Praha - Petr Fiala se předsedou ODS stal v lednu 2014. Strana v něm tehdy viděla spasitele, který ji měl vyvést z krize po krachu vlády Petra Nečase a dramatickém propadu ve sněmovních volbách z října 2013.
Po více než třech letech je zřejmé, že bývalý ministr školství a rektor Masarykovy univerzity v Brně občanské demokraty zachránil před smrtí. O návratu na výsluní ale zatím nemůže být řeč, strana se v průzkumech pohybuje nejčastěji kolem 10 až 13 procent podpory. Na Fialovi a spol. je však patrné sebevědomí, občas dokonce zní, jako by mezi ODS a hnutím Andreje Babiše v sociologických šetřeních nebyl rozdíl 20 procent.
V programu, který jste představili v březnu, rezolutně slibujete, že zrušíte kontrolní hlášení. Ovšem EET máte v jiné kolonce, slibujete, že prosadíte zastavení. Proč ten rozdíl? Vypadá to trochu tak, že si připravujete půdu pro případné povolební koaliční vyjednávání…
Naši voliči tomu rozumí, a když s nimi mluvím, jasně chápou, co jim slibujeme a co chceme udělat. Takže samozřejmě EET nemůže pokračovat. A bez jakýchkoliv kliček, o kterých spekulujete, říkám jasně, že po volbách nebude ani kontrolní hlášení, ani EET.
Příští vláda, pokud byste v ní měli sedět, bude tedy muset zrušit EET? Přes to nejede vlak?
Ale to zdaleka nestačí. Naše politika je taková, že je potřeba uvolnit ruce podnikatelům, aktivním lidem. Je potřeba zastavit třídní boj, který s nimi vede současná vláda, jež považuje tyto lidi za nepřátele. A k tomu patří zrušení těchto nesmyslných věcí, které nezvyšují daňový výběr, nezlepšují podnikatelské prostředí. Ale naopak vedou k zániku živností, zhoršení kvality života třeba na venkově.
Vy říkáte, že se nezvyšují daňové výnosy, finanční ředitelství ale teď oznámilo, že se díky kontrolnímu hlášení zvedlo inkaso DPH o několik miliard.
Já mám k dispozici jiná čísla, která bychom měli konfrontovat s prohlášeními bývalého ministra financí Andreje Babiše. Třeba to, že po zavedení EET tržby v pohostinství vzrostou o sto procent. A když se podívám na čísla, která nám nabízejí státní orgány, tak žádný takový nárůst nevidíme. EET pozitivní výsledky nepřináší a jen lidem komplikuje život. A proto ty hospody a obchody končí. Tady v Praze nebo v Brně, když se zavře jedna dvě hospody, nikdo to nepocítí. Ale na venkově máte často jednu hospodu, a když ta skončí, je to výrazné zhoršení kvality života.
Jestli hospodu položí, že si musí zajistit připojení k internetu a pořídit malou tiskárničku, nesvědčí to o tom, že by šlo o životaschopný projekt.
Jenže to je jen další hřebíček. Vezměte si všechny ty kontroly. Když máte třeba malý pivovar, což je v reálu restaurace a maximálně deset zaměstnanců, chodí na vás kontroly až z 27 státních orgánů. Provozovatel vším, co po něm stát chce, stráví 45 dní v roce. To nejsou podmínky, za kterých se to dá dělat. V porovnání se zahraničím jsme na tom opravdu špatně a je potřeba to změnit.
EET má ale podle záměru tvůrců snížit daňové úniky. To je přece pozitivní myšlenka. Co tedy navrhujete vy?
Třeba paušální daň nebo podnikatelské licence. Ta by šla u nás velmi jednoduše zavést pro ty, kteří nejsou plátci DPH, tedy pro drobné podnikatele. Ti by si koupili licenci pro podnikání na rok a stát už by je nijak nekontroloval.
Paušální daň je něco, co v českých zákonech už je, ale moc se to nevyužívalo. Výrazné rozšíření pro více podnikatelů prosadil právě exministr financí Andrej Babiš. Bude to platit od července.
Ne, neprosazoval, to je náš nápad. On se s námi o tom odmítal bavit. My máme v programu licenci pro podnikání, na rok si ji koupíte, zaplatíte a nikdo už po vás nic nechce. To je podle nás normální.
Tu ideu chápeme, nyní je to složitější. Ale opět - nynější vláda ve sněmovně podmínky změnila, aby paušální daň byla přístupnější.
My máme ale na mysli podnikatelskou licenci. To by bylo pro nejdrobnější podnikatele užitečné. Monstrózní projekt EET je podivný a neobvyklý, k tomuto ho nepotřebujeme. Vedle EET máte ještě kontrolní hlášení a o stovky rostou každý rok počty úředníků finanční správy. To není normální.
Roste to kvůli těm projektům.
To je pravda, ale výběr daní kvůli tomu neroste. Přibylo 30 tisíc státních zaměstnanců, velká část z nich jsou úředníci. Když se lidí ptám, jestli pocítili zlepšené služby státu, když takhle narostl, vždy odpovídají, že nepocítili, že to je spíš horší. Služby státu jsou horší, podmínky pro podnikání jsou horší, daňový systém je komplikovaný, rozpočet je deficitní, i když slibovali, že bude vyrovnaný.
Vládu kritizujete, že vyhlásila třídní boj podnikatelům, ale vy o státních úřednících mluvíte podobně - jak o nějaké unifikované mase škůdců pomalu. To jsou přece normální lidé, kteří chodí do práce.
Já jsem nic takového neřekl. Jedna věc je, že úředníci chodí do práce a dělají ji dobře, druhá věc je, kolik jich potřebujeme. O tom se můžeme bavit. My jsme udělali akci s názvem Velký sběr, lidé nám posílají připomínky, kde je stát zatěžuje, kde jim komplikuje byrokracií život, co jsou nesmyslné předpisy a co by se mělo zrušit. Z těch stovek námětů, které nám chodí, jich je řada od úředníků.
Neslibujeme, že paušálně škrtneme tolik a tolik tisíc úředníků, to by bylo populistické. Je třeba zrušit předpisy a agendy. To je antibyrokratická revoluce. Jak to, že máme jedno z nejkomplikovanějších stavebních povolení na světě, v průměru trvá 247 dní, a máme 130. místo na světě? To je hrůza. Proč tady všechno tak nekonečně dlouho trvá?
Protože politici o reformě mluví velmi dlouho, ale nic se nestalo. Mimochodem o tom, že stavební zákon se zjednoduší a řízení zrychlí, opakovaně hovořila i vláda Petra Nečase. A tak je to skoro se vším.
Povím vám jednu věc, která vznikla za vlád ODS a každý ji využije a ocení. Jsou to CzechPointy. Toto je příklad, kde se to povedlo.
Jak plánujete měnit daně, pokud byste k tomu dostali šanci?
My to uděláme. To je pouze otázka dnů a týdnů, než nám k tomu dají voliči mandát. Máme naprosto přesný plán, jak změnit a zjednodušit daňový systém. Vycházíme z toho, že je lepší nechat lidem víc peněz v peněženkách než jim je pak přerozdělovat. První, co prosazujeme, je zrušení superhrubé mzdy a stanovení daně z příjmu ve výši 15 procent. Je to zvýšení čistého příjmu každého člověka. My jsme na to vytvořili daňové pravítko a každý se může podívat, že když máte mzdu 25 tisíc korun, zůstane vám podle této změny měsíčně navíc 1275 korun. To není málo.
Rovnou daň 15 procent slibovala ODS už v roce 2006. A pak zavedla superhrubou mzdu a z 15 procent bylo rázem 20 procent. Jen jste tehdy neměli pravítko, ale kolečko.
My ale mluvíme nyní o hrubé mzdě, to je jednoznačné. Chceme také zrušit to, co bylo původně dočasné, tedy solidární příspěvek. Dále je třeba zlevnit cenu práce pro podnikatele. Odvod za zaměstnance by se měl snížit o dva procentní body. Firmy by pak mohly nabízet lidem vyšší platy. Abychom zjednodušili daňový systém, chceme zrušit silniční daň a daň z nabytí nemovitosti. Takové návrhy jsme už i zpracovali a leží na stole. Další věc je zjednodušení DPH, jsme přesvědčeni, že je třeba se vrátit ke dvěma sazbám a mají být nižší. Navrhujeme tu vyšší sazbu na úrovni 19 procent a nižší na úrovni 10 procent.
A kde na to vezmete? To nejsou malé výpadky z rozpočtu.
Když se podíváte, jak jsme přistupovali ke schvalování rozpočtu, uvidíte, že jsme navrhovali opatření, která by ušetřila 30 miliard. Ještě pár poznámek. Že máme růst ekonomiky zhruba o tři procenta HDP, navyšuje příjmy státního rozpočtu asi o 50 miliard korun. Stačilo by jenom nepřidávat další a další výdaje a máte tady peníze, které je potřeba nechat lidem. Z toho každý něco má. Chceme také zvýšit adresnost vyplácení sociálních dávek, toto je oblast, kde stát naopak má kontrolovat hodně. Když lidem vyplácí dávku, musí kontrolovat, že je oprávněná.
Co si pod tím představujete?
Třeba sledujete, jestli matka samoživitelka dětí skutečně nežije v partnerském vztahu.
Takže úředníci se stanou detektivy?
Ne, na to jsou metody. Koukněte se do Německa. Když podnikám, stát nemá apriori předpokládat, že jsem podvodník. Má mě kontrolovat jen namátkově a má ke mně přistupovat jako k někomu, kdo nic špatného nedělá. U sociálních dávek to je ale opačně, z peněz ostatních platíme někomu pomoc a stát má povinnost kontrolovat, zda to je v pořádku. Máme tady rekordní růst ekonomiky, takřka plnou zaměstnanost, tak proč z toho všichni něco nemají? Co ta vláda tři a půl roku dělala?
ODS má holt tu smůlu, že v dobách růstu není u moci a nemůže si ekonomické úspěchy země vydávat za své.
To je pravda, ale lidem nyní říkáme, že máme plán, že víme, co dělat. A přiznáváme, že ne všechno se nám v minulosti povedlo a že jsme se poučili z chyb. Když se bavíme, co vláda udělala, tak se ještě koukněte na investice. Tam vidím problém. Můj názor je, že stát má zvlášť v době růstu investovat do infrastruktury. Je to důležité pro podnikatele, pro každého. Silnice, rychlovlaky… Co pro to udělal ministr financí, který teď sní o rychlovlacích?
Další nevýhoda ODS je, že vládla v minulosti. Takže se dá dohledat, že když vy dnes hovoříte o rychlovlacích, byl to ministr dopravy za ODS Aleš Řebíček, který o nich v roce 2008 také plamenně hovořil. A nic se od té doby nestalo.
Já jsem šel do politiky proto, abychom s touto zemí něco udělali. Abychom neztráceli konkurenceschopnost. Já jsem se léta pohyboval v akademickém prostředí a vždycky se snažil, aby se z Brna stalo jedno z center výzkumu, centrum kvalitních vysokých škol, aby tam chodili vědci ze zahraničí. Ono se to daří, limitující ale je to, že se tam nedá dojet. Pokud nepostavíme silnice, rychlotratě a nebudeme mít kvalitní spojení napříč republikou, budeme ztrácet konkurenceschopnost.