraždu, je věcí policie.

Odpovězeno: 01. 07. | 10:17Autor: JK

Otázka: Dobrý den. Jak je možné, že v místě, kde vlak vykolejil byla povolená rychlost pouze 50km/hod, když se jedná o tzv. koridorovou trať ? Trať Ústí nad Labem - Lovosice náleží k I. tranzitnímu koridoru, kde by měla být všude garantovaná rychlost mezi 80 - 120 km/hod. To se už opět rozpadá ?

Jan Kučera: Ne, vlak měl jen tzv. do odbočky na výhybce, takže musí snížit rychlost (fyzikální zákony).

Odpovězeno: 01. 07. | 10:18Autor: J.Martinec

Otázka: Dobrý den,
měl jsem dojem, že na rekonstruovaných tratích, zejména koridorech, řídí rychlost vlaku automatika - u Ústí tomu tak není? Čili rychlost vlaku ovládá pouze strojvedoucí podle toho, co vidí "na semaforu"?

Jan Kučera: Ano, to nejdůležitější je na strojvedoucím. Samozřejmě ho technika umí upozornit na chybu (a klidně i vlak v případě, že třeba pojede moc rychle, zpomalit, případně na "červenou" zastavit), ale i to může strojvedoucí obejít.

Odpovězeno: 01. 07. | 10:22Autor: Petr Šinagl

Otázka: Dočkáme se někdy na tuzemské železniční síti funkčního vlakového zabezpečovače (tj. zařízení, které v případě projetí kolem návěstidla rychlostí vyšší než povolenou vlak samo zastaví - což "zobrazovač" LVZ rozhodně není), který je za hranicemi zcela samozřejmou podmínkou jízdy po kolejích ?

Jan Kučera: Snad ano, je to otázka na MD (může uvolnit peníze) a SŽDC (provozovatel dráhy). My jsme už dávali bezpečnostní doporučení, aby se zavedení systému ETCS co nejvíce urychlilo. Víc udělat nemůžeme, tratě bez vlakového abezpečovace jsou v pořádku, jen na úroveň bezpečnosti je trochu nižší (ale nelze říct, že by byly nebezpečné, anologie hledejme např. u automobilů airbagy - ty s nimi jsou určitě bezpečnější než ty bez nich, ale ty bez nich nejsou nebezpečné).

Odpovězeno: 01. 07. | 10:22Autor: MK

Otázka: Nebyl náhodou strojvedoucí pod vlivem alkoholu? Již několikrát jsem viděl různé strojvedoucí popíjet lahvové pivo, jednou si dokonce dávali pálenku s výpravčím. No je toto možné? Mor na vás, ČD je mastodontní kolos, kde panují předrevoluční poměry.

Jan Kučera: Počkáme na výsledek pitvy

Odpovězeno: 01. 07. | 10:27Autor: Jarda

Otázka: Jednou se mi na Bruntálsku stalo, že na signalizaci neblikalo žádné červené světlo, přestože přes něj přejížděl vlak. V jakém stavu je signalizace a jaká je její spolehlivost ? Kdo může v tomto případě za nehodu, kdyby k ní došlo ?

Jan Kučera: Nelze odpovědět jednoznačně, neznám detaily, zřejmě by ale chyba byla na straně řidiče automobilu(!). Pokud totiž na přejezdu nebliká bílé světlo, musí se uživatel pozemní komunikace chovat tak, jako by byla signalizace v poruše - proto je na KAŽDÉM přejezdu výstražný kříž, který ukládá povinnost řidiči (chodci, jezdci apod) se přesvědčit, zda může koleje bezpečně přejet. Zákon o provozu na pozemních komunikacích jasně říká, že bliká-li červené světlo, nesmí se na koleje vjíždět, což neznamená, že když červená světla blikat nebudou, že se vjíždět může!
Světelné zabezpečovací zařízení je stroj, může se pokazit. Legislativa s tím počítá, vlaky v tomto případě minimálně 60 metrů před přejezdem jedou rychlostí max. 10 km/h a houkají. V případě, že by došlo k nehodě za takové situace, byla by odpovědnost mimo železnici.
Jiný případ by ale nastal, kdyby světla neblikala a vlak jel rychleji než 10 km/h. V tomto případě bychom samozřejmě mluvili minimálně i o spoluodpovědnosti dráhy (a nebránili bychom se ani dát 100% odpovědnost železnici). Občas se taková věc přihodí, ale je to opravdu velmi zřídka. Více na našem webu ve filmu Řidič, postrach přejezdů.

Odpovězeno: 01. 07. | 10:31Autor: neli13

Otázka: Dobrý den? Zajímá mě, kdo tedy může za tuto hrozivou statistiku? A proč se tak děje? Vždyť není možné, aby se řidiči (mohou-li za to) z roku na rok změnili?! Nemůže to být odstraňováním klasických padacích závor na ty světelné? V čem vidíte tedy cchybu? Děkuji a přeji hezké léto.

Jan Kučera: Drážní inspekce prosazuje, aby na přejezdech byly vždy závory, neboť pak významně klesá počet nehod (řidiči prostě musí zastavit, pokud si nechtějí odřít lak auta). Ale jen "světla" na přejezdech jsou dostatečná - řidič má informaci o tom, že se blíží vlak (a pokud je například oslněn sluncem, což je častá výmluva, tak má i zvukový signál, a ten je dost výrazný). Chybu (bohužel) vidíme u řidičů; to bohužel je tam záměrně - kdybychom totiž měli nějaké zjištění, že je problém i na železnici, mohli bychom to řešit, takto bohužel musíme pořád jen opakovat varování. Mimochodem, chystáme tiskovou zprávu, z ní vyplývá, že letos už na přejezdech zemřelo víc lidí než za celý rok 2007!

Odpovězeno: 01. 07. | 10:33Autor: Martin

Otázka: Dobrý den, jaká je přibližná zábrzdná vzdálenost u vlaku z rychlosti 50 km/h? U auta to musí být do 35m. Uvažujete v rámci dnů železnice apod. o názornou ukázku rychlosti zastavení vlaku a auta při stejné rychlosti? Děkuji.

Jan Kučera: Nelze jednoznačně odpovědět, minimální zábrzdná vzdálenost u rychlosti 50 km/h činí 400 metrů. Ukázky nemůžeme realizovat, nevlastníme jediné drážní vozidlo; navíc bychom provozováním dráhy či drážní dopravy ztratili svou nezávislost (kdo by nehodu pak nezávisle vyšetřil?), takže ukázka srovnání brzdění je věcí jednotlivých dopravců, pokud se k tomu rozhodnou.

Odpovězeno: 01. 07. | 10:35Autor: RK

Otázka: Co říkáte ponechanému přejezdu na koridoru u Hladkých Životic na staré silnici do N.Jičína, kde pár metrů od něj je přes trať nový nadjezd kvůli nové silnici, která vede paralelně se starou, ovšem ta stará do té nové hned za přejezdem ústí a jinam nevede? Proč neústí před přejezdem a ten se nezruší?

Jan Kučera: Oficiálně - nic, protože to tak bylo schváleno a Drážní inspekci to nepřísluší jakkoliv komentovat, protože to není nebezpečné. Ale neoficálně Vám mohu sdělit, že zejména ostravští kolegové byli z toho velmi rozladění (navíc na tom přejezdu uvízla v zimě sanitka). Ptejte se na SŽDC a správě silnic Moravskoslezského kraje, proč zvolili toto řešení.

Odpovězeno: 01. 07. | 10:36Autor: kakov

Otázka: Dobrý den, rád bych Vám vyjádřil podporu,podle Vašeho vystupování na veřejnosti a osobní přítomností u většiny nehod, jste odborníkem na slovo vzatým a na správném místě, mrzelo mě jak se k Vám zachovali na MDCr.

Jan Kučera: Děkuji za pochvalu a podporu.

Odpovězeno: 01. 07. | 10:42Autor: Zed

Otázka: Dobrý den,
můžete vyloučit, že by nemohla fungovat výstražná signalizace na přezdech? Za jízdy vlakem jsme byli svědky nefunkčních "závor", což nás dost šokovalo. Upozorněný průvodčí se jen zasmál a nic neřešil...

Jan Kučera: Ne, tak vyloučit to nejde, občas opravdu nefunguje (ale velmi, velmi zřídka). Pokud jste zažil jízdu vlaku přes tzv. otevřený přejezd (=přejezd, který neinformuje účastníky pozemní komunikace o blížícím se vlaku), pošlete nám mail na [email protected], my proveříme, zda byla ze stran železnice přijata příslušná opatření (rychlost vlaku max. 10 km/h - detaily jsem již zmínil v předešlé odpovědi).
Ještě ale pár poznámek - pokud jsou závory nahoře, ještě to nemusí znamenat, že přejezd je "otevřený" - rozhodujíci je totiž, zda blikají červená světla, závory jsou doplněk. Ano, není to správné, když závory zůstanou nahoře, ale pokud blikají červená světla, musí řidič před přejezdem zastavit.
Mimochodem, loni v prosinci nám ohlásila jedna řidička, že jí před nosem na přejezdu profrčel vlak, závory byly nahoře, červená světla neblikala. Ukázalo se, že po opravě technik přejezd zapomněl zapnout. No a nám to dráhy "zapomněly" nahlásit. Případem se zabýváme, detaily nemohu proto zveřejnit.

Odpovězeno: 01. 07. | 10:43Autor: Zed

Otázka: Ještě jeden dotaz - mezi lidmi se spekuluje, že za nehodu u UL může zdravotní kolaps strojvůdce. Vyvrátila nebo potvrdila pitva tyto spekulace?

Jan Kučera: Neznáme výsledky pitvy. Je to jedna z hypotéz, ale podle PŘEDBĚŽNÝCH výsledků rozboru záznamů byla po vykolejení zavedena rychlobrzda; přesné výsledky (jde opravdu o zlomky sekund, chce to pečlivé vyhodnocení) budeme znát snad již dnes odpoledne.

Odpovězeno: 01. 07. | 10:44Autor: Slunce

Otázka: Pokud bych rozhodoval o ŘEŠENÍ PROBLÉMU, rychle bych budoval NADJEZDY a PODJEZDY bez ohledu na to, kolik to stojí - přes 8000 v ČR. Právě nečinnost v tomto je zlo. Např. v Olomouci i po vybudovani koridoru je nadale přejezd směr Holice, i když velmi brzdí autodopravu. Je to nemožné ! jas-nebe.cz

Jan Kučera: Ano, nejlepší přejezd je žádný přejezd. Pokud Vás zajímají konkrétní přejezdy (proč zůstaly, jak jsou zabezpečené), musíte se zeptat u provozovatele dráhy (SŽDC), proč zvolil takové řešení.

Odpovězeno: 01. 07. | 10:47Autor: J.Hinze

Otázka: Jezdím často Pendolinem Ostrava/Praha. Mám otázku, kolik je na této trati automatických přejezdů, na kterých je povoleno 160km? A kolik km budeme Pendolinem tlačit, třeba pro technickou poruchu, uvíznutý automobil? Dopadne Pendolino stejně jako Elefant v Ústí?

Jan Kučera: To je spíš otázka na konstruktéry jednotky, zda prováděli nějaké testy. Počet přejezdů není problém spočítat, není to ale na pár minut, bohužel takové přejezdy jsou, i když při dodržení všech předpisů (zejména ze strany řidičů) se nemusíte střetnutí obávat. Zábrzdná vzdálenost při rychlosti 160 km/h je 1000 metrů, určitě byste ale zastavili dříve (větší tření), ale chápu, že tato informace Vás asi neuklidní. Lépe ale odpovědět neumím, musel bych spekulovat.

Odpovězeno: 01. 07. | 10:52Autor: Honza

Otázka: Dobrý den. Jak je možné, že zkušený strojvedoucí s velmi dobrou praxí na stanovišti, se seznámením trati po které denně jezdil z ničeho nic jede o 58km/h víc, než je povoleno a zrovna v místech, kde je jisté vykolejení vlaku ?? Mně osobně je to divné, když do poslední chvíle ,, mačkal bdělost ,, ???

Jan Kučera: Nevím, jak reagovat, i pro nás je to záhadou, nechci spekulovat. Obecně se snad dá napsat jen to, že každý občas udělá chybu (když je to uklízečka, nebývá to tak tragické, jak když selže řidič kamionu či strojvedoucí). Drážní inspekce bude velmi pečlivě procházet časový snímek (kdy strojvedoucí nastoupil do práce, zda nebyl ve stresu, kdy měl mít přestáku, konec směny), aby zjistila, proč jel vlak tak rychle. Ono uzavřít šetření konstatováním, že za to může strojvedoucí, je sice snadné, ale z hlediska dlouhodobé prevence je to k ničemu, když se nepokusíme zjistit, proč např. přehlédl návěstidlo.
Tím ale nechci napsat, že by nehodu u Ústí způsobil strojvedoucí, jen obecně naznačuji náš postup šetření. V případě nehody v Ústí ještě budeme prověřovat další možné příčiny nehody (technický stav vlaku, kolejiště).

Odpovězeno: 01. 07. | 11:00Autor: Kasík

Otázka: Dobrý den, existuje nějaké objektivní porovnání bezpečnosti jednotlivých doprav (železniční, silniční, letecké apod.) ve světě a u nás? Děkuji

Jan Kučera: Snad ano, není to otázka pro DI, ale spíš pro mimisterstvo dopravy nebo Drážní úřad (ten posílá do Evropy údaje o nehodovosti na dráhách). Ale když se během jednání v Evropské železniční agentuře bavíme s kolegy z jiných zemí, nemáme pocit, že bychom na tom byli tak špatně. Musíme si totiž uvědomit, že naše železniční síť je opravdu hustá a počet přejezdů je opravdu enormní.
Děkuji všem diskutujícím za zájem o problematiku bezpečnosti na železnici a všechny čtenáře si dovoluji tímto požádat, aby se v okolí železnice chovali tak, abychom je nikdy neměli v našich statistikách. Přeji všem příjemné léto. jkl

 

Právě se děje

Další zprávy