Praha - Bývalý ministr obrany Martin Barták odmítl obvinění v souvislosti s korupcí při dodávkách terénních tatrovek pro českou armádu.
Označil ho za nepodložené a vykonstruované. "Nic se nestalo, k žádné korupci nedošlo. Celé je to fikce a umělá konstrukce," uvedl Barták.
Jeho advokát Josef Monsport zdůraznil, že obvinění padlo jen proto, že ho nařídil státní zástupce.
V kauze padla už dvě obvinění - jedno z pokusu o podvod a druhé z přijímání úplatku. Kromě Bartáka byl obviněn i jeho známý, majitel zbrojařské firmy MPI Group Michal Smrž.
Podle šéfky ostravského krajského státního zastupitelství Zlatuše Andělové stíhaní muži po zástupcích Tatrovky požadovali zhruba pět milionů dolarů (asi 94 milionů korun) za urovnání obchodních sporů, které tendr provázely.
Kromě Bartáka a Smrže policie vyšetřovala také představitele společnosti Praga Petra Ptáčka. Speciální tým Tatra se podezřelou armádní zakázkou zabývá od loňského listopadu.
Tehdy bývalý velvyslanec USA v Česku a předseda dozorčí rady automobilky Tatra William Cabaniss řekl, že v únoru 2008 po něm chtěl tehdejší náměstek ministryně obrany Barták miliony dolarů za to, že Tatra už nebude mít problémy s armádní zakázkou.
Milionový úplatek
To potvrdil i Cabanissův kolega Duncan Sellars, který se rovněž zúčastnil rozhovoru s Bartákem. Barták sám nabízení úplatku popírá a upozorňuje na nesrovnalosti ve výpovědích obou svědků.
Barták uvedl, že v rozporu s textem obvinění Cabaniss i Sellars vypověděli při výslechu, že si nepamatují ani částku ani měnu požadované platby. Navíc údajnou korupci hlásili až roky poté. "V době, kdy se to stalo, nikdo z nich nenahlásil akt korupce. Kdyby ke korupci došlo, určitě by to šli nahlásit," dodal exministr.
Pokud v kauze došlo ke korupci, stalo se tak podle Bartáka už v době zadávání tendru, kdy on na ministerstvu ještě nepůsobil.
Podle žalobce Dušana Táborského jde v případu o zájmy společnosti Praga. Ta s Tatrou spolupracovala jako subdodavatel automobilových dílů - náprav a převodovek.
V polovině prosince 2006 Tatra podepsala s ministerstvem obrany smlouvu na dodávku terénních nákladních vozidel za 2,7 miliardy korun. O několik měsíců později ale severomoravská automobilka ukončila kvůli údajně nekvalitním dodávkám dílů spolupráci s Pragou.
Po ukončení spolupráce se Tatře dodávky armádě začaly zadrhávat. A právě tyto problémy podle Cabanisse měly vyřešit peníze, o kterých prý Barták v USA mluvil. Barták ovšem tvrdí, že s tehdejším premiérem Mirkem Topolánkem pouze hájili český průmysl.
"Ve smlouvě bylo, že se kontraktu budou účastnit čeští dodavatelé, mezi nimi Praga. A ta po dvou měsících z celého kontraktu vypadla. Naznačili jsme pouze, že by bylo dobré, aby se českému subjektu vykompenzovalo vyloučení ze zakázky," bránil se Barták.
Podplacený tendr?
V souvislosti se zakázkou manažery Tatry postupně kontaktovali tři lidé. Kromě Bartáka, který o problematické zakázce jednal během oficiální návštěvy USA, i představitel Pragy Ptáček a Michal Smrž. Ptáček i Smrž se proti podezření ohradili a označili ho za absurdní.
Šéfka zastupitelství Andělová ve svém prohlášení navíc uvádí, že existuje důvodné podezření, že se Barták snažil už dříve ovlivňovat i samotné zadání miliardové zakázky. I to ale Barták odmítl s tím, že v době zadávání tendru na ministerstvu ještě nepůsobil.
"Získání zakázky bylo pravděpodobně poznamenáno korupcí a zametlo se to pod koberec. Já ale v té době na ministerstvu vůbec nebyl a neúčastnil jsem se žádného jednání o nákupu Tater," konstatoval Barták.