reklama
 
 

Lékaři posílají pacienty do vybraných lékáren

6. 8. 2008 15:06
Lidé dohody mezi lékaři a lékárníky tiše akceptují

Praha - Někteří lékaři nutí pacienty vyzvedávat si recepty jen ve vybraných lékárnách. Zbavují je tak jejich základního práva.

Na Národní radu zdravotně postižených (NRZP) se s tímto problémem obrátilo již několik lidí.

"Doktoři předepíší recept, ale nedají na něj razítko," popisují jednu z oblíbených praktik.

Pacienta posléze pošlou většinou do nemocniční lékárny. Ta neplatný doklad přijme a lék či léčebnou pomůcku vydá. Jinde by však pacient s takovým receptem nepochodil.

"Při odchodu z práce se pak lékař staví v lékárně a všechny recepty orazítkuje, čímž je z obliga," vysvětluje praxi Ivana Šťastná z poradny NRZP.

Jděte do této lékárny

Druhý způsob je ještě o něco okatější - lékař recept rovnou pošle do lékárny, kam si má pacient pro lék dojít.

Problém pro pacienta ovšem nastává ve chvíli, kdy se například lék musí nejprve připravit a hotov je až druhý den, nebo když jde například o úpravy invalidního vozíčku. Často pak musí cestovat přes celé město.

"Bohužel mnoha lidem to přijde normální nebo to jednoduše mlčky akceptují, protože si nechtějí rozhněvat svého pana doktora," dodává Šťastná.

Česká lékařská komora o problému neví, protože dosud žádné stížnosti nedostala. "Pokud to tak je, je potřeba se ptát na motivace," řekl Aktuálně.cz mluvčí Michal Sojka.

Podle něj je možné, že lékárna i zdravotnické zařízení mají stejného vlastníka, který takto jednoduše řečeno usiluje o to "udržet" peníze uvnitř firmy. "Problém je, pokud to pacienta poškodí, například finančně. To, že si nemůže vybrat lékárnu nebo lékaře možná bude v budoucnu stejně uzákoněno," poukazuje na jednu z variant zdravotnické reformy.

Peníze do kapsy

Podle předsedy NRZP Václava Krásy lékaři svými praktikami hrubě narušují konkurenci mezi lékárnami. Motivace je podle něj zcela zřejmá. Lékaři mají pravděpodobně ve vybrané lékárně dohodu o podílu ze zisku. "Když tam posílají více pacientů, má lékárna vyšší obrat a tedy i zisk," vysvětluje.

Jindy lékař předepisuje jediný lék z řady podobných, protože se "dohodl" s jeho distributorem. Občas lékař léky prodává za mírně zvýšenou cenu rovnou v ordinaci, což nesmí. "Pacienti se jen málokdy ozvou," posteskl si Krása.

Česká lékarnická komora o tom ví

O této situaci ví i Česká lékárnická komora. S NRZP se proto dohodla na společném postupu. "Netýká se to jen handicapovaných, ale plošně všech pacientů. Problém je, že jsme v důkazní nouzi," říká prezident komory Stanislav Havlíček. Zároveň dodává, že pacienti by si to neměli nechat líbit, protože takové jednání je nezákonné.

Na internetových stránkách Národní rady zdravotně postižených se nyní objevila výzva žádající ty, kterým se stalo něco podobného, aby o tom poradnu informovali. Přestože se rada primárně věnuje handicapovaným, chce tento problém vyřešit za všechny pacienty.

"Nemáme důvod si myslet, že si to ti lidé vymysleli," říká její mluvčí Patrik Nacher. Nejprve ovšem musí sehnat důkazy. I proto zatím nezveřejnil podrobnosti o stížnostech.

Ministerstvo: Možná šlo o specifický lék

Právo kontrolovat lékárny má Státní ústav pro kontrolu léčiv, ten však podle Krásy selhává. Částečně také proto, že pokud kontrola objeví neorazítkovaný recept a požádá lékaře o vysvětlení, ten se jen omluví a řekne, že šlo o nedopatření.

Větší tlak by tak na lékaře i lékárníky mělo vyvinout ministerstvo zdravotnictví. To uvádí, že v daném městě například lék v jiné lékárně opravdu neměli. Každopádně by však lékař měl vždy a bezpodmínečně pacientovi dát do ruky platný recept se všemi náležitostmi. Tedy takový, na kterém je razítko i podpis.

"Samozřejmě platí, že pacient má ze zákona o péči o zdraví lidu a ze zákona o veřejném zdravotním pojištění právo vyzvednout si léčebné přípravky předepsané na recept lékařem v jakékoliv lékárně," uvádí ministerstvo zdravotnictví na svých stránkách.

autor: Vendula Křížová | 6. 8. 2008 15:06

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama