RegioJet vypraví deset vozů, přibývá mu cestujících

ČTK ČTK
Aktualizováno 7. 1. 2014 15:53
RegioJet loni přepravil 1,64 milionu cestujících, což je nárůst o 42 procent
Radim Jančura
Radim Jančura | Foto: Ludvík Hradilek

Brno - RegioJet, který provozuje vlaky mezi Prahou a Ostravskem, loni přepravil 1,64 milionu cestujících, což je oproti předcházejícímu roku o 42 procent více.

Aby se však dosud ztrátové hospodaření konečně dostalo do zisku, začne jezdit od března ve špičce s desetivozovými soupravami, které pojmou až 550 lidí. Dosud jezdí soupravy maximálně osmivozové, častěji však sedmivozové a řada cestujících se do nich nedostane, řekl majitel holdingu Student Agency Radim Jančura.

Letos chce přepravit přes dva miliony cestujících a získat na trati, kde jezdí ještě České dráhy a Leo Express, většinu cestujících. "Jsem přesvědčen, že za březen už budeme v zisku. Doposud jsme měli strategii přežít, zlepšovat se a čekat na rozhodnutí antimonopolního úřadu," připomněl Jančura tři roky trvající řízení z podnětu RegioJetu, který nařkl České dráhy, že jezdí jako dominantní hráč na trhu za podnákladové ceny.

Jančura si nechal udělat odborný posudek, který tvrdí, že ČD v roce 2012 prodělaly na ostravské trati 950 milionů korun a soudí, že za loňský rok to bude ještě víc. "Jenže úřad může rozhodovat ještě dlouho, protože tvrdí, že nemá dostatečné informace k rozhodnutí," uvedl Jančura.

Dráhy přislíbily s Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže spolupracovat poté, co loni v září úřad požádal ministerstvo dopravy, aby drahám nařídilo vést takový rozpis nákladů a výnosů, díky němuž bude možné případ rozhodnout.

S kratšími soupravami jezdil RegioJet dosud proto, že tvoří vozový park postupně a neměl tolik vagónů k dispozici. Nyní dokončil rekonstrukce vozů, které koupil ojeté ze Švýcarska, a zároveň v již provozovaných vagónech nechal opravit elektrické rozvody. Mají zajistit stabilní klimatizaci, která loni v horkém létě často nefungovala.

Zvedat ceny? Nemám odvahu

Leo Express zatím loňské statistiky nemá, v polovině listopadu však uvedl, že za první rok provozu svezl 800 tisíc cestujících. České dráhy počty za jednotlivé tratě nezveřejňují a tvrdí, že jako síťový dopravce nemohou sledovat počty cestujících na každé trati zvlášť. Leo Express si také udělal vlastní průzkum a tvrdí, že pendolina Českých drah obslouží čtvrtinu cestujících, RegioJet 45 procent a on zbylých 30 procent, na trati však jezdí ještě dotované vlaky Českých drah.

Zvedat ceny proti konkurenci, které by mohly zvýšit tržby, neměl Jančura odvahu ani v řádu desetikorun. "Bojím se, že kdybychom zdražili o deset procent, tak deset procent cestujících odejde a zbytek bude zklamaný. To je negativní emoce, která přetrvává. Dá se zdražit jednou za rok kvůli dražším energiím. Když se to lidem dobře vysvětlí, pochopí to," míní Jančura, který chce být nadále cenově dostupným pro všechny cestující při udržení kvality služeb.

Dosavadní ztráty na ostravské trati však brzdí plán RegioJetu na spolupráci s Deutsche Bahn na vlacích z Prahy do Hamburku. Banky mu nechtějí půjčit na nákup vagónů. "Sice máme ziskový byznys plán, ale ten jsme měli i s Ostravou. Když se však začne dominantní dopravce chovat iracionálně a začne jezdit pod náklady, plán nefunguje. A totéž se může stát i na trati do Berlína. Ziskový plán zde bude fungovat jen tehdy, když budeme jezdit sice bez dotací, ale sami," řekl Jančura.

 

Právě se děje

Další zprávy