Praha - Letní koupí vydavatelství Mafra završil Andrej Babiš přesun českého tisku z rukou zahraničních vydavatelství k tuzemským podnikatelům.
A na stole už je první rozbor, který ukazuje, jaký dopad změna vlastníka na obsah to má. Zda se novináři začali chovat podle hesla: "Koho chleba jíš..." Jde o analýzu společnosti Newton Media, o jejíž závěrech informoval web Media Info.
Průzkum sledoval, jak média píší o svých vlastních majitelích - konkrétně o Andreji Babišovi (Mf Dnes, Lidové noviny, iDnes, 5+2), Zdeňku Bakalovi (Aktuálně.cz, iHned, Hospodářské noviny, Ekonom) a Jaromíru Soukupovi (Týden, TV Barrandov).
Babiš
Nejkomplikovanější vztah má se svými periodiky právě Andrej Babiš, který byl obecně coby lídr hnutí ANO na stránkách tisku vidět citelně častěji než Bakala se Soukupem.
Hned po koupi Mafry si to Babiš rozházel s redaktory Lidových noviny, když jim vytkl, že neinformovali o tiskové konferenci jeho strany. Později se za výstup omluvil před celou redakcí.
Deník však k majiteli zůstal kritický i nadále. A před volbami přitvrdil.
O hnutí ANO, které Lidové noviny překřtily na ANO Fert, uvedly, že je účelové a bez programu. O Babišovi pak redaktoři v první den voleb napsali: "Andrej Babiš je volbou jednookého mezi slepými. Nikdo neví, zda dostatečně chápe, že občané České republiky nejsou zaměstnanci jeho Agrofertu a že ne všechno v životě lidské společnosti se dá koupit penězi."
Z LN navíc po příchodu Babiše odešli známí novináři (Tomáš Němeček, Lenka Zlámalová, Daniel Kaiser, Martin Weiss), nejnověji svůj odchod ohlásil i šéfredaktor Dalibor Balšínek.
Mladá fronta Dnes byla k novému majiteli o něco vstřícnější. "Program byl občas označen za 'gumový' nebo 'komerční' a samotné hnutí za 'nesourodé' a 'populistické', na druhou stranu daly regionální mutace deníku nemalý prostor příznivcům ANO," uvádí autoři analýzy.
V textech, kde se řešil Babišův vztah k StB a riziko berlusconizace, dostával šéf Agrofertu prostor k obhajobě.
Příjemné počtení naopak Babišovi připravoval týdeník 5plus2, který není součástí stejného vydavatelství, jako MFD a LN (tedy Mafra). Ten o svém majiteli referoval lichotivě v 67 procentech případů.
Bezplatný deník Metro o Babišovi referoval neutrálně až flegmaticky, uvádí studie.
Bakala
Z analýzy vyplývá, že Bakalova média jsou ke svému vlastníkovi zdrženlivější.
"Hospodářské noviny mají s webem Aktuálně.cz společný nejen skromný počet veškerých zmínek o něm (55), ale i to, že u nich vůči vlastníkovi lehce převážil negativní tón (11 %, resp. 13 %) nad tónem pozitivním (9 %, resp. 5 %)," píše se v analýze.
Negativně či ambivalentně referovaly HN i Aktuálně.cz o Bakalovi v souvislosti s děním na Ostravsku spojeném s firmami OKD, NWR nebo RPG.
Největší pozornost přitahoval ztrátový důl Paskov a uvažovaná schůzka Bakaly s prezidentem Zemanem. Týdeníky Ekonom a Respekt se pak jakémukoli hodnocení podnikatele vědomě vyhýbaly.
"Respekt není deník, který musí psát o všem, co se děje kolem, jsme názorový týdeník. Zřejmě jen málokdo by oponoval tomu, že chválit svého majitele by působilo nepatřičně. Pokud ale nemáme někoho chválit, nemůžeme ho ani kritizovat. I proto jsme se rozhodli, že o aktivitách našeho majitele - Zdeňka Bakaly - nepíšeme," uvedl šéfredaktor Respektu Erik Tabery v zářijovém editorialu.
Soukup
Časopis Týden a TV Barrandov, které vlastní Jaromír Soukup, o svém majiteli referovaly sporadicky, pouze pětkrát.
"Když měl Soukup vysvětlit, proč vedením své televize pověřil Vladimíra Železného, zaštítil se jeho zkušenostmi. Železný mu lichotku obratem vrátil - nechal se slyšet, že mu "imponuje práce, kterou vlastník TV Barrandov odvedl," popisuje analýza.
Potřeba přiznat, že ústřední aktér textu je zároveň vlastníkem daného média, je podle studie nejméně soustavná u Babišových médií - uváděly ho je v deseti procentech případů.
Bakalova média majitele deklarovala v 76 procentech.
Soukupův týdeník a televizní stanice vlastníka neopomněly přiznat nikdy.