Hledáte alternativu k běžným středním školám? Nevíte, kam si podat přihlášku? Přihlaste se na některou z waldorfských středních škol. Waldorfská pedagogika vychází především z potřeb žáka v daném věkovém období, vytváří prostor pro rozvoj mladého člověka jako samostatné osobnosti, zodpovědné za utváření svého život. Vede žáky k samostatnosti v práci a k vytváření vlastních úsudků na základě poznatků a zkušeností a chce vést k vytvoření a uplatňování kompetencí žáků v rovinách myšlení, cítění i vůle. Výkony žáků nejsou motivovány známkovým hodnocením, ale živým zájmem o probíranou látku. Vysvědčení na konci školního roku mají formu slovního hodnocení.
Waldorfské lyceum Semily
Waldorfské lyceum v Semilech je všeobecně vzdělávací školou zakončenou maturitou, která vás podobně jako gymnázium připraví na studium vysoké školy. Přijímací řízení se skládá z rozhovoru, kterému předchází písemný test studijních předpokladů. Rozhovor, který vede komise složená z pedagogů lycea, se zaměřuje na hodnocení ze základní školy (výstupní hodnocení a vysvědčení), motivaci k výběru školy a studiu; případné prověření znalostí z matematiky a českého jazyka, představení studentových vlastních prací, které dokumentují jeho hlubší zájem v libovolné oblasti (uchazeč pokud možno přinese vlastní práce, které tento zájem dokumentují).
Lyceum v Praze
Ve školním roce 2012/2013 pražské waldorfské lyceum otevírá jednu třídu s maximálně 32 studenty. K rozdělení do specializací - humanitní nebo přírodovědné dojde na konci druhého ročníku. Přijímací zkouška zahrnuje ústní pohovor, eventuelně test z matematiky a test z českého jazyka. Do průměru 1,59 absolvuje uchazeč pouze ústní pohovor. Uchazeč s průměrem 1,6 a vyšším píše ještě test z matematiky a test z českého jazyka, přičemž musí dosáhnout minimálně 20 bodů v celkovém součtu bodů z těchto testů, aby splnil požadavky přijímacího řízení. Ústní pohovor s uchazečem v rozsahu cca patnácti minut je zaměřen na obecné studijní předpoklady a motivaci ke studiu. Uchazeč při něm může předložit výsledky olympiád a soutěží, svá výtvarná, literární nebo jiná díla.
Lyceum v Ostravě
Škola otevírá v každém školním roce jednu třídu s celkovým maximálním počtem třicet žáků. K rozdělení do jednotlivých specializací (humanitní a technické) dochází pak na začátku třetího ročníku. Ke studiu může být přijat každý žák s ukončenou povinnou školní docházkou, který splní podmínky přijímacího řízení. Vzhledem k tomu, že škola připravuje své žáky ke studiu na vyšší odborné nebo vysoké škole, je doporučený průměr známek 1,8. Zkouška bude mít tři části. Nejprve proběhne písemný test z matematiky, následně pak písemný test z jazyka českého a na závěr pohovor. Pohovor se bude skládat z tématického rozhovoru, kde uchazeč bude hovořit na zadané osobnostní téma a výtvarného zpracování uměleckého textu nebo hudební interpretace jedné melodické písně s možným hudebním doprovodem. Uchazeč si sám vybere hudební nebo výtvarnou oblast.
Waldorfské gymnázium
Gymnázium v Příbrami je čtyřleté a má esteticko-výchovné zaměření. Důležitým cílem výuky a výchovy žáka je jeho všestranný rozvoj v naukových, praktických i uměleckých oborech. Vedle klasických předmětů mají žáci po celé čtyři roky výtvarnou výchovu, kde se učí používat různé výtvarné techniky, hudební výchovu, kde vedle zpěvu mají hodiny hudební teorie a dějin hudby, dále dějiny umění a v učebním plánu lze najít i předmět řemeslná výchova, kde se žáci seznamují s řezbářstvím, kovářstvím, kamenosochařstvím nebo s prací s textilními materiály či knihvazačstvím.
Přijímací zkouška je dvoukolová. První kolo obsahuje test z matematiky a českého jazyka, druhé pohovor, jehož cílem je zjistit hlubší zájem o obor.