Praha - Aktivisté chtějí naučit Čechy a Češky jíst čokoládu, na jejíž produkci se nepodílely děti. Podle nich je totiž většina oblíbené pochoutky, která se v ČR spotřebuje, vyrobena z neeticky získaných surovin. Odstartovali proto kampaň "Za férovou čokoládu!". Vybízejí v ní k tomu, aby lidé raději kupovali fairtradovou lahůdku.
"V průměru obyvatel Česka spořádá ročně šest kilogramů čokolády a za rok za ni utratíme 470 milionů korun. Přitom téměř veškerá u nás spotřebovaná čokoláda byla vyrobena z kakaa neeticky vypěstovaného v rozvojových zemích. Nejzávažnějším problémem produkce je nucená dětská práce," uvedli pořadatelé.
Podle koordinátorky kampaně Markéty Vinkelhoferové z Ekumenické akademie Praha na kakaových plantážích západní Afriky pracují téměř dva miliony dětí.
Ředitel Ekumenické akademie Jiří Silný míní, že situaci nejvíc ovlivňují nadnárodní společnosti. Snaží se stlačit výkupní ceny kakaa a pěstitelé musejí úrodu prodávat pod cenou. Aby snížili náklady, využívají dětskou práci. Nejhůř jsou na tom prý Pobřeží Slonoviny a Ghana. I když jsou největšími dodavateli kakaa na světě, z ceny tabulky čokolády tamním pěstitelům připadne šest procent a výrobcům skoro tři čtvrtiny.
Evropská kampaň chce posílit spravedlivé obchodování, tedy fair trade. Míří na výrobce i kupující. "Spotřebitelé mají totiž možnost ovlivňovat životní úroveň pěstitelů tím, že dají přednost fairtradové čokoládě před tou, za níž stojí chudoba a porušování lidských práv," uvedli organizátoři. Zdůraznili, že výrobky fair trade jsou k dostání i v Česku. Lidé se mohou podepsat také pod mezinárodní petici s výzvou producentům, aby zlepšili podmínky farmářům.
Aktivisté zahájení kampaně pojali jako uvedení firmy ChocoMana a jejích výrobků na český trh. Představili nové řady čokolád s názvy jako "Ty ne tlustá, ty mlsná" a tvrdili, jak firma zlepšuje život afrických dětí i dospělých. Nakonec přiznali, že společnost i její produkty jsou jen fiktivní.
Zájem o fairtradové výrobky v Česku postupně roste. Zatímco v roce 2005 za ně Češky a Češi utratili tři miliony korun, předloni to bylo už 92 milionů. Nejvíc šla na odbyt káva, tvořila 63 procent fairtradového trhu. Na čokoládu, kakao a cukrovinky připadlo 13 procent.