Na komunismus vzpomíná s nostalgií čím dál více lidí

jem
2. 11. 2009 21:26
Po dvaceti letech od pádu železné opony se zvyšuje procento lidí, kteří na komunismus vzpomínají shovívavě.
Foto: Reuters

Washington - Bez pár dnů je tomu dvacet let od pádu Berlínské zdi a sametové revoluce.

V postkomunistických zemích sice většina lidí schvaluje přechod k demokracii, ale počet těch, kteří se domnívají, že jim bylo za totality lépe, narůstá.

Vyplývá to z průzkumu americké neziskové organizace Pew Research Center.

Jak napovídají výsledky rozsáhlé ankety, počet lidí, u kterých vymizelo nadšení pro demokracii a pluralitní politický systém, roste především v bývalých zemích Sovětského svazu.

Naopak nejkladněji hodnotí změny, které následovaly po pádu železné opony Češi a obyvatelé tehdejší NDR.

Na otázku, zda se nyní mají lépe, než před dvaceti lety, odpovědělo kladně největší procento Poláků - 47 %.

Naopak nejpesimističtější jsou v tomto ohledu Slováci. Osmačtyřicet procent obyvatel se domnívá, že se mají a budou mít hůře.

Češi jsou v tomto směru rozděleni zhruba půl na půl: 45 % se domnívá, že se má lépe, oproti tomu 39 % dotázaných má dojem, že je jejich situace horší, než před listopadem 1989.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Hackeři zaútočili na běloruskou státní televizi, ukázali protesty

Běloruští hackeři narušili internetové vysílání běloruské státní televizní a rozhlasové společnosti BT a místo večerních zpráv umístili na její web videa natočená na protivládních protestech. Nahrávky ukazovaly bití a zatýkání demonstrantů běloruskou policií, informuje server Tut.by.

Hackeři přerušili v sobotu večer přímý přenos na webu televize BT ve chvíli, kdy její redaktoři mluvili s náměstkem ministra zdravotnictví o onemocnění covid-19 v Bělorusku. Místo toho se na stránkách objevily záběry z protivládních protestů, které na sociální síti Telegram umístil televizní kanál Current Time TV a kanály Nexta, Onliner a TUT.BY.

Ve stejnou dobu se na telegramovém kanálu skupiny s názvem Kyber-Partyzáni objevila zpráva "Pokud BT nechce lidem ukázat pravdu, ukážeme ji my". Později přestala stránka televize fungovat.

Zdroj: ČTK
Další zprávy