Praha - Mnohé lékárny se rychle naučily, jak využít třicetikorunového poplatku za recept na přilákání zákázníků. V mnoha z nich dostanou lidé různé slevy nebo poukázky na další nákup.
Podle ministerstva to jde proti logice zdravotnické reformy, protože to narušuje "regulační funkci poplatků".
Problémem se už dokonce začal zabývat Úřad na ochranu hospodářské soutěže, který posuzuje případ společnosti Dr.Max. Ta v síti svých lékáren vrací svým zákázníkům z třicetikorunového poplatku pět korun, majitelům klientských kartiček dokonce deset.
"Jde o osvědčený marketingový nástroj, který používáme už více než tři roky," uvedl ředitel společnosti Pavel Vajskebr. "Vykazuje se jako benefit, jako dárek za návštěvu, poskytnutá sleva."
- Čtěte více: Nemocnice ve Vrchlabí odmítá vybírat poplatky
Jiný názor má ovšem lékárnická komora. Vytkla řetězci, že rozdávání peněz za návštěvu lékárny je proti lékárnické etice. Úřad na ochranu hospodářské soutěže pak zahájil správní řízení, které má posoudit, zda tím komora neomezovala volnou soutěž. Výsledek svého šetření oznámí úřad dnes, nejpozději ve čtvrtek.
Za recept poukázka na nákup
Mnohé další lékárny také lákají své zákazníky, ale méně okatě. Například lékárna v Praze na Palmovce dává za recept poukázku na nákup za třicet korun. Tržně se chovají například i lékárny v nemocnici v Táboře nebo v Táborské ulici v Praze. Pokud se tady pacienti zaregistrují, získají několikaprocentní slevu na doplatky za léky.
"Je to dárek pro naše pacienty za to, jak bez problémů platí regulační poplatky u lékaře. Chceme, aby lidé ty peníze viděli," vysvětluje krok táborské nemocnice předseda představenstva Ivo Houška. Podle prezidenta české lékárnické komory Stanislava Havlíčka jsou takovéto slevy ve svém důsledku nesmysl.
- Čtěte dále: Lékaři posílají pacienty do vybraných lékáren
Místo toho, aby si lidé placením poplatků uvědomili cenu zdravotnické péče, jsou motivováni přesně opačně. "Lidé pak kupují léky, které často ani nepotřebují, nebo jim dokonce škodí," tvrdí Havlíček.
Chceme, aby lidé platili
Podobný názor má i ministerstvo zdravotnictví, které poplatek za recept navrhlo a prosadilo.
"My chceme, aby lidé poplatky platili. Různé slevy a dárky jsou otázka běžné spotřebitelské logiky. Jejich cílem je přitáhnout zákazníka a vytáhnout z něj peníze," uvedl mluvčí ministerstva zdravotnictví Tomáš Cikrt. Pokud by lékárna poskytovala úlevy na regulačních poplatcích, je to podle něj věcí pojišťoven.
Lékárny ale podle Havlíčka čelí dvojímu tlaku: zůstat kvalifikovaným pracovištěm nebo výdělečným podnikem. Reforma navíc lékárníkům ukládá informovat pacienty o levnějších variantách jejich léků, což ale znamená, že se lékárně snižuje obrat.
"V tom systému je chyba. Když lékárník doporučí lacinější řešení a pomůže ušetřit peníze ze zdravotního pojištění, je třeba ho odměnit nejenom za profesionální práci ale i za to, že dosáhl úspory," říká Havlíček. Provozovatelé lékáren navíc logicky nechtějí být proděleční.