Záměr vybudovat přístav v Břeclavi a napojit Moravu na dunajskou vodní cestu v Rakousku úplně vypadl z plánů na rozvoj vodní dopravy. Obří logistické centrum Břeclav, jehož součástí měl být i přístav, není zahrnuto ani v zadání územního plánu Břeclavska, které schválili jihomoravští krajští zastupitelé.
Mluvčí ministerstva životního prostředí Kateřina Šulová potvrdila, že varianty kanálu byly vypuštěny ze seznamu obecně prospěšných staveb. "Budou vedeny pouze jako územní rezerva," uvedla.
Výstavba kontroverzního, devadesát kilometrů dlouhého a dvanáct metrů širokého kanálu, měla stát asi třiadvacet miliard korun. Kromě peněz z rozpočtu EU se na financování měli podílet i soukromí investoři.
Co bude s jezy na Labi?
S problémy se potýkají i další projekty na tuzemských vodních cestách.
Na rozhodnutí tak čeká například další velká investiční akce, vybudování jezu na řece Labi u Děčína. Stavba by měla stát tři a půl miliardy korun, nyní se posuzuje její vliv na životní prostředí. Projekt nezískal příliš velkou podporu na německé straně hranice a protestují proti němu také ochránci životního prostředí.
Ekologové a občanská sdružení totiž chtějí, aby byl místo jezu na Labi zaveden jednosměrný provoz lodí. "Je to ve světě běžná praxe, lodě by pluly jedním směrem například od 6 do 18 hodin a v noci opačně," vysvětluje ředitel ústeckého sdružení Přátelé přírody Marian Páleník.
Tyto návrhy, včetně nákupu nových lodí s nižším ponorem za státní dotace, by se měly objevit v posouzení vlivu jezu na životní prostředí, které by mělo být dokončeno do poloviny roku. Podle ministra dopravy Milana Šimonovského by se jez měl začít stavět koncem příštího roku.
Zablokovaný kanál u Přelouče
Problémy provázejí také výstavbu tříkilometrového plavebního kanálu za jednu a půl miliardy korun na Labi u Přelouče. Kanál je důležitý pro splavnost Labe až do Pardubic.Výstavbu kanálu několikrát svými odvoláními zablokovali ekologové.
Krajský úřad v Pardubicích koncem minulého roku námitky ekologů zamítl a výstavbu kanálu potvrdil. Ekologové se ale chtějí obrátit na soud.
Do výstavby "přeloučského" kanálu promluví také Evropské komise, která dostala k projednání stížnost českých ekologických organizací. Šlo o historicky vůbec první stížnost, která z Česka k Evropské komisi zamířila.