Praha - Nové armádní dopravní letouny CASA mají opět problémy. Poté, co jednomu stroji před přistáním selhal motor, zakázal náčelník generálního štábu Vlastimil Picek jejich další lety. Letos už potřetí.
Jeden ze strojů měl v neděli při návratu ze španělské Sevilly těsně před přistáním závadu, při níž mu mimo jiné vysadil motor. Ministr obrany Alexandr Vondra k případu ustanoví vyšetřovací komisi.
"Během přistávacího manévru přestal fungovat navigační displej a některé palubní přístroje, následně pak došlo k závadě na pravém motoru," sdělila mluvčí generálního štábu Mira Třebická.
Pilotům se podařilo motor vypnout a dokončili přistání jen s jedním.
V reakci na událost nařídil armádní generál Vlastimil Picek okamžitě zákaz létání na všech letounech CASA do podrobného vyšetření předpokladu letecké nehody.
V Seville, odkud posádka letadla cestovala, se podle mluvčí štábu cvičili piloti a pozemní personál na instruktory. Ve Španělsku si také armáda u výrobce letadel CASA nechala odhalit příčinu některých závad na těchto strojích.
V nouzi půjdou do vzduchu staré An-26
Podezřelý nákup
- Nákup dopravních letadel CASA byl podle odborníků i médií podezřelý.
- Kontrakt byl podepsán v roce 2009, den před nástupem tehdejšího náměstka ministra Martina Bartáka do funkce šéfa resortu.
- Podle Evropské komise ČR údajně nedodržela předpisy EU týkající se zadávání veřejných zakázek, když o zakázce za 132 milionů eur (téměř 3,5 miliardy korun) rozhodla bez výběrového řízení.
Kvůli závadám na systému pasivní ochrany letounu uplatňuje ministerstvo obrany od srpna sankce vůči dodavatelské společnosti Omnipol. Za každý započatý den prodlení v dodávce bude obrana strhávat několik desetin promile z ceny systému, která podle původní smlouvy činí 150 milionů korun.
Ministr obrany Vondra na jednání se zástupcem společnosti Airbus Military nedávno uvedl, že pokud se firmě nepodaří do konce listopadu odstranit nedostatky dopravních letadel, může v krajním případě česká armáda i nadále používat zastaralá transportní letadla Antonov An-26, která již z běžného provozu vyřadila.
Lety nových dopravních strojů armáda pozastavila již v únoru. Tehdy kvůli tomu, že se jeden z nich při cvičném letu propadl o několik desítek metrů. Znovu byly lety pozastaveny také na počátku května, a to kvůli závadě na avionice. Zjištěnou závadu v té době do Česka přiletěli odstranit odborníci ze španělské firmy, která stroje vyrábí.