Brno - Miliardovou přestavbu železničních tratí a nádraží v centru Brna, jeden z největších stavebních projektů v zemi, provází další žaloba.
Sdružení Děti Země se obrátilo na Krajský soud v Brně, podalo žalobu proti rozhodnutí brněnského magistrátu vykácet na ploše více než šesti hektarů, místě nyní budované první části odstavného nádraží pro opravy a čištění vlaků a vagónů, 476 stromů.
Stromy už padly
Kvůli odsunu osobního nádraží o 800 metrů na jih byly už loni v srpnu podány čtyři žaloby proti vydání územního rozhodnutí. O nich zatím soud nerozhodl, žalobám nepřiznal ani odkladný účinek.
Čtěte více: Brno začalo posunovat nádraží
Žalobě ekologů proti kácení stromů však odkladný účinek přiznal. Topoly, břízy a javory už ale stavebníci vykáceli a sdružení Brněnský drak, jehož členy jsou velké stavební firmy OHL ŽS a Skanska, buduje základy odstavného nádraží.
Ekologové proto chtějí, aby soud nařídil výsadit patnáct set nových stromů.
"I když jsou už stromy zlikvidované, tak z právního hlediska bude pro nás důležité, pokud dodatečně prosadíme náhradní výsadbu kolem patnácti set stromů," uvedl Miroslav Patrik z Dětí Země.
Správa železniční dopravní cesty se k nové výsadbě stromů zavázala jenom neoficiálně, do konce roku 2009 slíbila vysázet "ekvivalentní" počet stromů.
Stavba za tři miliardy
Výstavba odstavného nádraží má stát do května 2009 necelé tři miliardy a její zahájení provázela výrazná zdržení.
Podle plánu magistrátu z dubna 2006 se první část odstavného nádraží měla stavět již v prosinci 2006. Začalo se však až v říjnu 2007.
Přesun brněnského nádraží z centra města se dostal také do žebříčku pěti set nesmyslných staveb v rámci celé Unie.
Čtěte více: Dálnice Brno - Mikulov: Třetí největší nesmysl v Evropě