Dvořák: V ČT se nic nestalo, udělejme tlustou čáru

ČTK Domácí ČTK, Domácí
Aktualizováno 11. 12. 2013 18:50
Generální ředitel ČT ukončil činnost komise, která vznikla po stížnosti redaktorů.
Ředitel České televize Petr Dvořák.
Ředitel České televize Petr Dvořák. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Zpravodajství nepochybilo, čekají nás ale změny. Takový je výsledek interního šetření, které začalo na popud stížnosti skupiny redaktorů na údajné zásahy do zpravodajství. Na jednání Rady ČT to oznámil generální ředitel České televize Petr Dvořák.

"Vnitřní procesy redakce jsou v plné kompetenci ředitele zpravodajství a ten má mojí plnou podporu," řekl Dvořák. Ten dodal Radě své stanovisko společně s výsledky expertní komise, která se měla nestranným posuzováním celého konfliktu zabývat.

"Podle mých zjištění nedošlo k porušení zákonu o České televizi, ani etického kodexu ČT a nedošlo k vážnějšímu narušení vyváženosti a korektnosti vysílání," doplnil Dvořák. Do budoucna mimo jiné plánuje organizační změny, jako například vytvoření editoriálního panelu.

Je důležité udělat precedens

"V rámci zpravodajství bude jasně zdokumentované, že spor vznikl, kdo byl jeho aktérem, o co ve sporu šlo a jaké je finální, závazné rozhodnutí. To bude navíc precedentní a doplní pravidla editoriální praxe pro každou  další podobnou situaci," popsal Dvořák plánovanou změnu.

Zároveň dodal, že dojde k rozdělení rozhodovacích pravomocí tak, aby se nekumulovaly do jedné či několika osob.

"Chtěl bych zopakovat, že ředitel zpravodajství má moji plnou důvěru a nepochybuji, že praktická realizace uvedených kroků pod jeho vedením povede nejen k udržení současné vysoké úrovně zpravodajství, ale že přispěje k jeho ještě větší transparentnosti a kvalitě," řekl Dvořák.

Ředitel zpravodajství Zdeněk Šámal má do poloviny ledna předložit návrh, jak zabránit tomu, aby napříště nebyla narušena důvěryhodnost a dobré jméno nejen zpravodajství ČT 24, ale i celé televize. Zároveň má zajistit projednání v rámci redakce a předložit návrh řediteli i odborům. Nový systém a organizační struktura by měla začít platit od února.

Zaměstnancům ředitel vzkázal, že do budoucna bude mít každý ve zpravodajství možnost předat případný spor k "nezávislému expertnímu posouzení nově vzniklému internímu editorialnímu panelu."

Stanovisko, které Dvořák předložil radě, zahrnuje kromě sdělení auditorů i návrhy organizačních změn. Počítají mimo jiné s oddělením redakčních a editorských pravomocí, aby se nekumulovaly rozhodovací funkce. Dále má být zavedeno vícestranné rozhodování a zefektivnění klíčových porad. Nově vzniklý editoriální panel má řešit obdobné případy, kdy se centrem kritiky stanou samotní vedoucí pracovníci.

Rada si celý materiál prostuduje a bude se jím zabývat na dalším jednání na začátku ledna.

Dvořák se zároveň rozhodnul ukončit fungování expertní komise, která mu pomáhala při vytváření stanoviska. Původně pětičlennou komisi jmenoval 20. listopadu. Postupně se z působení omluvila novinářka Dana Schmidt a prorektor Univerzity Karlovy Michal Šobr. Členy komise tak zůstali sociolog Jaromír Volek, předsedkyně Etické komise Syndikátu novinářů Barbora Osvaldová a zahraniční zpravodaj Rob Cameron z BBC.

Výběr členů byl od začátku kritizován. Nebyl totiž konzultován ani se zástupci signatářů ani se členy rady, ačkoliv se o tom na minulé schůzi rady mluvilo.

Dvořákovo rozhodnutí překvapilo moderátorku Danielu Drtinovou, která je pod kritickým dopisem podepsána. Řekla, že konečné rozhodnutí je odpovědností rady, k níž stížnost směřovala.

"Rada České televize je odpovědná veřejnosti," poznamenala moderátorka, která v minulosti nevylučovala ani vznik alternativní komise. Tento krok po ukončení původní "ředitelské komise" ale podle ní nyní není aktuální.

Vše začalo peticí

Krize ve zpravodajství České televize trvá od října, kdy celkem 23 redaktorů podepsalo dopis, ve kterém upozornili radu ČT na údajné ovlivňování zpráv šéfredaktorem Petrem Mrzenou. Podle dopisu měl zasahovat do zpravodajství ve prospěch prezidenta Miloše Zemana a strany SPOZ.

Jména všech signatářů dopisu zná pouze předseda Uhde, veřejně se totiž představili jen Daniel Drtinová a tehdejší zástupce šéfredaktora zpravodajství Adam Komers.

Zpochybnění nestrannosti jednoznačně odmítnul ředitel zpravodajství ČT Zdeněk Šámal. Na obranu zpravodajství se postavilo 61 redaktorů, kteří vydali vlastní prohlášení, ve kterém odmítají jakékoliv tlaky ze strany vedení. Část z těchto redaktorů dokonce podpořila samotného Šámala, protože chtěli zabránit jeho případnému odvolání.

Rozpad sekce Nových Médií

Na svou funkci rezignoval v listopadu člen odborů a signatář výzvy Adam Komers. Ten opustil pozici zástupce šéfredaktora zpravodajství a dál tak zůstává v ČT jako vedoucí redaktor regionálních zpráv.

Komers podle svých slov opustil pozici na protest proti propojování zpravodajství ČT s PR agenturami.

Nedobrovolně už v ČT skončilo několik pracovníků, kteří kritizovali vedení. Mimo jiné byly pro nadbytečnost propuštěny šéfka sekce Nových Médií Pavlína Kvapilová a ze stejného důvodu také šéfeditorka stejné sekce Angelika Bazalová.

 

Právě se děje

před 5 hodinami

Zeman ve středu jmenuje Dörfla předsedou Vrchního soudu v Praze

Prezident Miloš Zeman ve středu jmenuje Luboše Dörfla novým předsedou Vrchního soudu v Praze. Informaci Českého rozhlasu potvrdil prezidentův mluvčí Jiří Ovčáček. Dörfl nyní vede ústecký krajský soud, v čele pražského vrchního soudu nahradí Jaroslava Bureše, kterému 2. ledna příštího roku skončí sedmileté funkční období.

Další zprávy