Brno začalo posunovat nádraží. Bude to stát miliardy

Tomáš Fránek, Jiří Hloušek
9. 11. 2007 18:18
V pátek byla zahájena stavba odstavného nádraží
Budova hlavního nádraží v Brně.
Budova hlavního nádraží v Brně. | Foto: Ondřej Besperát

Brno - Jedna z nejrozporuplnějších stavebních operací v Česku začala. V Brně byla zahájena přestavba železnice, na jejímž konci by měl být přesun nádraží z centra města.

První na řadě je stavba nového odstavného nádraží, proti které nenamítají nic ani odpůrci přesunu. 

Stát bude téměř tři miliardy korun.

Stavba má zpoždění

Jde o stavbu, která bude sloužit jako zázemí pro provoz vlaků v Brně, budou se tam řadit soupravy, čistit a opravovat vlaky.

"Stavba odstavného nádraží by měla být hotova do konce roku 2009," uvedl generální ředitel Správy dopravní železniční cesty (SDŽC) Jan Komárek.

Celý projekt má tak výrazné zpoždění. Původní plány totiž počítaly s tím, že se odstavné nádraží začne stavět v prosinci loňského roku a bude hotovo v roce 2008.

Kontroverzní stavba nového osobního nádraží v Brně, které bude oproti současnému posunuto o 800 metrů na jih od centra, by pak měla začít nejpozději do konce roku 2009.

Do konce roku bude dokončena studie proveditelnosti, která je nutná pro čerpání evropských dotací. Poté firma začne připravovat projektovou dokumentaci.

Miliardy z unie

Evropská komise přitom při jednání s českými zástupci ministerstva dopravy požadovala, aby právě nad přípravou projektu byly posouzeny a porovnány různé varianty, jak železnici v Brně vyřešit.

Podle brněnského primátora je však jasné, že se město musí zaměřit na přesun nádraží. Pokud by totiž nádraží v centru zůstalo, pak by Brno o evropskou dotaci přišlo.

"Příprava úplně nového projektu by trvala nejméně šest až sedm let. A evropské dotace v období 2007 až 2013 musíme proinvestovat do dvou let od jeho skončení, což by se v žádném případě nestihlo. Buď neuděláme nic, nebo budeme pokračovat v původním plánu," řekl primátor Roman Onderka.

Pozemky ještě chybějí

Celkové náklady na přestavbu železnice v Brně se pohybují kolem 20 miliard korun. Asi sedm a půl miliard korun by Správa dopravní železniční cesty chtěla získat z evropských fondů.

"Žádost o peníze jsme zatím neposílali, zatím se nestaví," řekl deníku Aktuálně.cz ředitel Komárek.

Investor zatím nemá k dispozici ani všechny pozemky, zbývá vykoupit deset až třináct procent pozemků.

Přesun nádraží v Brně odmítla v referendu většina obyvatel, kteří přišli hlasovat, přípravy kritizoval i Nejvyšší kontrolní úřad.

 

Právě se děje

Další zprávy