Praha - Pacienti si nyní kdykoliv a jednoduše mohou zjistit, kolik zaplatí v nemocnici za nadstandardní služby, například za lepší lůžko či některé operace.
Během chvíle zjistí také to, jaká zdravotnická zařízení v jejich kraji existují nebo co si vzít s sebou před plánovanou operací.
Pomůže jim k tomu nový portál ministerstva zdravotnictví, který poskytuje pohromadě všechny důležité informace.
Prostřednictvím něho se tak pacienti jednoduše dozvědí, že v olomoucké fakultní nemocnici zaplatí za odstranění vrásek na čele 8600 korun. Anebo například že rodička, která chce být v ostravské nemocnici sama na pokoji, musí uhradit 1000 korun.
"Přispěje to k lepší orientaci při hledání potřebných informací především pro laickou veřejnost," říká ministr zdravotnictví Leoš Heger o portálu, který jeho úřad spustil.
Kde mají nejmilejší sestry? Žebříček napoví
Heger chce dát pacientům také návod, kde je ošetří nejlépe, nebudou dlouho čekat na operaci, dozví se ale třeba i to, kde jsou zdravotní sestry nejmilejší.
Ministerstvo totiž počítá s tím, že na základě několika kritérií bude sestaven žebříček nemocnic.
Hegerův poradce Pavel Vepřek řekl, že se bude sledovat i například to, jak je nemocnice úspěšná při určování diagnóz, zda personál chybuje při operacích nebo jak velké jsou čekací doby.
Podobný žebříček nemocnic chce zveřejnit i Všeobecná zdravotní pojišťovna. Stejně jako podle návrhu ministerstva bude třeba možné zjistit, kde se lékaři a zdravotní sestry o pacienty starají nejlépe.
Lidé přitom dodnes nemají šanci se tyto informace dozvědět. V nemocnicích se tak často nechávají ošetřit podle toho, jak je pro ně dostupná nebo jakou s ní mají osobní zkušenost.
Pacienti se dozvědí, jak dlouho budou čekat na operaci
Heger jim to chce ale ulehčit. Nařídil fakultním nemocnicím, aby zveřejňovaly, jak dlouho jejich pacienti čekají na operace nebo vyšetření.
Nemocnice musí na své weby od listopadu vyvěsit seznam všech operací s čekací dobou delší než dva měsíce a všech vyšetření, na které lidé čekají déle než tři týdny.
A protože v některých zdravotnických zařízeních trvá, než se pacient dostane na řadu neúměrně dlouho, připravuje ministerstvo zdravotnictví vyhlášku, která od příštího roku stanoví maximální čekací doby. Zdravotní pojišťovny je pak budou muset pro své klienty zajistit.